Lys Ide?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
VandVittig
Copepod
Copepod
Reactions:
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2015

Lys Ide?

Indlæg af VandVittig »

Hej Alle.

Jeg går og prøver at lave et regnestykke for, at se hvor meget det skal koste mig ca. at få et 360L (130*50*59) op at køre.

Og jeg er så småt ved at gå død i, hvad for noget lys jeg skal have over pytten....

Da jeg er 100% salt nybegynder, vil jeg ikke starte med de allermest lyskrævende arter.

Men hva kan i anbefale? Skal jeg virkelig op på 7000-8000kr for at få noget der er nogenlunde.
Ud over at lyset skal være godt, så skal selve looket af lysenheden også være godt (ellers nedlægger fruen helt sikkert veto).

På forhånd tak.
Lars.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Lys Ide?

Indlæg af Ryom »

http://www.decocean.dk/shop/p/3171" onclick="window.open(this.href);return false;

Så tror jeg ikke du finder det billigere i Danmark hvis det skal være nyt
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Maxspect Razor 160w kan ofte findes brugt herinde til ca. 2500 stykket. 2 af dem, og så burde du kunne holde det meste :) Ellers er mange af Kina-lamperne efterhånden blevet ret pæne.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Puha, det regnestykke ville jeg ikke have lyst til at lave :)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Hej Lars

Som de andre er inde på er der masser af rigtig gode muligheder på brugtmarkedet, uden du behøver at være nervøs for noget som helst.

Det er jo helt oplagt at hoppe på LED-vognen, men der findes massere af T5 og HQI lamper derude som samler støv og kan erhverves rigtigt billigt. Giesemann HQI lamper og ATI T5 lamper er også meget flotte og fruen kan formentlig godt overtales til de kan hænge i stuen.

Selvom T5 og HQI er "umoderne" lige i tiden, så skal man ikke kimse af lyset det er stadig lige så godt som det altid har været.

Der skal selvfølgelig indregnes en driftsudgift i T5 og HQI-lamper, som du ikke har på en LED lampe. Men hvis du køber en flot brugt kvalitets HQI, så kan den nok køre i 3-5 år før der er break-even med en stor dyr LED lampe.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

En Giesemann HQI+T5 er faktisk heller ikke grim.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Wiinberg skrev:En Giesemann HQI+T5 er faktisk heller ikke grim.
Nej lige præcis :) https://www.google.dk/search?q=gieseman ... 80&bih=916" onclick="window.open(this.href);return false;

Og så er det top-kvali :)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Her er en dejlig lampe!

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 15&t=67973" onclick="window.open(this.href);return false;

LED er skidesmart og jeg er stor fan - men må indrømme at T5 lyset er altså noget helt specielt!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
VandVittig
Copepod
Copepod
Reactions:
11

Indlæg af VandVittig »

Tak for svarene :-).

Michael_F: nej det er skisme heller ikke kønt.

Jeg syntes også at giesemann HQI lamperne er rigtig fede. Men de koster så også lige boksen :-O.
Og det kan da ikke passe, at sådan en lampeting vejer 70kg??

Men jeg hælder også lidt til LED løsningen.
Mest fordi jeg har LED over min ferskvandspytte - og syntes det giver et fedt lys.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

VandVittig skrev:Tak for svarene :-).

Michael_F: nej det er skisme heller ikke kønt.

Jeg syntes også at giesemann HQI lamperne er rigtig fede. Men de koster så også lige boksen :-O.
Og det kan da ikke passe, at sådan en lampeting vejer 70kg??

Men jeg hælder også lidt til LED løsningen.
Mest fordi jeg har LED over min ferskvandspytte - og syntes det giver et fedt lys.
Køb brugt, priserne er raslet ned efter LED har indtaget markedet.

Personligt synes jeg at HQI giver et meget flottere lys end LED, LED kan være lidt "dødt" i det. Men det er jo en smagssag.

70 kg lyder af meget, nok er en HQI lampe tung, men ikke 70 kg. Umiddelbart vil jeg skyde på min gamle 400 watt(+ 4x24 watt T5) SPECTRA vejede ca 7-10 kg ex ballaster, men de står så ved siden af. Bedre lampe har jeg aldrig haft - og så alligevel 6 x 24 watt T5 ser også bragendes godt ud. Ak ja! Det er ikke nemt!
Brugeravatar
Martin J
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11
Postnummer: 6870 Ølgod
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Martin J »

Jeg har da en pæn aquamedic hqi lampe, til 2x hqi og 2x t5 rør. lige i den længde du skal have.
500,- så er den din :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Ja, hvis du er lidt tålmodig, så skal der nok komme brugt der kan matche dit budget. Det er forår, og dermed sæson for at flere lukker ned.

Har du et akvarium du kan bruge til sump? Har du allerede akvariet, eller skal det med i dit budget?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Lars,

Jeg vil såmænd blot byde dig velkommen på forummet, og håber du bliver "bidt" af hobbyen, som 99,9% af de andre her inde :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
VandVittig
Copepod
Copepod
Reactions:
11

Indlæg af VandVittig »

AndersGS: ja, det er skisme ikke nemt med alle de fede muligheder :)

Martin J: tak for tilbuddet - men er stadig i planlægnings - og opsparingsfasen :dizzy:

PederP: Jeg skal have både sump og akvarie. Overvejer et akvastabil MOVE som akvarie (der er jo også forboret huller i bunden til ind- og udtag.
Sumpen regnede jeg med skulle være et 128L glasakvarie. Og så må vi se om jeg selv kan finde ud af at få sætte rumdelere i :shock:

Pederrevnørd: tak for velkomsten. Jeg er sikker på at det nok skal fange - hvis blot jeg kommer igang. Syntes godt nok det kan være lidt tungt med alle de ting der skal styr på. Både rent teoretisk - men også rent teknisk med alt ekstra udstyr man skal have (i forhold til min ferskvandspy) :shock:
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"