VSV metoden, til fremskynding af bakterier

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 4281 Gørlev
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Gørlev

VSV metoden, til fremskynding af bakterier

Indlæg af Walther86 »

Halløjsa på Forum!

en lille tanke jeg havde, som så munder ud i et spørgsmål :-)

Jeg har startet en ny balje op, efter jeg er flyttet, og der er så kommet vand og sand og alt det andet gode i...

men men men.... da jeg nu startede op med mine egne gamle levende, men døde, sten, mangle jeg jo bakterier i massevis...

Jeg har købt et par sten hos Decocean, nogle lækre nogle med masser af børste orm, og hitchikers :y samt fået en stor sten, lidt vand og bundlag fra "Charlie saltvand" Tusinde tak for det!

jeg tænkte så, om man kunne benytte VSV metoden til at fremskynde bakterie opblomstringen?
for der er lidt Nitrat og Fosfat i vandet...

for jeg tænker, kan man hjælpe opblomstringen på vej på den måde, kan man måske forkorte podningen med et godt stykke tid, ellers går der vel 2 mdr før akvariet er podet med bakterier?

det drejer sig om 600 liter alt i alt, og der er nok 8-10 kg levende sten i vandet..

Håber på en masse gode svar, og positiv kritik, eller fif :beer:

Mvh.

Mikkel
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: VSV metoden, til fremskynding af bakterier

Indlæg af Carsten »

Det ville jeg ikke forsøge mig med.
Hvis der er noget bakterierne kan leve af - og det er der masser af - så sker formeringen så hurtigt af er totalt overflødigt at gøre noget som helst andet end at sætte sig på hænderne og lade tiden gå
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

okay, så lader jeg være med det! :-)

ja tålmodigheden fejler intet, MEN skader jo aldrig HVIS man kunne gøre det lige så godt, bare hurtigere... haha :-D

kan man egentlig se, eller på anden måde opservere, hvornår ens akvarium er... færdig podet, eller hvad man skal sige....
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Walther86 skrev:okay, så lader jeg være med det! :-)

ja tålmodigheden fejler intet, MEN skader jo aldrig HVIS man kunne gøre det lige så godt, bare hurtigere... haha :-D

kan man egentlig se, eller på anden måde opservere, hvornår ens akvarium er... færdig podet, eller hvad man skal sige....
Når algerne er ved at være væk og værdierne på plads, så er det ved at være der.
Men selvom indkøringen er ovre, er akvariet på ingen måde stabilt endnu.
Det kan belastes med levende dyr, men kun i begrænset mængde.
Ikke noget med at hælde 10 fisk i på engang, men stille og roligt opbygge den bestand man har i tankerne
balder
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11
Postnummer: 3210 Vejby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af balder »

Men syns nu godt du ku smide nogle flere ls i baljen er 10 kg ik li lidt for lidt til 600 l
Ville nok smide en tre fire gange så mange i
Vh Morten
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

Okay, må ærligt indrømme at jeg troede at podningen med bakterier var noget andet end algefaser, men er kun 2. Gang jeg starter op, og første gang var med levende sten, og gik ganske fint! :-)

Balder, bare rolig, der er rigeligt sten i, der er nok 50-60 kg sten, men kun 10 kg levender, der skal pode de levende døde, med leder efter flere levede sten nær mig, til at pode med, men må indrømme jeg helst vil slippe for at betale for dyre dyrehandel sten, så hellere indkørte sten... og gerne lidt tættere på end København :-)

Men jeg sætter mig til at vente :-)
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa Mikkel,

Jeg kan godt forstå du kigger på produkter, som forkorter ventetiden. Det har vi alle vel gjort - det holder bare ikke - og for mærkeprodukter koster det kassen.(glem disse mirakelkure)

Når det så er sagt, så kunne du med held køre 1 ml vodka dagligt i en uge, alternativt 6-8 ml eddike dagligt.

Det vil ikke forkorte din indkøringsfase, men det vil skabe flere bakterier, og holde din næring(nitrat og fosfat) nede.

Jeg ville ikke bruge "kuren" mere end en uge - det er meget potent, og det er faktisk værre at mangle næringstoffer end at have lidt for meget.

Held og lykke :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

Jeg siger tak for alle input...

Havde, desværre, på fornemmelsen, at man ikke kunne hjælpe på den måde... det ville jo være lækkert... hehe

Men jeg prøver at putte 1 ml vodka i, i 7 dage. Og så må det gå sin gang, lige som sidste gang... hehe

Men tak igen, er super fedt med så mange hjælpsomme, venlige personer, som altid er behjælpelige, uanset hvor skørt et spørgsmål man har, tak! :-)
Mvh. Mikkel Jensen
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Mikkel og velkommen herinde :y

Håber du har fundet plads til den store flade sten?

Jeg vil bare sige at min mening er at der ikke findes dumme spørgsmål, heller ikke herinde. Kun "dumme" svar.

Stort velkommen, håber din balje kommer godt igang :GO

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af bmh »

Husk nu vodka i baljen !!!!B-)
B-)
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

min plan med opstart af mit akvarie omhandler også vodka, altså, levende sten og vand i akvariet, og vodka i mig imens jeg venter på akvariet bliver klart :)
det er min vurdering at akvariet fint kan finde ud af indkøringen selv, har endnu ikke set nogen mirakelkure eller tilsætninger der har gjort det hurtigere og nemmere - de fleste jeg har snakket med der har brugt vsv eller tilsætninger har enten haft problemer i indkøringen, eller på længere sigt.
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

Masser af plads til den store sten i min store balje! :-)

Vodka i baljen - tjek ikke i munden - øhm... tjek! :-)

mchr, lyder da som en god måde at få bedre tålmodighed på, og få tiden til at gå hurtigere, håber bare ikke du skal drikke vodka fra start indkøring, til slut indkøring... haha :-D

Men endnu engang mange tak for de gode input, er sku et fedt forum at spørge i! :-)
Mvh. Mikkel Jensen
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

Hver gang du overvejer at rode med akvariet under indkøring, drik en martini imens du overvejer hvordan du skal gribe den an, så er du godt kørende :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

charlie saltvand skrev:
Jeg vil bare sige at min mening er at der ikke findes dumme spørgsmål

Charlie
jo det findes :biggrin: og det er dem man spørger om og om igen :biggrin:
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

mchr skrev:Hver gang du overvejer at rode med akvariet under indkøring, drik en martini imens du overvejer hvordan du skal gribe den an, så er du godt kørende :)
Det er downright det bedste råd jeg til dato har læst herinde! Kunne ikke være mere enig!
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Tænk over hvad du putte i baljen hvis du ikke kan vente. Så snart du har dine endelige stensætning på plads - og evt. bundlag - kan du efter min erfaring godt smide lidt hårdføre fisk i til at trimme algerne.
Men få anskaffet de sten til vil have i snart, hver gang du smider nye sten i baljen forlænger du din indkøring med yderligere uger til måneder alt efter hvor rene stenene er.
SPS : Stability provides succes
Walther86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
15

Indlæg af Walther86 »

jeg har alle de sten jeg vil have i, stenopsætningen er på plads, og sumpen har også fået sten, hellere for mange end for få...

det er sådan set ikke fordi jeg vil have indkøringen til at gå hurtigere jeg spurgte om alt det her, fordi jeg smutter snart på havet i 1 mdr, hvor baljen bare kan være grim, og køre ind...

nej jeg spurgte faktisk, fordi jeg var nervøs for, om der var bakterier nok, til at lave en ordentlig indkøring, nu jeg har lavet HELE stenopsætningen med døde levende sten, og så smidt lidt levende ned i, til at pode! :-)

Håber det giver mening? :-)

en indkøring tager den tid, en indkøring tager! :-)
men der kommer nok en turbo snegl eller 5 i, til indkøringen, og måske en eremit eller 3, men så heller ikke flere dyr... :-)

Jeg må være enig med Charlie, dumme spørgsmål findes ikke, kommer spørgsmålet frem igen og igen og igen, kunne man måske lave en sticky tråd om det emne, fordi så må der jo være et behov? :-)

Jeg har Martinien klar, tak for det gode råd! ;-)
Mvh. Mikkel Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvis bakterierne har noget at leve af, så formerer de sig explosivt.
Og der er formentligt masser de kan leve af inden i de døde sten.
Så jeg vil mene at det slet ikke er et problem
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Der er i et revakvarie altid den mængde af bakterier der skal til, for at udføre det nødvendige arbejde.
Det er en naturlig process og den regulerer sig selv. Antallet øges, hvis det er nødvendigt. Det sker helt automatisk.
Hvis man booster den, kan man risikere en OD af bakterier og det kan være et mas at komme af med igen.
Efter min mening er det en del af naturen og den har i det her tilfælde ikke brug for en hjælpende hånd, uanset hvor velment det end er.
Så jeg er enig med Carsten omkring det her.
Man skal lade det gå sin gang.

Jeg har set en OD af pga vodka og det var virkelig problematisk.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"