også er man i fuldkommen balance
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: også er man i fuldkommen balance
@ PederP
Det tror jeg nu har ret i.
Ph har det, så vidt jeg husker, også med at opfører sig anderledes når temperaturen stiger.
Mht vandet og Bornemans tegning, så er det nok også rigtigt.
Ikke at forholdene er de samme, men jeg har over 600L som er passive i mine sumpe, til mit DT på 882L
Erik
Det tror jeg nu har ret i.
Ph har det, så vidt jeg husker, også med at opfører sig anderledes når temperaturen stiger.
Mht vandet og Bornemans tegning, så er det nok også rigtigt.
Ikke at forholdene er de samme, men jeg har over 600L som er passive i mine sumpe, til mit DT på 882L
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hvis man vil læse mer om bornemans baljer så kig herPederP skrev:Det jeg mener er at i akvariet, der risikerer man at korallerne kan dø på grund af at mikrobiologien "kører skævt" i varmen.
Som jeg ser det, er mit akvarium som helhed langt mere skrøbeligt end de enkelte koraller.
Vil tro et system som det Bornedal har lagt frem, ville være langt bedre rustet til at klare noget tilsvarende de naturlige udsving.
http://forum.marinedepot.com/Topic93983.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;"To me, I was always impressed by the vast meadows of seagrasses and their proximity to coral reefs. I was also reading about the connectivity of coral reefs and other habitat types (open ocean, seagrass meadows, mangroves, lagoons and atolls) and how they all functioned in the bigger picture."
det borneman gjorde er nok at strække conceptet en smule

Det jeg kan li med den her hobby er at det er så simpelt men det kan virkelig blive avanceret.og for nogen kan det ikke blive avanceret nok.uden at prøve fornærme nogen og jeg har selv været der og taler af erfaring så kan jeg slet ikke forstå det med 3 dråber af dit og 7 af dat er det for meget af ditten bakker man tilbage 2 dråber af datten også ryster man håndtaget 13 gange og doserer 2 skeer af dit og reducer følgende dat

- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Borneman har altid været min guru indenfor saltvand...
I bogen Corals siger han om refugiums:
In fact, I envision that the most-succesful reef aquariums in the future will have multiple, separate habitats.
The display tank, containig corals, fishes and other invertebrates, will be linked to one or more large, multipurpose sumps- refugiums that, in many cases, may exceed the size of the display tank. In these we will see an increased use of macroalgae, marine grasses, and other flora and fauna for nutrient export.
In fact, I envision that the most-succesful reef aquariums in the future will have multiple, separate habitats.
The display tank, containig corals, fishes and other invertebrates, will be linked to one or more large, multipurpose sumps- refugiums that, in many cases, may exceed the size of the display tank. In these we will see an increased use of macroalgae, marine grasses, and other flora and fauna for nutrient export.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
Om hans "simple philosophy" siger han:
To be successful whit corals, one needs to understand them, not merely follow a cookbook...While many reefkeepers have taken a high-teck route to creating the proper micro-environment, I have found that less is more.
Having a fundamental knowledge of corals and the environments they come from, Works as well as any Commercial product or Group of products off the shelf...
To be successful whit corals, one needs to understand them, not merely follow a cookbook...While many reefkeepers have taken a high-teck route to creating the proper micro-environment, I have found that less is more.
Having a fundamental knowledge of corals and the environments they come from, Works as well as any Commercial product or Group of products off the shelf...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hmmm han fik nok mange likes,en god måde at få venner på
ja,det er en skam for hobbyen han er forsvundet ud i den blå luft.
gad vide hvad manden mente med succes?.jeg prøvet et lignende setup og gik ned på rørføringen imellem de akvarier,jeg kunne simpelthen ikke se hvordan jeg kunne overføre nok foder til refugiet og omvendt

ja,det er en skam for hobbyen han er forsvundet ud i den blå luft.
gad vide hvad manden mente med succes?.jeg prøvet et lignende setup og gik ned på rørføringen imellem de akvarier,jeg kunne simpelthen ikke se hvordan jeg kunne overføre nok foder til refugiet og omvendt
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
Succes i hans øjne, var vist at respektere alt levende i akvariet som den art de tilhører- og ikke som et udstillingsobjekt... meget kort sagt...
Ja det er trist han er forsvundet fra hobbyen- han kan godt tilskrives meget af det vi har opnået med saltvandakvarier...
Ja det er trist han er forsvundet fra hobbyen- han kan godt tilskrives meget af det vi har opnået med saltvandakvarier...
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg benytter samme filosofi. Mine sumpe er, ved siden af at de indeholder alle filtre osv, en volumenudviddelse.engelquist skrev:Borneman har altid været min guru indenfor saltvand...
Jo mere vand, jo mere skal der til at vælte systemet. Men det kan også blive en sovepude, så man tror man kan tillade sig alt - i volumens hellige navn.
Jeg kunne bare ikke for alvor få den med macroalgerne til at virke. Det var i den periode, hvor der taltes så meget om Jern. Om man skulle/burde tilsætte det for at øge farverne.
Det virkede på mig lidt bagvendt, at skulle hælde jerntilsætninger i, mens man samtidig havde en "mark" fuld af macroalger som optog det igen. Så de er der ikke mere.
Jeg tilsatte aldrig jern, men jeg fjernede algerne for at de ikke skulle tage det der trods alt kom i via vandskiftet.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
@Oleole. skrev:hvis man vil læse mer om bornemans baljer så kig herPederP skrev:Det jeg mener er at i akvariet, der risikerer man at korallerne kan dø på grund af at mikrobiologien "kører skævt" i varmen.
Som jeg ser det, er mit akvarium som helhed langt mere skrøbeligt end de enkelte koraller.
Vil tro et system som det Bornedal har lagt frem, ville være langt bedre rustet til at klare noget tilsvarende de naturlige udsving.http://forum.marinedepot.com/Topic93983.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;"To me, I was always impressed by the vast meadows of seagrasses and their proximity to coral reefs. I was also reading about the connectivity of coral reefs and other habitat types (open ocean, seagrass meadows, mangroves, lagoons and atolls) and how they all functioned in the bigger picture."
det borneman gjorde er nok at strække conceptet en smule:biggrin:på den anden side så mener jeg heller ikke at man burde prøve efterligne hele revet i en balje,det det drejer sig om er at ikke belaste baljen for meget,hvis baljen vælter betyder det et slimalge/cyano udbrud og efter hvad jeg har set algene har gjort i mit refugium vil jeg godt have dem i baljen,jeg vil ikke bekæmpe dem på samme måde som andre måske vil gøre det.
Det jeg kan li med den her hobby er at det er så simpelt men det kan virkelig blive avanceret.og for nogen kan det ikke blive avanceret nok.uden at prøve fornærme nogen og jeg har selv været der og taler af erfaring så kan jeg slet ikke forstå det med 3 dråber af dit og 7 af dat er det for meget af ditten bakker man tilbage 2 dråber af datten også ryster man håndtaget 13 gange og doserer 2 skeer af dit og reducer følgende dat
Jeg er enig, for jeg har også været der.
Jeg har også prøvet at stå hver eneste aften og hælde dit og dat i, indtil jeg fandt ud af at jeg kan opnå glimrende resultater, blot med et ugentligt vandskift.
Det er samtidig en glimrende anledning til, at få suget en mængde detritus ud af systemet, når man nu alligevel skifter vand hver uge.
Så vi er helt enige - det er i virkeligheden ikke særlig kompliceret.
Erik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
men hvorfor så meget detritus?det var ikke så meget da jeg havde min dsb LOL men da jeg prøvet BB var det plenty,nå nok polemik:)
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ole, du er jo også god til ikke at belaste dit system med for mange fisk. Flere (store) fisk giver mere detritus.ole. skrev:men hvorfor så meget detritus?det var ikke så meget da jeg havde min dsb LOL men da jeg prøvet BB var det plenty,nå nok polemik:)
Min gode biologven påstår hårdnakket, at du kan ikke have store flotte koraller og samtidig have mange store fisk.
Han har nok ret. Jeg kæmper en stadig/løbende kamp for at få eksporteret næringen ud af akvariet i et tilstrækkeligt tempo, samtidig med at fiskene får det de skal have.
Det er en balancegang hele tiden.
Erik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jeg har aldrig haft en balje spækket med koraller for flere 100.000 det har jeg simpelthen ikke nerver til,det er jo meningen det skal være sjovt:)
så vil jeg heller sidde kigge græsset gro eller vente på malingen tørrer.
fisk er øverst på fødekæden med koraller i min optik.koraller er afhængig foder kommer hen til dem om natten står fisk i stimer og napper foder der lige kommer forbi,koraller bruger ikke meget energi da de ikke er mobile,fisk har jo hurtig stofskifte foderet løber jo nærmest tværs igennem dem og jeg har da set fler gange at de enda når spise foderet mer end en gang,så afføring fra fisk er godt koral foder lav på næring og det er godt at fodre med foder lav på næring tit end fodre med foder højt på næring ikke så tit,artemia er også godt:)
så vil jeg heller sidde kigge græsset gro eller vente på malingen tørrer.
fisk er øverst på fødekæden med koraller i min optik.koraller er afhængig foder kommer hen til dem om natten står fisk i stimer og napper foder der lige kommer forbi,koraller bruger ikke meget energi da de ikke er mobile,fisk har jo hurtig stofskifte foderet løber jo nærmest tværs igennem dem og jeg har da set fler gange at de enda når spise foderet mer end en gang,så afføring fra fisk er godt koral foder lav på næring og det er godt at fodre med foder lav på næring tit end fodre med foder højt på næring ikke så tit,artemia er også godt:)
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Geografisk sted: Kolind
Når vi snakker temp. så er den her værd at have i betragtning.
http://bios.au.dk/videnudveksling/til-m ... ancen/#Der" onclick="window.open(this.href);return false; )
I varmen skal man være ekstra opmærksom på god cirkulation i akvariet, det kan være sværere at holde pH, omsætningen til næring kommer til at gå hurtigere i f.h.t afskumning osv.
Cyanoens metabolisme topper ved højere temperaturer end "sunde alger".
(sakset herfra:
I varmen skal man være ekstra opmærksom på god cirkulation i akvariet, det kan være sværere at holde pH, omsætningen til næring kommer til at gå hurtigere i f.h.t afskumning osv.
Cyanoens metabolisme topper ved højere temperaturer end "sunde alger".
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
det er bestemt værd at huske på i sommervarmen- cirkulationspumperne kan med fordel rettes mod overfladen...