Flow i mit nye IM Nuvo 16
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2900 Hellerup
- Saltvand siden?: 2014
Flow i mit nye IM Nuvo 16
Hej!
Jeg har lige sat mit Nuvo 16 op. I display delen er der ca 42L, derfra skal så trækkes bundlag og sten. Er det muligt ud fra dette, at sige hvor mange liters flow jeg skal bruge. Lige nu har jeg en 900l/h Hydor og 800l/h retur med spin nozzles, så ialt 1700l/h. Er det nok?
Hilsen Casper
Jeg har lige sat mit Nuvo 16 op. I display delen er der ca 42L, derfra skal så trækkes bundlag og sten. Er det muligt ud fra dette, at sige hvor mange liters flow jeg skal bruge. Lige nu har jeg en 900l/h Hydor og 800l/h retur med spin nozzles, så ialt 1700l/h. Er det nok?
Hilsen Casper
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Re: Flow i mit nye IM Nuvo 16
Jeg ville sætte en kraftigere pumpe i. En 900 l/t + filterpumpe er ikke engang nok til et fluval edge på 23 liter. I mit edge 23 har jeg derfor en Vortech MP10
o_O
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2012
Nu har jeg solgt mit, men hvis jeg skulle have haft den til at køre som et lille rev. Så ville jeg ha opgraderet returpumpen til en NewJet 1200 og smide en Vortech Mp10Wes i.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Min plan er at købe en Hydor korallia 1600l/t (jeg kan få den billigt), og så sætte en Tunze Returpumpe i der kan gå op 2400l/t, burde jeg så ikke være dækket ind?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Hvad bygger du det på ? Det er næsten 40 x vandvolumen ? Alt afhængig af stensætningen, som pr. definition ikke kan være ret kompakt i et så lille akvarium, så burde en 900 l/t sagtens kunne skabe et fint flow i så lille akvarium. Ingen tvivl om at en mp10 er lækker, og den skaber et godt flow, men med den rette indstilling i forhold til koraller og stensætning, så burde mindre sagtens kunne klare det! En kæmpe fordel ved en mp10 er, at den fylder minimalt i et akvarium, hvor pladsen i forvejen er lidt trang.Jones skrev:Jeg ville sætte en kraftigere pumpe i. En 900 l/t + filterpumpe er ikke engang nok til et fluval edge på 23 liter. I mit edge 23 har jeg derfor en Vortech MP10
Prøv at læs den her artikel: http://www.advancedaquarist.com/2007/1/aafeature" onclick="window.open(this.href);return false;Casper T. skrev:Hej!
Hilsen Casper
Evt. kan du læse hele serien og den artikel, der var skrevet i CORAL i marts/april.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Tak for linket, men det er meget kompliceret i forhold til at sætte flow i 42 liter. Men kan vi ikke blive enige om, at hvis der ikke er flow henover bunden, så er der for lidt?
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Jeg bygger det på min erfaring med det edge, der står i min stue
har man så mange koraller som mig, i sådan et akvarie, så skal der en kraftigere pumpe til. Min stensætning er ikke kompakt, men den er høj, bred og forgrener sig hvilket skærmer for flow fra en lille nano 900. Startede med en nano 900 og en 1600. Vortech fungerer bedre her. Derfor.

o_O
Hej
Jeg har selv dette akvarie og jeg har 3 hydor 900 i og det passer lidt bedre, her ville jeg sige at en er for lidt, der er ikke så meget hug på de små 900 der;-) kraftigere retur og så et par pumper eller som Jones skriver en mp10, den ville gøre underværker;-)
Jeg har selv dette akvarie og jeg har 3 hydor 900 i og det passer lidt bedre, her ville jeg sige at en er for lidt, der er ikke så meget hug på de små 900 der;-) kraftigere retur og så et par pumper eller som Jones skriver en mp10, den ville gøre underværker;-)
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Ny har jeg skiftet standard pumpen, der iøvrigt larmede rimelig meget, ud med to 800l/t Tunze pumper, en til hver udstrømning. Det hjalp en hel del. Så skal jeg bare have 1600l/t Hydor imorgen, og så burde det være nok.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Hmm. Havde skrevet et svar for lang tid siden, men den har åbenbart ikke registreret det.Jones skrev:Jeg bygger det på min erfaring med det edge, der står i min stuehar man så mange koraller som mig, i sådan et akvarie, så skal der en kraftigere pumpe til. Min stensætning er ikke kompakt, men den er høj, bred og forgrener sig hvilket skærmer for flow fra en lille nano 900. Startede med en nano 900 og en 1600. Vortech fungerer bedre her. Derfor.
Jeg vil jo så mene, at det er fordi du pumperne ikke har været placeret korrekt. For der burde være masser af flow i de to pumper, og især i et fluval på kun 23 liter! Ville endda mene du kunne nøjes med 900 l/t alene.
Et andet perspektiv er dog, at i så lille et akvarium, så ville jeg personligt vælge en mp10. Det ville jeg pga. deres fantastiske flow (hvilket skyldes den måde de sidder i akvariet på, ikke så mange indstillingsmuligheder her heldigvis), men lige så meget fordi den fylder minimalt i et allerede trængt akvarium.
Tilbage til trådstarter. Eksperimenter lidt med de pumper du allerede har i! Jeg vil mene med den rette position, så burde du kunne skabe et godt flow i dit akvarium. Der er ikke rigtig andre, der kan fortælle dig, hvordan du skal placere pumperne for optimalt flow. Der er vanddynamikken alt for kompleks! Vi kan give guidelines, men kun du kan kigge i akvariet og se flowet. Eventuelt se hvordan foderet bevæger sig rundt, når du fodre i akvariet.
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Jeg har en Jebao WP-10 i mit 54 liters, og jeg vil mene at den også vil være helt perfekt til et akvarie som dit. Den fylder lige en anelse mere end mp10 men er til gengæld meget billigere, og så skulle den også støje lidt mindre (det bygger ikke på erfaring, men kun på hvad jeg har læst)
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Jeg har lige sat en Hydor Koralia 1600l/h sammen med de 2 800l/h Tunze returpumper. På returen, sidder der spin nozzles der giver en super fed bølgeeffekt. Så jeg tror at jeg har nok flow nu. De to spin nozzles ændre hele tiden flowet en smule frem og tilbage.