"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

? forår= pollen=cyano? observation på Ultimate reef

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

? forår= pollen=cyano? observation på Ultimate reef

Indlæg af charlie saltvand »

? forår= pollen=cyano? observation på Ultimate reefrne herinde om de har gjort lignende observationer?

Ikke fordi jeg selv har Cyano, men blir da lige lidt nysgerrig.

Hilsen
Charlie

Jeg har "sakset" dette.

Spring time please be aware !!!!

Hi guys,

don´t want to panic , just want to tell you that spring time is coming and we recognised a higher amount of people having Problems in Europe like every year. Our Lab is not as busy as last year but it is still early and heating up slowly.

We would like to post a helpfull thread and recomend beeing more aware and observate the tank a bit more this days. Be prepared for retaliatory action. Critical time is from now until end of may with peak in end of April to erly May. Iodine helped a lot last year.

Will keep you informed.

Og dette

Last year most reefers were suffering with bad cyano issues, and it coincided with an increase in pollen levels especially if the wind is in the right direction.

Og dette

Yes it is true, a lot of people this time of the year get problems. Often with Cyano in Tanks with a higher amount of PO4. And coral striping and and Gapping Clams in Low nutrient systems. I am observing this over 8 years now, and the whorst year was last year. the earliest problems we have in rurlar areas. whle the Citys get it in the late april with gras polen flow. I don´t want to panic but in the moment Pollen in the UK are quite bad. So just be aware.

Såh, hvad siger jeres erfaringer?

Er der noget om snakken? Har aldrig hørt om dette før.

Charlie
Senest rettet af charlie saltvand ons 7. maj 2014 14:48, rettet i alt 1 gang.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: ???? forår= pollen=cyano???? observation på Ultimate ree

Indlæg af Ryom »

Hmm
Altså min indsugning til skummeren sidder udenfor. Det giver da ok mening at der bliver sugen en del pollen med ind den vej.
Oplever dog ikke det mindste cyano...
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ???? forår= pollen=cyano???? observation på Ultimate ree

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for indspark Ryom.

Næh, jeg har heller ikke hørt om den kobling før? Måske kan evt cyano udbrud i foråret også hænge sammen med temp stigning og længere naturlig lys periode? Hvis et er sådan at erfarne folk over en længere årrække har lagt mærke til at der er flere udbrud i april/maj end resten af året?

Blot en tanke?

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: ???? forår= pollen=cyano???? observation på Ultimate ree

Indlæg af ole kekkonen »

jeg vil mene det er noe vrøvl :y
Palynology does not include diatoms, foraminiferans or other organisms with siliceous or calcareous exoskeletons.
http://en.wikipedia.org/wiki/Palynology" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ???? forår= pollen=cyano???? observation på Ultimate ree

Indlæg af charlie saltvand »

Takker Ole.

Og held og lykke med din nye balje!

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: ???? forår= pollen=cyano???? observation på Ultimate ree

Indlæg af Benny »

Har samme holdning som Ole, har ikke oplevet nogen opblomstring af cyano eller højere PO4 fordi der er pollen i luften.
Hilsen
Benny
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: ???? forår= pollen=cyano???? observation på Ultimate ree

Indlæg af ole kekkonen »

Sporopollenin is a major component of the tough outer (exine) walls of plant spores and pollen grains. It is chemically very stable and is usually well preserved in soils and sediments
http://en.wikipedia.org/wiki/Sporopollenin" onclick="window.open(this.href);return false;
cyano er det man forbinder med forurening og meget næring,alle encellede alger vokser hurtigt men cyanobakterier er hurtigst og kan fordoble sin population på 20min.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: ???? forår= pollen=cyano???? observation på Ultimate ree

Indlæg af ole kekkonen »

charlie saltvand skrev:Takker Ole.

Og held og lykke med din nye balje!

Charlie
tak,jeg var så vandt med min balje at det gik fler uger inden jeg lagde mærke til den var væk :P jeg savner næsten alt ved det og kunne jeg få den friske aroma baljen afgir på deo var jeg på :biggrin:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ???? forår= pollen=cyano???? observation på Ultimate ree

Indlæg af Carsten »

Nu har jeg jo været med en hel del år. Og jeg har ikke bemærket at foråret skulle bringe mere cyano med sig.
Hvorimod en varm sommer, har større sandsynlighed for et udbrud.
Om det så skyldes at man blot ikke er helt så meget over akvariet, som man ellers er, skal jeg ikke lige kunne sige.
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 353
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: ???? forår= pollen=cyano???? observation på Ultimate ree

Indlæg af ejsing86 »

Jeg har oplevet en uforklarlig, mindre opblomstring af cyano den sidste måneds tid. Har ikke ændret på noget som helst og har ikke haft cyano i lang tid. Ved ikke om der kan være noget om snakken, men det kan da hvert fald forklarer lidt i min situation, hvis det da ikke bare er noget vrøvl :)
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: ???? forår= pollen=cyano???? observation på Ultimate ree

Indlæg af hellfish »

Fin tråd, men er jeg den eneste det irriterer med de mange overflødige spørgsmålstegn?
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: ???? forår= pollen=cyano???? observation på Ultimate ree

Indlæg af bima »

Jeg vil tro at et Akvarie,der måske lige ligger på vippen til cyano udbrud.
Får det sidste skub ved en eventuel temperatur stigning.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: ???? forår= pollen=cyano???? observation på Ultimate ree

Indlæg af ole kekkonen »

nede på 23 grader stopper metabolismen og dyrene bruger ikke energi at ta føde til sig men lever på reserver(zooxanthellae).dvs korallene er længer tid om dø:)ved højere temperatur kan en koral blive hvid på en dag.
i mit sidste akvarie der startet ud som et rev men ente som et søgræs akvarie oplevet jeg det modsatte at slimalger mindskes ved skift til hQi fra led/t5,jeg skiftet som regel lys om sommeren fordi jeg blev stresset af det kraftige hqi om vinteren,når jeg skiftet tilbage t5/led om vinteren fik jeg altid slimalger/cyano tilbage
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ???? forår= pollen=cyano???? observation på Ultimate ree

Indlæg af charlie saltvand »

hellfish skrev:Fin tråd, men er jeg den eneste det irriterer med de mange overflødige spørgsmålstegn?

He, undskyld Hellfish, men det er fordi jeg IKKE skal "kloge" mig på nogen som helst måde herinde. Hvis man stikker næsen lidt frem herinde på SF så får man den i klemme og risikere at blive tillagt alle mulige skjulte motiver for at skrive som man gør. Så alle ?????? Er et udtryk for at jeg selv IKKE ved noget som helst om noget som helst :W

Jeg vil da gerne fjerne nogle af dem.

Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ???? forår= pollen=cyano???? observation på Ultimate ree

Indlæg af charlie saltvand »

ole. skrev:nede på 23 grader stopper metabolismen og dyrene bruger ikke energi at ta føde til sig men lever på reserver(zooxanthellae).dvs korallene er længer tid om dø:)ved højere temperatur kan en koral blive hvid på en dag.
i mit sidste akvarie der startet ud som et rev men ente som et søgræs akvarie oplevet jeg det modsatte at slimalger mindskes ved skift til hQi fra led/t5,jeg skiftet som regel lys om sommeren fordi jeg blev stresset af det kraftige hqi om vinteren,når jeg skiftet tilbage t5/led om vinteren fik jeg altid slimalger/cyano tilbage
Det kan godt være du er Nordmand og bor i Tyskland og er finsk gift, men på Dansk Ole. DANSK! Jeg fatter ikke en bjælde.... griner.
:T

Det du beskriver er det forholdet mellem temperatur og slimalger/cyano ? Hvis det er det, så giver dit indlæg god mening :W
Tak.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: ? forår= pollen=cyano? observation på Ultimate reef

Indlæg af ole kekkonen »

beklager mit sprog,jeg kan se det er et par grove stavefejl normalt bruger jeg læse igennem det jeg skriver fler gange inden jeg trykker udfør men det glippet her:)man kan sikkert bekæmpe cyano ved at sænke temperaturen men jeg vil ikke selv gøre det:)noget andet er at prokaryoter http://de.wikipedia.org/wiki/Prokaryoten" onclick="window.open(this.href);return false;
er bleven fundet dybt nede i havet og trives i røgen fra vulkaner og 120 grader man har også fundet mikroorgansimer i -20 grader på antarktis
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ? forår= pollen=cyano? observation på Ultimate reef

Indlæg af charlie saltvand »

Det med sproget er nu mest gas Ole, jeg nyder at læse dine, efter min mening, meget kompetente indlæg her på forum og staver mig derfor gerne igennem.

Tak for dine indlæg, min tråd handlede nu mest om det med pollen og cyano, den havde jeg ikke selv tænkt over, og hælder også selv til at HVIS der er flest cyano udbrud i april og maj, så tror JEG at dette skyldes sammenfald af flere faktorere, især som jeg skrev tidligere temp stigning og øget lys mængde.

Tak for at du øser ud af din store viden. Bliv endelig ved.

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
romerlys
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 136
Tilmeldt: tirs 18. maj 2010 10:25
14
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2010

Re: ? forår= pollen=cyano? observation på Ultimate reef

Indlæg af romerlys »

Jeg har ligeledes oplevet opblomstring af Cyano den seneste måned og undret mig over det. Det eneste som er en lille smule ustabil er min KH, der ligger på 11, ellers er alt i skabet og temperaturen er 26 grader. Er der nogen der ved hvad der evt. skal gøres? Skal jeg intensivere mit brug af Seaklear, eller smide noget Rowa i?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: ? forår= pollen=cyano? observation på Ultimate reef

Indlæg af ole kekkonen »

intensivere seaklear?problemet burde heller ikke være noe kronisk ved konstant brug af rowa?prøv peders alge tråd:)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"