Førstehjælp til Tubestrea
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Førstehjælp til Tubestrea
Jeg tror desværre at det er for sent for den koral.
Selvom der er lidt reaktion fra den når den bliver fodret, så er det nok for sent til og for lidt til at redde den.
Selvom man ikke umiddelbart kan sammenligne mennesker og koraller, så reagerer mennesker også hvis de bliver fodret, når de er alt for langt ude til at blive reddet.
Selvom der er lidt reaktion fra den når den bliver fodret, så er det nok for sent til og for lidt til at redde den.
Selvom man ikke umiddelbart kan sammenligne mennesker og koraller, så reagerer mennesker også hvis de bliver fodret, når de er alt for langt ude til at blive reddet.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2013
Ja det har du nok ret i. Om ikke andet så er det med det yderste af fingerspidserne den klamrer sig til livet. Her i nat klokken 4 har jeg taget dette billede, og der er ikke meget liv at komme efter
Nu har jeg lige skyllet den let og sat den tilbage i akvariet.
Mit håb er at den trods alt har fået lidt foder ned i maven, og at der måske er en ganske lille chance for at få en reaktion. Jeg prøver at fodre den igen i aften.
Fandt en lille krabbe der drønede rundt og spiste af alt det fordærvende foder, jeg tog den ud med en pincet, og kom den i en lille skål til identifikation af eksperterne herinde .

Nu har jeg lige skyllet den let og sat den tilbage i akvariet.
Mit håb er at den trods alt har fået lidt foder ned i maven, og at der måske er en ganske lille chance for at få en reaktion. Jeg prøver at fodre den igen i aften.
Fandt en lille krabbe der drønede rundt og spiste af alt det fordærvende foder, jeg tog den ud med en pincet, og kom den i en lille skål til identifikation af eksperterne herinde .
Never say oops, allways say ahhh interesting
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Her så et portræt af den lille fine fætter klosaks der susede rundt og guffede foder, mellem tuberne.
Har sat ham i karentæne, måske der er nogen herinde der lige kan afgøre om han er go, eller no go ?
Har før haft problemer med krabber, så er lidt på vagt her, omvendt vil jeg nødigt fjerne et nyttigt dyr.
Har sat ham i karentæne, måske der er nogen herinde der lige kan afgøre om han er go, eller no go ?
Har før haft problemer med krabber, så er lidt på vagt her, omvendt vil jeg nødigt fjerne et nyttigt dyr.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Nå men så blev det dag 2 og min døende patient er igen på sygelejet (i spanden)
I dag vil jeg prøve at opløse lidt foder i akvarie vand og bruge en lille sprøjte til at injicere foderet direkte ned i tuberne.
I dag vil jeg prøve at opløse lidt foder i akvarie vand og bruge en lille sprøjte til at injicere foderet direkte ned i tuberne.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Så er der gået et par timer.
Helt død er den ikke, der er lidt reaktion.
Man ser det tydeligt i disse to billeder, som om den i det mindste forsøger at spise.
Har en fornemmelse af at hvis den først spiser lidt, så er der alligevel en rimelig chance for at enkelte af tuberne kan reddes.
Helt død er den ikke, der er lidt reaktion.
Man ser det tydeligt i disse to billeder, som om den i det mindste forsøger at spise.
Har en fornemmelse af at hvis den først spiser lidt, så er der alligevel en rimelig chance for at enkelte af tuberne kan reddes.
Senest rettet af Lennart man 19. maj 2014 03:19, rettet i alt 1 gang.
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Den ser altså ikke for god ud efter min mening. Men lykkedes det for dig, at redde den, så er det jo fedt 
Hvis jeg var mig, så havde jeg nok smidt den ud, og så købt en ny. Og så køb en der er hel og flot, så er der større chancer for at få succes med den.
Jeg havde selv en som døde pga jeg ikke fik den fodret.

Hvis jeg var mig, så havde jeg nok smidt den ud, og så købt en ny. Og så køb en der er hel og flot, så er der større chancer for at få succes med den.
Jeg havde selv en som døde pga jeg ikke fik den fodret.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders Børglum Christensen.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Jovist det har du helt ret i. Men jeg anser det for spændende og lærerigt samt en udfordring at se om jeg kan få liv i den.
Der kommer lidt moderligt instinkt frem i en, som at finde en fugleunge der er røget ud af reden man tager med ind og fodrer op.
Jeg agter ligeledes at drage nytte af sådanne projekter i mit forhåbentlig fremtidige virke som biologilærer....
Men helt rationelt så har du ret, ud med den og køb en ny.
Ps, du er forhåbentlig dig
Der kommer lidt moderligt instinkt frem i en, som at finde en fugleunge der er røget ud af reden man tager med ind og fodrer op.
Jeg agter ligeledes at drage nytte af sådanne projekter i mit forhåbentlig fremtidige virke som biologilærer....
Men helt rationelt så har du ret, ud med den og køb en ny.
Ps, du er forhåbentlig dig

- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Der sker noget hele tiden.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Din solkorals evne til at overleve afhænger altid af DIG - som de andre kan jeg sagtens se at denne er svækket.
Når det så er sagt er næring altafgørende - får du den til at spise kan den og vil den overleve.
Held og lykke - glad for at du gør så meget for den. Den har ikke selv valgt at blive flyttet fra revet....
Mvh
Peder
Når det så er sagt er næring altafgørende - får du den til at spise kan den og vil den overleve.
Held og lykke - glad for at du gør så meget for den. Den har ikke selv valgt at blive flyttet fra revet....
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Jeg har haft 4-5 solkoraller, men har kun haft held med en enkelt af dem. Den var til gengæld også meget taknemmelig set i forhold til de andre jeg har haft som ikke klarede den og gik til. De som gik til fik ellers samme behandling som den det lykkedes med at få til at trives.
Den solkoral som det lykkedes mig at få til at trives voksede faktisk til 3 gange størrelse på under 1 år førend den blev solgt. Men korallen var placeret mere eller mindre under en tricolor Acropora som voksede ud over solkorallen og gav skygge, men stadig et sted hvor jeg nemt kunne fodre den. Så snart jeg fodrede mine fisk kunne solkorallen lugte mad og den foldede sig ud som den aldrig havde fået mad før. Efter fisk var fodret af, punktfodrede jeg solkorallen med frostfoderet i de enkelte hoveder. efter den havde spist foldede den sig ud igen og var klar til yderliger at blive fodret (mysis, artemia samt krill). Udover ved fodring stod korallen faktisk fuld udfoldet i store perioder af dagen.
Men sumusumarum så er det ikke nogle nem koral og kræver faktisk mere foder end man lige skulle tro. Det er uden tvivl den koral jeg har brugt mest tid på mén når det lykkedes bliver man bare belønnet med en helt igennem fantastisk smuk koral.
Dette er desværre det eneste billed jeg kan finde hvor min gamle solkoral kan ses, den er placeret helt til højre under acropora.
Den solkoral som det lykkedes mig at få til at trives voksede faktisk til 3 gange størrelse på under 1 år førend den blev solgt. Men korallen var placeret mere eller mindre under en tricolor Acropora som voksede ud over solkorallen og gav skygge, men stadig et sted hvor jeg nemt kunne fodre den. Så snart jeg fodrede mine fisk kunne solkorallen lugte mad og den foldede sig ud som den aldrig havde fået mad før. Efter fisk var fodret af, punktfodrede jeg solkorallen med frostfoderet i de enkelte hoveder. efter den havde spist foldede den sig ud igen og var klar til yderliger at blive fodret (mysis, artemia samt krill). Udover ved fodring stod korallen faktisk fuld udfoldet i store perioder af dagen.
Men sumusumarum så er det ikke nogle nem koral og kræver faktisk mere foder end man lige skulle tro. Det er uden tvivl den koral jeg har brugt mest tid på mén når det lykkedes bliver man bare belønnet med en helt igennem fantastisk smuk koral.
Dette er desværre det eneste billed jeg kan finde hvor min gamle solkoral kan ses, den er placeret helt til højre under acropora.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Smuk smuk balje Michael
Fed historie med din solkoral
hvorfor valgte du at skille dig af med den ?
Mvh
Peder

Fed historie med din solkoral

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Jo tak Peder, men korallen blev solgt da akvariet blev nedlagt pga flytning.pederrevnørd skrev:Smuk smuk balje Michael![]()
Fed historie med din solkoralhvorfor valgte du at skille dig af med den ?
Mvh
Peder
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Wow sikke et drømmeakvarie, du har dig
Ja jeg er blevet meget klogere på den koral, interessant at den kan dresseres til at være ude om dagen.
Jeg har den plan at solkorallen skal bo i mit lille 18 liters hvor der også skal være en DSB, her skal den være eneste koral. Der kommer ikke nødvendigvis lys over akvariet.
Men nu må vi se om den overlever.

Ja jeg er blevet meget klogere på den koral, interessant at den kan dresseres til at være ude om dagen.

Jeg har den plan at solkorallen skal bo i mit lille 18 liters hvor der også skal være en DSB, her skal den være eneste koral. Der kommer ikke nødvendigvis lys over akvariet.
Men nu må vi se om den overlever.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Her til aften lykkedes det at få et godt billede af det der er nede forbi munden på korallen. En masse gulligt stads, gad vide om det er maven 

- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Tak for din interesse Hellfish.
Og ja marginalt bedre er det rette ord, fik lige dette skud i kassen her klokken 4.00
Nu er jeg ved at være overbevist om at den kommer sig, og at arbejdet bærer frugt.
Men det var også i aller sidste øjeblik, det kunne ligeså godt ha gået den anden vej.
Og ja marginalt bedre er det rette ord, fik lige dette skud i kassen her klokken 4.00
Nu er jeg ved at være overbevist om at den kommer sig, og at arbejdet bærer frugt.
Men det var også i aller sidste øjeblik, det kunne ligeså godt ha gået den anden vej.
Senest rettet af Lennart man 19. maj 2014 03:09, rettet i alt 2 gange.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Gaaab, klokken er 4.03, og jeg er oppe og se til solkorallen.
Den er lige blevet fodret, jeg sætter alt ind på at få næring i den.
Optog denne video af fodringen, det ses at den spiser foderet, sov godt zzzzzzzzzz
" onclick="window.open(this.href);return false;
Den er lige blevet fodret, jeg sætter alt ind på at få næring i den.
Optog denne video af fodringen, det ses at den spiser foderet, sov godt zzzzzzzzzz
" onclick="window.open(this.href);return false;
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Tubestrea holdes bedst i specialakvarie uden skummer gerne sammen med f.eks. Gorgonia og Scolymia, så' sådan et akvarium i Holland for mange år siden et af de smukkeste baljer jeg har set, mener han kørte DSB og bundfilter, det blev fodret primært med "muslingeguf".
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
Det er så godt du går ind i kampen for dens overlevelse!
Det er nogle gode erfarringer du gør dig som vi andre kan lærer fra, så bare hold ud, de polypper som du har kastet din kærlighed ser jo ud til at komme igennem!!!
Det er nogle gode erfarringer du gør dig som vi andre kan lærer fra, så bare hold ud, de polypper som du har kastet din kærlighed ser jo ud til at komme igennem!!!
Senest rettet af Anders månsson man 19. maj 2014 20:29, rettet i alt 1 gang.
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2012
super at du kæmper for den og ikke bare giver op , korallen har jo ikke selv valgt sin skæbne
vh. Michael

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
jeg vil ikke bruge bundfilter af samme grund som spandpumper,istedet for at reducere nitrat vil man på sigt opnå en nitrat fabrik,flowet igennem dem er som regel for kraftig.hvis man vil opdrætte "solkoraller" er det nok bedst at finde så meget gen diversitet som muligt men den på billedet ser ud til at spise noget andet end acropora,artemia naupli er nok for småt:)
- Wiinberg
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense
Har korallen efterhånden fået the sunny side up? Update 

289 liter cube - http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=72336
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Der sker meget lidt faktisk. Den vil gerne, men jeg ved stadig ikke hvilken vej det går.
Vender tilbage senere med et billede eller to.
Vender tilbage senere med et billede eller to.
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Status er den at der er fint liv i et af hovederne, den spiser fint, men har stået stille længe pga flytning tænker jeg over i et lille akvarie, hvor jeg kan passe den bedre.
Fra nu af skal det nok gå hurtigt fremad tror jeg :0)
Fra nu af skal det nok gå hurtigt fremad tror jeg :0)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
update?
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Jeg har givet den væk til en der måske bedre kan passe den :0)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
har vi en der har et nps akvarie?