fosfatreduktion , har våd afskumning en effekt
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3230 Græsted
- Saltvand siden?: 2012
fosfatreduktion , har våd afskumning en effekt
er der nogen der ved om våd afskumning exporterer mere Fosfat ud af systemet end normal ( tør ) afskumning ? .
hilsen Frank
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Re: fosfatreduktion , har våd afskumning en effekt
Våd afslumning tager flere næringstoffer ud af baljen, og derfor en smule ekstra som ville være blevet til Po4.
Om du kan se en reel forskel... Næppe.
Der er mange teorier omkring våd og tør, og enkelte har 2 skummere på, således at begge teknikker køres samtidig.
Personligt foretrækker jeg den tørre model(ikke i sengen dog)
Rowa, eller måske endnu bedre til din balje er Seaklear - Rowa er ikke potent nok, til de mængder af fisk du har.
Kig forbi, hvir du skal låne - helt gratis
Mvh
Peder
Der er mange teorier omkring våd og tør, og enkelte har 2 skummere på, således at begge teknikker køres samtidig.
Personligt foretrækker jeg den tørre model(ikke i sengen dog)

Rowa, eller måske endnu bedre til din balje er Seaklear - Rowa er ikke potent nok, til de mængder af fisk du har.
Kig forbi, hvir du skal låne - helt gratis

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
det er nok ikke det man fjerner mest på den måde det er kalken det går udover,også noe helt andet meget af den kalk koraller optar kommer ikke kun fra ca tilsætningen:)
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
ok ,,, jeg bruger jo Rowa ,,, men bryder mig ikke om at bruge mere end en kopfuld om måneden , nu er den igen oppe på 0,16 og rowa er kun 2 uger gammelt .
men tænkte om det kunne være gavnligt med våd afskumning hvilket jeg ikke har praktiseret ind til nu .
ved ikke om fosfat er en slags protein og derfor bliver sorteret fra i skummer , men næring , ja .
årsagen er ,,,, at jeg se seneste måneder har fået et fosfatproblem efter at alt er vokset helt fuldstændigt til , tænker jeg ,,, måske at dette fosfat problem er opstået nu hvor alt er groet helt sammen ,,, og der er blevet steder med skygge og mindre cirkulation / svømmeplads
det kan ses at koraller uden lys nok bliver brune hvor lyset mangler , og så bidrager de vel til at fosfaten stiger , idet kun noget af korallen er i vækst , ikke . ( der hvor den er brun er den vel døende , ikke )
mens koraller voksede til i løbet af sidste år ,,, havde jeg intet fosfatproblem overhovedet og dette med ca. samme fiskebesætning , men der var jo mindre koraller .
mit forbrug af ARM er ikke blevet mindre , tvært imod . så væksten er god nok ,,, men fosfaten er alt for høj ( måler med Hanna , og med red sea )
så kommer nok til at gå igang med hække saksen og tynde gevaldigt ud i korallerne , hvad mener i ?
og måske ikke blot hælde flere kemikalier i , det er jeg ikke helt tryg ved .
hvis jeg fortsætter med blot at lade alt vokse vildt , begynder det nok at gå den forkerte vej inden alt for længe .
er der nogen der har erfaring med dette fænomen ? , så hører jeg gerne .
god weekend til alle
men tænkte om det kunne være gavnligt med våd afskumning hvilket jeg ikke har praktiseret ind til nu .
ved ikke om fosfat er en slags protein og derfor bliver sorteret fra i skummer , men næring , ja .
årsagen er ,,,, at jeg se seneste måneder har fået et fosfatproblem efter at alt er vokset helt fuldstændigt til , tænker jeg ,,, måske at dette fosfat problem er opstået nu hvor alt er groet helt sammen ,,, og der er blevet steder med skygge og mindre cirkulation / svømmeplads
det kan ses at koraller uden lys nok bliver brune hvor lyset mangler , og så bidrager de vel til at fosfaten stiger , idet kun noget af korallen er i vækst , ikke . ( der hvor den er brun er den vel døende , ikke )
mens koraller voksede til i løbet af sidste år ,,, havde jeg intet fosfatproblem overhovedet og dette med ca. samme fiskebesætning , men der var jo mindre koraller .
mit forbrug af ARM er ikke blevet mindre , tvært imod . så væksten er god nok ,,, men fosfaten er alt for høj ( måler med Hanna , og med red sea )
så kommer nok til at gå igang med hække saksen og tynde gevaldigt ud i korallerne , hvad mener i ?
og måske ikke blot hælde flere kemikalier i , det er jeg ikke helt tryg ved .
hvis jeg fortsætter med blot at lade alt vokse vildt , begynder det nok at gå den forkerte vej inden alt for længe .
er der nogen der har erfaring med dette fænomen ? , så hører jeg gerne .
god weekend til alle
hilsen Frank
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Hej Frank
Jeg har jo også kraftig vækst på mine koraller og måtte til sidst bide i det sure æble og se bort fra mit ønske om, ikke at have synlige pumper.
Jeg har placeret to 4.500L pumper i hver ende helt oppe ved overfladen, udelukkende med det formål at kompensere for, at korallernes vækst skærmer for flowet.
Det vanskelige ved det med væksten er jo, at det sker umærkeligt. Men pludselig, så er den der og så kan det til en vis grad være selvforstærkende.
Som du skriver, vil døende koraller medvirke til en øget Po4. Nøjagtig som døde alger er det.
Så du skal nok overveje, som jeg selv må, at gå igang med saksen.
Og så kunne det være en tanke, at selvom dit Rowa kun har været i i 2 uger, så kunne det være mættet.
Der er flere tråde på RC, som nævner det fænomen, at når vandet som kommer ud af Rowa filteret har en højere Po4 værdi end det omgivende vand, så vil det vandre den anden vej.
Erik
Jeg har jo også kraftig vækst på mine koraller og måtte til sidst bide i det sure æble og se bort fra mit ønske om, ikke at have synlige pumper.
Jeg har placeret to 4.500L pumper i hver ende helt oppe ved overfladen, udelukkende med det formål at kompensere for, at korallernes vækst skærmer for flowet.
Det vanskelige ved det med væksten er jo, at det sker umærkeligt. Men pludselig, så er den der og så kan det til en vis grad være selvforstærkende.
Som du skriver, vil døende koraller medvirke til en øget Po4. Nøjagtig som døde alger er det.
Så du skal nok overveje, som jeg selv må, at gå igang med saksen.
Og så kunne det være en tanke, at selvom dit Rowa kun har været i i 2 uger, så kunne det være mættet.
Der er flere tråde på RC, som nævner det fænomen, at når vandet som kommer ud af Rowa filteret har en højere Po4 værdi end det omgivende vand, så vil det vandre den anden vej.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Du blander 2 ting sammen.
1) dit fosfat problem, som er reelt - og som du bør gøre noget ved, på den ene eller ande måde.
2) dit "luksus" problem - du har enorm koralvækst, og det giver mindre vandbevægelse og mindre lys til korallen, og andre koraller nedenfor.
God ide at tynde ud i korallerne, alternativt flytte det over i din store balje, og ud med ferskvandet
Mvh
Peder
1) dit fosfat problem, som er reelt - og som du bør gøre noget ved, på den ene eller ande måde.
2) dit "luksus" problem - du har enorm koralvækst, og det giver mindre vandbevægelse og mindre lys til korallen, og andre koraller nedenfor.
God ide at tynde ud i korallerne, alternativt flytte det over i din store balje, og ud med ferskvandet

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
Re: fosfatreduktion , konklusion ?
takker ,,, selvom det piner mig , når nu det har været så stort et arbejde at få væksten ,,, så er der nok ikke andet at gøre end at tynde ret voldsomt ud i det hele ,,, bare man kunne trykke på " standby " når man havde opnået det ønskede resultat , men sådan er naturen jo desværre ikke .
ja jeg kunne jo flytte det hele til de større omgivelser ,,, men jeg er sådan set glad også for min drikkevands balje
måske laver jeg mit ferskvand akv ( 1200 liter indbygget ) om til fish only ( salt ) ,,, og de koraller der kan klare det miljø ,,, så skulle der være alle de fiskearter vi normalt ikke vil have sammen med koraller ( kejsere osv. ) , og så sammenkoble vand mellem akvarierne , så værdierne kun skulle holdes 1 sted ,,,, men det bliver tidligst til vinter
jeg har målt po4 niveauet før og efter reaktoren , efter reaktoren er den 0,09 ,,, så rowaen virker stadig , blot for nedadgående ,
a har også observeret at Rowa kan afgive po4 , prøvede engang at bruge Rowa i ferskvands akvariet som test ,,, efter test flyttede jeg reaktor tilbage på saltvandakvariet ,,, og det vand der kom ud af reaktor var oppe omkring 0,5 ,,, så det blev hurtigt stoppet og Rowa skiftet , så den er god nok
ja jeg kunne jo flytte det hele til de større omgivelser ,,, men jeg er sådan set glad også for min drikkevands balje

måske laver jeg mit ferskvand akv ( 1200 liter indbygget ) om til fish only ( salt ) ,,, og de koraller der kan klare det miljø ,,, så skulle der være alle de fiskearter vi normalt ikke vil have sammen med koraller ( kejsere osv. ) , og så sammenkoble vand mellem akvarierne , så værdierne kun skulle holdes 1 sted ,,,, men det bliver tidligst til vinter
jeg har målt po4 niveauet før og efter reaktoren , efter reaktoren er den 0,09 ,,, så rowaen virker stadig , blot for nedadgående ,
a har også observeret at Rowa kan afgive po4 , prøvede engang at bruge Rowa i ferskvands akvariet som test ,,, efter test flyttede jeg reaktor tilbage på saltvandakvariet ,,, og det vand der kom ud af reaktor var oppe omkring 0,5 ,,, så det blev hurtigt stoppet og Rowa skiftet , så den er god nok
hilsen Frank
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Der er kun 2 veje ud af dine Po4 problemer.
Enten flytter du dine mange og store smukke fisk i den store balje, eller og minimerer du antallet af dine fisk i den lille balje - på trods af alt din teknik, kan det ikke følge med væksten.
Det være sig både på koraller og fisk
Vil glæde mig hvis du laver en fiskebalje med sps - men dit ferskvand er nu oz rigtigt smukt.
Held og lykke - hvad vej du end vælger
Mvh
Peder
Enten flytter du dine mange og store smukke fisk i den store balje, eller og minimerer du antallet af dine fisk i den lille balje - på trods af alt din teknik, kan det ikke følge med væksten.
Det være sig både på koraller og fisk

Vil glæde mig hvis du laver en fiskebalje med sps - men dit ferskvand er nu oz rigtigt smukt.
Held og lykke - hvad vej du end vælger
Mvh
Peder
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Jeg vil blot lige sige at du har en helt igennem imponerende balje!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
+1hellfish skrev:Jeg vil blot lige sige at du har en helt igennem imponerende balje!
Og en lille musling du holder dig

- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Det ser dælme ud til at være et rigtigt flot, og tilgroet akvarium du har dig. Det må du gerne poste flere billeder af 

Mvh:
Anders Børglum Christensen.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Jeg vådafskummer lystigt men døjer også med for meget næring i mine 3000 Liter vand selvom jeg aldrig har haft så få fisk deri før som nu.
Fosfat skal fjernes kemisk efter min erfaring. Du kan ikke eksportere dit fosfat problem ned biologisk med mindre din nitrat er tilsvarende meget højere.
Selvom fosfat er en livsvig byggesten i alle celler skal der ikke bruges så meget som af nitrogen og carbon molekyler
Fosfat skal fjernes kemisk efter min erfaring. Du kan ikke eksportere dit fosfat problem ned biologisk med mindre din nitrat er tilsvarende meget højere.
Selvom fosfat er en livsvig byggesten i alle celler skal der ikke bruges så meget som af nitrogen og carbon molekyler
SPS : Stability provides succes
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
Peder hvis hun skummer så skal tempoet nedpederrevnørd skrev:Våd afslumning tager flere næringstoffer ud af baljen, og derfor en smule ekstra som ville være blevet til Po4.
Personligt foretrækker jeg den tørre model(ikke i sengen dog)![]()
![]()
Kig forbi, hvir du skal låne - helt gratis![]()
Mvh
Peder

Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Så er man sgu vist nok en af de hårde drenge , hvis det lykkedes...heheheminedykker skrev:Peder hvis hun skummer så skal tempoet nedpederrevnørd skrev:Våd afslumning tager flere næringstoffer ud af baljen, og derfor en smule ekstra som ville være blevet til Po4.
Personligt foretrækker jeg den tørre model(ikke i sengen dog)![]()
![]()
Kig forbi, hvir du skal låne - helt gratis![]()
Mvh
Peder

Mvh:
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
har idag fjernet en masse koraller ( 10-12 pænt store grene , og en hel del afklip ) i det bageste område af akv , selvom det var med blødende hjerte .
kan virkelig se at det har givet lys længere nede i akvariet , og en del mere svømmeplads .
tager det nok over de næste par weekender , indtil jeg er over hele akvariet .
så er jeg spændt på effekten af dette , og hvor hurtigt de koraller der har fået for lidt lys kommer sig .
jeg skriver her når jeg kender effekten af min barbering , og om dette kan gøre at min fosfat bliver nemmere at styre .

kan virkelig se at det har givet lys længere nede i akvariet , og en del mere svømmeplads .
tager det nok over de næste par weekender , indtil jeg er over hele akvariet .
så er jeg spændt på effekten af dette , og hvor hurtigt de koraller der har fået for lidt lys kommer sig .
jeg skriver her når jeg kender effekten af min barbering , og om dette kan gøre at min fosfat bliver nemmere at styre .
hilsen Frank
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
og ja peder ,,,, ned med tempoet -:)
hilsen Frank
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Det du gør nu er godt for koraller på sigt.
Men det hjælper ikke på din po4!
Du har for mange fisk(fodrer for meget) ifht hvor meget du eksporterer ud af system.
Husk at det ikke kun er dine koraller som er vokset - dine fisk er jo megastore, og det hænder jo der købes nye .......
Held og lykke min ven
Peder
Men det hjælper ikke på din po4!
Du har for mange fisk(fodrer for meget) ifht hvor meget du eksporterer ud af system.
Husk at det ikke kun er dine koraller som er vokset - dine fisk er jo megastore, og det hænder jo der købes nye .......
Held og lykke min ven

Peder
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
Tror lidt på at hvis alle de koraller der er til stede i mit system , får lys nok og trives optimalt , så vil balancen være bedre , og dermed mindre po4 , men det er sikkert ikke helt nok , det vil vise sig .
Jeg mener dette med baggrund i at mit po4 problem jo først kom nu hvor alt er groet til .
ja fiskene er blevet store også , men så passer de bedre til den store balje hvis den bliver en realitet til vinter .
Jeg mener dette med baggrund i at mit po4 problem jo først kom nu hvor alt er groet til .
ja fiskene er blevet store også , men så passer de bedre til den store balje hvis den bliver en realitet til vinter .
hilsen Frank
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Hvordan går projekt fosfatreduktion? 

-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Jeg vil bare lige komme et indspark også - bare som opfølgning på dit planer om fisk og hårdføre koraller i et større akvarie. Kejsere har en forkærlighed for alle typer blødkoraller.
Det du kan have med pomacanthus arter i et stort akvarie med høje næringsværdier er - måske -hammerkoraller, boblekoraller og skiveanemoner - og selvfølgeligt de giftige zooanthus typer. Alt andet æder de.
Kejsere rører ikke de fleste typer sps - men så skal der også være styr på værdierne
Det du kan have med pomacanthus arter i et stort akvarie med høje næringsværdier er - måske -hammerkoraller, boblekoraller og skiveanemoner - og selvfølgeligt de giftige zooanthus typer. Alt andet æder de.
Kejsere rører ikke de fleste typer sps - men så skal der også være styr på værdierne
SPS : Stability provides succes
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
jo det går fint ,,,, og især mine SPS er virkelig i bedring , pga mere lys og mindre po4 .
men min kur med vådafskumning og Rowa gør at mine LPS , ikke trives rigtig godt mere , pga. reduceret næring , og måske spor fra forøget brug af Rowa , har haft expert besøg igår ,,, og vi er blevet enig om at begynde at fodre LPS med mysis efter solnedgang for at undgå at de sulter ihjel . ,,, lidt svær balance at have forhold på den lange bane som gør at både Lps og Sps trives , men væksten er voldsom stadig ,,, kan se der forsvinder ret meget ARM i reaktor .
men min kur med vådafskumning og Rowa gør at mine LPS , ikke trives rigtig godt mere , pga. reduceret næring , og måske spor fra forøget brug af Rowa , har haft expert besøg igår ,,, og vi er blevet enig om at begynde at fodre LPS med mysis efter solnedgang for at undgå at de sulter ihjel . ,,, lidt svær balance at have forhold på den lange bane som gør at både Lps og Sps trives , men væksten er voldsom stadig ,,, kan se der forsvinder ret meget ARM i reaktor .
hilsen Frank
- Frank
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
jo jeg er klar over de udfordringer der er med dette , og de koraller der kan trives i et sådant akv , og det er vendt flere gange med Peder , Tom , Carsten , men meget varm på ideen og det kunne være meget smukt med Fisketyper det ikke normalt går an i et reef akv.nielsk skrev:Jeg vil bare lige komme et indspark også - bare som opfølgning på dit planer om fisk og hårdføre koraller i et større akvarie. Kejsere har en forkærlighed for alle typer blødkoraller.
hilsen Frank