"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af MoG »

Min nye håndfladestore bubbeltip anemone er kravlet helt Over i hjørnet under en tunzepumpe. Slukkede pumpen for en sikkerheds skyld! Så der har siden i middags ikke været cirkulation i det hjørne? Derudover er der ret mørkt under den pumpe , så der ingen cirkulation og ingen lys!! Hvorfor pokker er den kravlet derover ? Dens fod er suget fast på bagruden lige over bunden helt ovre i hjørnet . Den har trukket sig en del sammen .

Jeg havde lavet en "skål" til den mellem et par sten, så den sad på samme måde som i forrige akvarie den kom fra. Den fik på den plads masser af lys og en del cirkulation ! Men det har åbenbart ikke passet Hertugen, siden den er skredet derfra ...
Forstår bare ikke at den forlader dette sted , for at fise over i hjørnet hvor der er ingen lys og pt. Ingen cirkulation er ...? Skal jeg kravle ned og hente den, eller skal jeg give den tid?

Nogen der kan prøve at give en forklaring ?
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af MoG »

Den har åbnet sig lidt igen.. Men sidder stadig i mørke under pumpen!
Morten
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af ole kekkonen »

Den eneste naturlig forklaring jeg kan komme paa er at den pröver afklimatisere Sig selv?lad den Väre i Fred
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af MoG »

Ok.. Må prøve at se... Undrer mig bare over den hellere vil opholde sig i mørke ! Men jeg venter lige og ser..
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af MoG »

Nå... Den har været krummet helt sammen, men har foldet sig ud igen... Den sidder dog samme sted , men nu har jeg rettet en pumpe mod hjørnet ! Den har rykket en smule på sig, men ikke meget! Prøvede at tage den op, men den har suget sig fast på glasset!
Hvor meget kan man trække i den? Vil den følge med eller splitter man den ad?
Morten
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af ole kekkonen »

:wacky:
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af MoG »

Det svar må du lige hjælpe mig med Ole!!:-)
Morten
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af Benny »

Jeg ville lade den sidde, anemoner har deres egen mening, min anemone vandre 160 cm frem og tilbage, lige under bølgebryderen hele tiden, det tager nogen dage, og jeg kan næsten, bare se hvor den sidder om morgenen, for så ved jeg hvilken dag, det er på ugen :)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af MoG »

Det har du selvfølgelig ret i at jeg kunne , Benny . Dog var den indkøbt som bolig til klovnene, og de er mægtig interesseret i den! Men hvis ikke den vil, så må jeg jo bare lade den vandre ..
Håbede bare At jeg kunne lokke den væk, eller give den det perfekte sted! :wink:
Bubbeltipanemonerne vil vel gerne have meget lys og medium cirkulation ikke ?
Morten
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af joekill »

enig med benny, af samme grund er anemoner ikke altid ideelle til koral akvarier.
men bare la' den være lidt i fred, hvis den er sund og frisk skal den nok kravle tilbage i lyset, før eller siden. jeg ville ikke begynde at pille den af ruden, man kan nemt få beskadiget foden på anemonen.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af PoulD »

Sjovt at de tilsyneladende ikke flytter rundt på samme måde i naturen. Enkelte anemoner (de lidt sjældne slags), er jo sågar angivet med ret præcis placering i nogle dykkerguides og har næppe flyttet sig en cm. de sidste 10 år
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af Dyhr »

Anemoner er jo noget dejligt levende noget og er der noget der ikke passer dem, så skrider de.
Min sad pænt midt i akvariet, men da temperaturen steg inden jeg fik sluttet køleren til, så smuttede den ind mellem stenene og blev en meget lille grå kugle.
I 14 dage tøffede den så lidt frem og tilbage mellem stenene, indtil den igen er kommet frem næsten samme sted som den startede og står nu pænt igen.
Jeg bruger gerne anemonen og en læderkoral som indikatorer på vandkvaliteten inden målegrejet hives frem.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af MoG »

Takker for svarene .

Jeg tror at jeg bare lader den være og lade det gå sin gang! Krydser bare fingrer for at den ikke slipper og ryger I en pumpe ...

Det er dog lidt surt at den sidder bag stenene ved bagvæggen, da den ene klovn allerede er flyttet ind! Så nu ser man hverken klovne eller anemone .. Håber godt nok at den fiser tilbage igen!
Morten
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af Ole Bach »

MoG skrev:Takker for svarene .

Jeg tror at jeg bare lader den være og lade det gå sin gang! Krydser bare fingrer for at den ikke slipper og ryger I en pumpe ...

Det er dog lidt surt at den sidder bag stenene ved bagvæggen, da den ene klovn allerede er flyttet ind! Så nu ser man hverken klovne eller anemone .. Håber godt nok at den fiser tilbage igen!
Det syntes jeg lyder som en virkelig dårlig ide. Du skal være helt sikker på at den ikke hopper i en pumpe. Gør den det er alle dine fisk døde (på nær dine klovne)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af Carsten »

Dodomand skrev:
MoG skrev:Takker for svarene .

Jeg tror at jeg bare lader den være og lade det gå sin gang! Krydser bare fingrer for at den ikke slipper og ryger I en pumpe ...

Det er dog lidt surt at den sidder bag stenene ved bagvæggen, da den ene klovn allerede er flyttet ind! Så nu ser man hverken klovne eller anemone .. Håber godt nok at den fiser tilbage igen!
Det syntes jeg lyder som en virkelig dårlig ide. Du skal være helt sikker på at den ikke hopper i en pumpe. Gør den det er alle dine fisk døde (på nær dine klovne)
Så slemt plejer det nu ikke at gå. Men nogle solide vandskift skal der til
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af MoG »

Det er vel ret individuelt hvad folk de oplever af følgevirkninger? Det synes jeg indlæggene tyder lidt på.. Har også hørt lidt fra andre. Det er alt fra ingenting til total fiskedød!
Status er pt. At den stadig sidder samme sted omme bag stenene! Den sidder på glasset helt ned ved bunden (har ingen sand bag stensætning) og sidder suget godt fast. Har netop lagt en knytnævestor sten ned ved siden af, i håbet om at den vil hoppe op på den, så jeg kan flytte den! Tør ikke hive i den...

Jeg prøvede forresten at rette en pumpe mod den hele aftenen igår! Det hjalp ikke...
Morten
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af ole kekkonen »

prøv at masere en isterning rundt om foden så burde den slippe
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af MoG »

Okay.. Det må prøves hvis det er ... Den tager ikke skade ?
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvorfor kravler anemonen i skygge og læ??

Indlæg af MoG »

Kom hjem idag .. Og hvor sad den henne ? På magnet til min ene tunze 6125 (12.000l) så der er smæk på! Den havde af alle steder suget sig fast på selve magneten... Så jeg tog den op , kørte en isterning på foden og holdte en lille sten op til.. Så kravlede den selv over! Satte den fremme af igen nede mellem to sten, så nu håber jeg den bliver der! Men lad os nu se!
Morten
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"