"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Brookynella eller andet?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Brookynella eller andet?

Indlæg af Ole Bach »

Kan dette være andet end brookynella? Fisken kommer fra Dejong og har været i akvariet i 10 dage. Denne opførsel begyndte for ca 3-5 dage siden
[video][/video]
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Brookynella eller andet?

Indlæg af MoG »

Hvad mener du indikerer at det er Brooklynella? Den gæller meget, men den ser da umiddelbart ikke ud til at have mistet farven nogle steder? Synes jeg!:-)

Hvad er det for en kirurg ? Hvis det er startet kort efter den kom i, kan det jo skyldes dårlig afklimattisering ? Hvad har du ellers i af fisk? Nogen der kan have stresset den så meget , så den er endt i denne situation ? Har den pletter/parasitter på sig?
Morten
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Brookynella eller andet?

Indlæg af Ole Bach »

MoG skrev:Hvad mener du indikerer at det er Brooklynella? Den gæller meget, men den ser da umiddelbart ikke ud til at have mistet farven nogle steder? Synes jeg!:-)

Hvad er det for en kirurg ? Hvis det er startet kort efter den kom i, kan det jo skyldes dårlig afklimattisering ? Hvad har du ellers i af fisk? Nogen der kan have stresset den så meget , så den er endt i denne situation ? Har den pletter/parasitter på sig?
Fisken skifte farve (du kan se den er sort på filmen, men den bør være grå) men det var en Acanthurus tennentii.
Den er død nu. Jeg fik ikke skåret den op for at se hvad den fejlede.
Der er også en Naso, 3 jomfru fisk og en manderin der døde.
Manderinen skar jeg op, den var fyldt med hvide kugler / cyster?

Alle mine fisk døde af en anemone der blev blended. Akvariet stod i 2 måneder og alt blev testet før fiskene kom i.
Jeg købte 18 af Moby fra dejong. På det tidspunkt havde jeg ikke et karentene akvarie (Det har jeg nu)
De fisk der er tilbage svømmer og spiser som de skal. Der er intet at se, men det var der heller ikke på manderinen eller de 3 jomfru fisk.

Jeg mistænker Monogenetic trematode worms fordi det ligner: Billede se: http://www.saltwater-aquarium-online-gu ... ments.html
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Brookynella eller andet?

Indlæg af MoG »

Det ser da godt nok underligt ud...
Nu er jeg bare lige nysgerrig : hvilken en slags og hvor stor var anemonen der røg i pumpen? ? Lyder vildt at den dræbte alle fisk! Som nævnt i en anden tråd, er der andre der ingen ting oplever , af følgevirkninger ...? Men det finder man nok først ud af når man står med en blended anemone!

En anden ting som jeg lige studser over... Du siger du købte 18 fisk fra dejong sidst ? Det er da lidt risikabelt at smide 18 fisk i et tomt akvarie på een gang!? Det er en ret betydelig belastning på een gang! Eller er det mig der har misforstået noget ..?:-)
Morten
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: Brookynella eller andet?

Indlæg af Ole Bach »

MoG skrev:Det ser da godt nok underligt ud...
Nu er jeg bare lige nysgerrig : hvilken en slags og hvor stor var anemonen der røg i pumpen? ? Lyder vildt at den dræbte alle fisk! Som nævnt i en anden tråd, er der andre der ingen ting oplever , af følgevirkninger ...? Men det finder man nok først ud af når man står med en blended anemone!

En anden ting som jeg lige studser over... Du siger du købte 18 fisk fra dejong sidst ? Det er da lidt risikabelt at smide 18 fisk i et tomt akvarie på een gang!? Det er en ret betydelig belastning på een gang! Eller er det mig der har misforstået noget ..?:-)
Der er et billede af anemonen i min tråd, Jeg er ikke helt sikker på arten. Den har været Ø35 eller sådan noget. Jeg har skiftet vildt meget vand siden den døde, men der overlevede 3 jomfru fisk og de 2 klovne. De har haft det fint siden.
Alle værdier er målt flere gange og der gik 6-7 uger før der kom nye fisk i.

Når jeg skriver jeg fik 18 nye fisk i virker det nok af mere end det er. Der kom 5 kiruger. 6 jomfrufisk, 1 manderin, 1 gylte, 2 rejer, 1 kardinal fisk. Den ene kirug og en reje fik jeg ikke med.

Den hvidbrystede døde i dag, da jeg fik skåret den op så den ud præcis som det billede jeg lige har lagt op.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"