Balling

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
skiib
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2014

Balling

Indlæg af skiib »

Hej er ny i saltvands verdenen efter 20 år med ferskvand.
Har købt et brugt 325L med alt (Fantomics ) som var til salg her på siden.
Jeg får godt nok først akvariet flyttet om nogle uger (er selv igang med at flytte).
Der er med i købet et komplet og ubrugt Balling sæt med dosering og alt hvad der dertil hører. Det har aldrig været monteret så sælger er heller ikke skap i dette, er der nogen her på dette super forum som ligger inde med en guide til opsætning af det så jeg kan få lidt aften læsning . Eller er der en venlig bruger i midtjylland bor selv i Silkeborg der ved hvordan kunne tænke sig at kigge forbi når akvariet er kørende. :f1:
WeedHacker
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
11

Re: Balling

Indlæg af WeedHacker »

Hej, jeg er helt ny i denne hobbyen og.
Men denne link her hjalp meg å forstå Balling lidt bedre :beer:

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Balling" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Cato
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

Jeg bruger Balling Lite. Det er det der virker her, og ved det er det der virker for mange andre, den gamle opskrift på balling er ved at fase ud, og udviklingen er endt med denne: 
http://static.faunamarin.de/manuals/man" onclick="window.open(this.href);return false; ... de_eng.pdf
Opskriften på dansk ligger sidst i denne guide.

(Teksten er klippet sammen af egne erfaringer og med hjælp fra en anden bruger herinde der har 110% styr på Balling Lite)

Først finder man ud af hvor meget Ca, Kh og Mg der bruges hver dag. Dette gøres ved at måle Ca, Kh og Mg en given dag på et fast klokkeslæt, så måler man igen næste dag på samme tidspunkt)

Det er sådan man finder sit udgangspunkt for tilsætning, altså hvad bruges der af hvad på 24 timer (hvis man måler med flere dages mellemrum siger det sig selv at det ikke giver et resultat der er til at bruge)

Nu til (buff)
Man buffer sine værdier op til en værdi man gere vil ha de skal ligge stabilt på (der er lige så mange meninger om de konkrete værdier som der er brugere herinde)
Mine målværdier er: (Ca 400 – 450) (Kh 8 – 9) (Mg 1300 – 1350) Dette virker for mig.

Den endelige værdi, er ikke så vigtig, bare den er stabil.

1) mål din Ca, ligger den under 400 - 450 så hælder du 5 ml Ca i tanken, venter 20-30 min og måler Ca igen, så ved du hvor meget 5 ml Ca hæver din total Ca i tanken, og da du ved hvor meget din tank bruger om dagen, kan du nemt regne ud, hvor meget du skal hælde i på en dag, for at holde din Ca konstant.

2) Mål Kh, hæld 15 ml Kh i tanken, og brug samme fremgangs måde som med Ca.

Husk Kh må ikke øges med mere end 1 Kh pr. dag MAX

Vent mindst 2 timer mellem Ca, Kh målingerne. 
Kh og Ca virker modsat af hinanden, det vil sige at hæver du Ca falder Kh, og omvendt, så du skal tilstræbe at du kommer så tæt på f.eks. 10ml Ca til 40ml Kh, så der er et 1:4 forhold, er det ikke muligt gør man det så godt man kan.
1:4 forholdet gælder selvfølgeligt kun hvis man bruger balling light, fordi Ca er 4 gange mere koncentreret end Kh
3) Mg er lidt sær, så den kan godt drille, start med 10 ml pr. dag, mål hver dag, og øg mængden af Mg hvis den bliver ved med at falde, hvis den lige pludseligt hopper op, så halvere du mængden, og holder øje med om den falder, hvis den falder, skruer du en smule op for tilsætningen.
Hvis din Mg ikke kommer op, må du tilføre mere Mg, men hold øje med den, for lige pludseligt, kommer den meget hurtigt op.

Opskrift som JEG følger.

Det skal du bruge:
• 3 stk. tomme 5 liters dunke (bruger selv dem fra eddike)
• 3 stk. tragte med et godt hul gennem.
• Ro vand.
• Bage vægt.
• En tusch eller label maskine.

Balling salte:
• 2 kg. Calcium chloride dihydrate.
• 2 kg. Magnesium chloride hexahydrate.
• 500 g. Sodium bicarbonate
Om saltene er fra det ene eller andet firma, er ”Food grade” eller ej, dette er komplet lige meget, det vigtigste er indholdet, det skal hede navnet der står ovenover…!

Sporestoffer:
• AQUA-Elements 1 (Strontiumchlorid-Hexahydrat, Bariumchlorid-Dihydrat)
• AQUA-Elements 2(Cobalt-hexahydrat, mangansulfat hydrat, kobbersulfat-pentahydrat, zinksulfat-heptahydrat, nikkelsulfat hexahydrat, jern (II) sulfat-heptahydrat, kalium chrom (III) sulfat dodecahydrat)
• AQUA-Elements 3 (renset vand, kaliumiodid, natriumfluorid, natriumtetraborat-decahydrat)

Så er du klar til at lave en omgang Balling Lite i alt 3 x 5 liter. 
Skal du lave mere ganger du selvfølgelig op, skal du lave mindre, ville jeg stadig blande efter denne opskrift, væskerne kan stå længe, Kh og Mg vil bundfælde lidt, dette betyder intet, væskerne kan med fordel opbevares ved stuetemperatur, så bundfælder de næsten ikke.

På de rene dunke skriver man hvad der er i (Kh, Ca, Mg) både på siden og på proppen samt på tragten, man må aldrig blande nogen af væskerne, salte osv, så hver dunk har sin egen tragt med navn på.

Nu hælder man 4 liter RO vand på hver sin dunk. (Jeg koger ca 1,5 liter af vandet og hælder op i og topper af så der er 4 liter i alt, så opløses saltene meget nemmer, ca varmer sig selv op når det blandes, så der gør jeg det ikke)

Så tilsættes i hver sin dunk med 4 liter RO vand følgende:

1) Ca
2.0 kg Calcium chloride dehydrate.
25 ml AQUA-Elements 1 (strontium/barium complex)
25 ml AQUA-Elements 2 (heavy metal complex)

2) Kh
500 g sodium bicarbonate.
25 ml AQUA-Elements 3 (iodine/flour complex)

3) Mg
2 kg magnesium chloride hexahydrate.

Hvis der er mere plads I dunkene efter man har tilsat al salt samt spore elementer, så topper man af med RO vand til man rammer 5 liter mærket. Er der over 5 liter efter blanding er det som det skal være.

Nu er det bare at komme i gang, denne guide er lavet som et sammendrag af egne erfaringer, samt uddrag fra den hjælp jeg selv har fået da jeg startede på Balling Lite.

Jeg køber mine salte hos Carsten Decocean, er man ikke til det med at blande selv sælger Carsten sige egne væsker, jeg har ikke selv kørt med disse væsker, og kender ikke indholdet, men fremgangs metoden er den samme når de skal køres ind i systemet, der er derfor ingen undskyldninger for at det er svært at komme igang med balling.

Er der spørgsmål er du selvfølgelig velkommen til at skrive en besked.

Vh Rasmus.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Link Til faunamarin er Defekt
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Indlæg af Jerslev »

Pasex:Du skriver at den traditionelle Balling opskrift -er ved at være forældet og erstattet af Balling Light

Hvorfor er den forældet?
Kan du komme med en argumentation for at den er forældet og at Light er bedre?

dette blot for at sikre videnskabeligheden i debatten. Kan godt være, du har ret,men denne branche er smækfuld af fordomme og religion, derfor.
bruger selv den gamle og måske forældede version, så kan der findes en bedre ud fra videnskabelige kriterier, er det fint med mig
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Måske er den ikke dårligere.. Light versioner er bare mere koncentreret og derved mere komprimeret i størrelse og lettere at håndtere.. Der derved er der ikke det natriumfrie salt i så man ikke behøver at skulle vedligeholde ionbalancen
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

hellfish skrev:Måske er den ikke dårligere.. Light versioner er bare mere koncentreret og derved mere komprimeret i størrelse og lettere at håndtere.. Der derved er der ikke det natriumfrie salt i så man ikke behøver at skulle vedligeholde ionbalancen
det forstår jeg ikke en dyt af:
Hvis blanding i light er koncentreret vil tilførslen af ioner da være helt den samme, blot i mindre væske - jeg savner en begrundelse for, hvorfor man så ikke behøver chloridfrit mineralsalt

uanset koncentrationen er iontilsætningen vel den samme for at få den samme effekt - derfor bør der vel også stadig tilføres mineralsalte eller hvad???

rent kemisk hænger din forklaring, som jeg ser det, ikke helt sammen- Uddyb og oplys mig venligst, så jeg kan forstå
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

Jerslev, jeg tror ikke der er anden begrundelse end at Fauna Marine har gjort sig nogle erfaringer og har vurderet at med ugentligt vandskift så er ion ubalancen ubetydelig.
Men det argument gælder jo også for dem der bruger den gamle metode.

Balling Light er i denne sammenhæng bare en mere koncentreret udgave af det samme.

Der er også forskel på mængden af sporestoffer som tilsættes i forhold til koncentrationen, hvad argumentet er der ved jeg ikke.
/Kasper

Website: Reef App
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

KasperT skrev:Jerslev, jeg tror ikke der er anden begrundelse end at Fauna Marine har gjort sig nogle erfaringer og har vurderet at med ugentligt vandskift så er ion ubalancen ubetydelig.

Balling Light er i denne sammenhæng bare en mere koncentreret udgave af det samme.

Der er også forskel på mængden af sporestoffer som tilsættes i forhold til koncentrationen, hvad argumentet er der ved jeg ikke.
Så står vi der igen: Hvad og hvorfor og hvordan har dette firma fået de erfaringer, og hvad går de erfaringer ud på?
Det virker lidt underligt, at en koncentrationsforskel skulle gøre en forskel på vækst og sundhed, da mængden af de opløste salte jo er den samme, det er blot væskemængden, der er forskel på. Eller er det blot spørgsmål om dovenskab.? hvis ja er udsagnet om den gamle Balling som forældet, jo ikke helt rigtig?
Det lyder i mine øren lidt som som noget hokus pokus, eller som om nogen kan tjene rigtigt mange penge på særlige Balling blandinger, men er der ikke en kemiker, der kan berige os uvidende og "gammeldags" Balling folk?
jeg undværer gerne den tredie dunk, men giv mig de kemiske begrundelser derfor og for at Balling light er bedre til korallerne
jacob s
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 7700 Thisted

Indlæg af jacob s »

jeg kører med balling opskriften som pasex skriver det spiller
der er lige før der er lige så mange måder af kører det på som vi er bruger her inde
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Det er jo lige meget hvilken metode man bruger.

Med et højt forbrug er light koncentrationen en klar fordel i forhold til at spare tid.

Mængden af sporestoffer og til/fravalg af mineral salt kan man jo selv bestemme ud fra hvad man tror mest på.

Måske Triton vand testen kan hjælpe den enkelte til at vurdere om der tilsættes for mange eller for få sporeelementer.
/Kasper

Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

KasperT skrev:Det er jo lige meget hvilken metode man bruger.

Med et højt forbrug er light koncentrationen en klar fordel i forhold til at spare tid.

Mængden af sporestoffer og til/fravalg af mineral salt kan man jo selv bestemme ud fra hvad man tror mest på.

Måske Triton vand testen kan hjælpe den enkelte til at vurdere om der tilsættes for mange eller for få sporeelementer.

Nu taler jeg ikke om sporstoffer men ion koncentration konklusion: den der skriver i denne tråd, at den traditionelle Balling metode er forældet - læs mindre duelig - er baseret på religion- eller hvad?

Ingen af de endnu præsenterede indlæg fremfører argumenter for, at den ene eller anden metode er bedre/dårligere end den anden ud over bekvemmelighedshensyn, som jo er fint nok at fremføre.
Det var blot det, jeg ville pointere .
Som allerede fremført er jeg hverken for eller imod den ene eller anden metode, men ønsker med denne tråd at tilføre en smule viden og ikke overtro eller religion . det tror jeg tjener vores hobby bedst.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Jerslev skrev:
KasperT skrev:Det er jo lige meget hvilken metode man bruger.

Nu taler jeg ikke om sporstoffer men ion koncentration konklusion: den der skriver i denne tråd, at den traditionelle Balling metode er forældet - læs mindre duelig - er baseret på religion- eller hvad?

Ingen af de endnu præsenterede indlæg fremfører argumenter for, at den ene eller anden metode er bedre/dårligere end den anden ud over bekvemmelighedshensyn, som jo er fint nok at fremføre.
Det var blot det, jeg ville pointere .
Som allerede fremført er jeg hverken for eller imod den ene eller anden metode, men ønsker med denne tråd at tilføre en smule viden og ikke overtro eller religion . det tror jeg tjener vores hobby bedst.
I know, er helt enig med dig :-)

Er bare ikke sikker på den videnskabelig begrundelse du søger findes ;-)

Men jeg vil da vente spændt og se om nogen har noget mere viden om det :-)
/Kasper

Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Eneste forskel er NaCi frie salt og koncentrationen
skiib
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11

Indlæg af skiib »

Se nu blev jeg da for alvor forvirret/nervøs for at prøve selv.
Når Akvariet er oppe og køre kunne der så være en venlig sjæl herinde der vil kigge forbi og hjælpe med opsætningen, skal selvfølgelig nok have styr på div. målinger som nævnt inden da.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Intet og være/blive nervøs over, du vælger blot den ene eller anden metode og følger den forskrift :)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Nicki Henriksen skrev:Intet og være/blive nervøs over, du vælger blot den ene eller anden metode og følger den forskrift :)
Helt enig - ingen grund til at gøre det værre end det er. Det bliver nok mere end svært at finde noget som helst videnskabelig litteratur om kalkreaktor/Balling/kalkwasser - det bliver dit akvarium nu heller ikke bedre af.

Find den metode der virker bedst for dig og brug den - der findes smukke akvarier af alle typer, så om du vælger det ene eller det andet ændre såmænd ikke det store.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Helt enig, du er velkommen til at kigge forbi, så kan jeg nemt vise dig mit setup.
Det er meget nemmere end det lyder :-)

Skal desværre ikke mod Silkeborg lige foreløbigt.
/Kasper

skiib
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11

Indlæg af skiib »

Hej Kasper vil gerne kigge forbi når jeg er klar og alt er sat op.
Ligger lige nu i flytterod men sender lige en pb. senere. Takker fordi du gider hjælpe
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

Jerslev skrev:
KasperT skrev:Jerslev, jeg tror ikke der er anden begrundelse end at Fauna Marine har gjort sig nogle erfaringer og har vurderet at med ugentligt vandskift så er ion ubalancen ubetydelig.

Så står vi der igen: Hvad og hvorfor og hvordan har dette firma fået de erfaringer, og hvad går de erfaringer ud på?
Det virker lidt underligt, at en koncentrationsforskel skulle gøre en forskel på vækst og sundhed, da mængden af de opløste salte jo er den samme, det er blot væskemængden, der er forskel på. Eller er det blot spørgsmål om dovenskab.? hvis ja er udsagnet om den gamle Balling som forældet, jo ikke helt rigtig?
Det lyder i mine øren lidt som som noget hokus pokus, eller som om nogen kan tjene rigtigt mange penge på særlige Balling blandinger, men er der ikke en kemiker, der kan berige os uvidende og "gammeldags" Balling folk?
jeg undværer gerne den tredie dunk, men giv mig de kemiske begrundelser derfor og for at Balling light er bedre til korallerne
hvis du lærer hvad jeg skriver står der også at det netop IKKE behøver være fra firmaet aquafair du køber dine salte. Og heller ikke om det er bedre eller dårligere end andet. Der står JEG bruger denne opskrift da det er nemmere syntes JEG. :)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"