"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

840 liters, Lukket

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 840 liters, 12 mdr fotoupdate :)

Indlæg af pederrevnørd »

I har nok forummets smukkeste FTS :GO

Ser fantastisk ud - og fedt at se udviklingen

Kh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 840 liters, 12 mdr fotoupdate :)

Indlæg af toni »

pederrevnørd skrev:I har nok forummets smukkeste FTS :GO

Ser fantastisk ud - og fedt at se udviklingen

Kh
Peder
Tusinde tak Peder :grouphug:

Synes det var lidt sjovt med 12 billeder for at illustrere forandringen i baljen på 12 mdr. De sidste 4 mdr har det tilsyneladende eksploderet med vækst. Vores dosering på eksempelvis KH har fra december til nu er steget fra knap 50 ml dagligt til 350 ml og ca er godt over 400 ml, på god gammeldaws balling blanding. Så de koraller der er kommet til suger godt nok en del. :)

Skulle ønske jeg kunne se dem vokse til i et år mere, men på et tidspunkt kommer jo oceanarie op at køre og dette bliver lukket ned. Lidt med blandede følelser da det kører fantastisk, men når jeg tænker hvor mange koraller jeg kan få proppet ned i det ny, så er det vel som at komme i himmelen :beer:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: 840 liters, 12 mdr fotoupdate :)

Indlæg af Mic4700 »

Super smukt rev :GO og flot udvikling på 12 mdr.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 840 liters, 12 mdr fotoupdate :)

Indlæg af toni »

Tusind tak :) jo det må man sige. Jeg var selv overrasket da jeg fandt de gamle billeder frem. :)
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2927
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
15
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: 840 liters, 12 mdr fotoupdate :)

Indlæg af Gino »

Hej Toni

Det er vildt smukt at se på! Hold da op;-)
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 840 liters, 12 mdr fotoupdate :)

Indlæg af toni »

Tak Gino

Må sige det har blevet utroligt her på det seneste. Sidder tit og dagdrømmer foran akvariet, meget afslappende :wink:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
15
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 840 liters, 12 mdr fotoupdate :)

Indlæg af TNielsen »

Smukt resultat, og sjovt at se udviklingen i billeder på den måde.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 840 liters, 12 mdr fotoupdate :)

Indlæg af toni »

TNielsen skrev:Smukt resultat, og sjovt at se udviklingen i billeder på den måde.
Tak for det. :) På en måde synes jeg at det har gået rekordstærkt når man ser hvordan det så ud for et år siden. Men når man står i det, så går det jo såååå laangsomt :wink:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
15
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: 840 liters, 12 mdr fotoupdate :)

Indlæg af TNielsen »

toni skrev:
TNielsen skrev:Smukt resultat, og sjovt at se udviklingen i billeder på den måde.
Tak for det. :) På en måde synes jeg at det har gået rekordstærkt når man ser hvordan det så ud for et år siden. Men når man står i det, så går det jo såååå laangsomt :wink:
Nej man føler ikke der sker en sk*d, men når man så lige får kigget lidt på nogle af de gamle billeder man har liggende så kan man rigtig se fremskridt selvom det slet ikke virker sådan når man tænker tilbage :)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: 840 liters, 12 mdr fotoupdate :)

Indlæg af AndersGS »

Ja, det er fantastisk hvad I har formået at få ud af 840 liter - jeg glæder mig meget til at se hvad I formår at få ud af 4800 L :beer:
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 840 liters, 12 mdr fotoupdate :)

Indlæg af toni »

AndersGS skrev:Ja, det er fantastisk hvad I har formået at få ud af 840 liter - jeg glæder mig meget til at se hvad I formår at få ud af 4800 L :beer:
Tak Anders :beer: Tror dog det tager lidt længere tid at fylde 4800 liter end nuværende. Visakortet bliver rødglødende :BA Men fylles skal det :K
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af toni »

Vi tænkte det var på tide med en 1 års update nu som baljen rundede 1 år den 01.05.14. :bdcake:

Det har været en fornøjelse at være med på rejsen fra start til nu, vi kan mærke at erfaringen med tidligere baljer har været med til at få denne godt med fra starten da vores egne kompetencer også har kommet meget længere. Men det har ikke kun været dans på roser, da ingen balje kommer uden sine egne udfordringer hen af udviklingen, men kommer vi nærmere ind på. :wink:

Da vi gik i gang med denne balje var vi begge enige om at vi skulle have søjler, da tidligere massive og klumpede stensætninger havde skabt problemer med døde zoner og cyano. Så vi gik i gang og det blev da meget fedt, synes vi selv ;) Men vi skulle nok ha taget mere hensyn til lysindfald, da måder at fæste koraller er blevet begrænset. Nogle af de meget lyskrævende koraller vokser tit meget hurtigere end andre mindre lyskrævende koraller. Og det har så endt med at de har vokset så meget at de har spærret helt for lyset og derfor har vi måtte rykke lidt rundt på placeringen af korallerne. Så godt tip til dem der hiver sig i gang med DYI søjler, husk at lav dem kegleformet så vidt muligt så alle koraller kan få lys :smart: Eller risikerer i at få en trætop Ala Amazonas som vi var ved. Tæt i toppen og mørkt i bunden…

Så var vi uheldig at få montiporaspisende snegle med på en plade vi byttet for noget andet.. VI troede vi havde tjekket den godt nok, men det skidt skal man være forsigtig med :BA Vi fik sneglende i august sidste år, det krævede sin mand at prøve at holde nede/fjerne. Tror ikke det en metode vi ikke har prøvet; Manuelt, gylter, tandbørste, ferskvandsdyb, karantæne med højere varme, lavere varme, højere salinitet, lavere salinitet, dyp i rx og andre kemikalier… Vi troede efter 3 mdr og 80 % mindre monti tilbage at de var væk og at vi havde reddet 20 % af montierne, men nej, på selveste juleaften kiggede jeg på herligheden rigtig opstemt og i julehumør og hvad skuede lige øjet.. Jo skide snegle. Det var så de plader og branched.. Tog hele skidtet og smed det ud og syv, ni tretten, vi har ikke set dem siden :GO Heldigvis blev aldrig vores danae i forskellige former angrebet, så de har fået lov til at blive. NU har vi skaffet et lille fragment af grøn capri med lilla kant og skal se om vi ikke kan få gang i pladerne igen, men ser vi et mindste tegn til snegle ryger de lige ud til venstre.. Skulle ønske det var de eneste snegle vi har haft besøg af i baljen, men det ville være løgn. Min grådighed og passion for muslinger kostede også nogle kroner.. Vi havde 3 super flotte crocea og deresa, men det var bare ikke nok, så da vi så en super flot en hos en forhandler, så måtte vi bare have den… Det blev muslingeæraens endegyldigt… den lille ny var en tikkende bombe og udslette hele samlingen. Vi prøvede at fjerne alle snegle manuelt, men det var til ingen nytte. På 14 dage fik vi erhvervet os en hel samling smukke gæstesæbeskåle, så det bliver nok ikke flere muslinger på en stund.
Og hvis i nu tror jeg er færdig at skrive om snegle, så tager i desværre fejl.. Vi har desværre indenfor de sidste 14 dage fået en invasion af zoaspisende snegle :BA De opholder i vores gule zoa da de har samme farve. Vi fjerner dem pt manuelt og det ser ud til at give fine resultater. Jeg suger dem op med en pipette. Og vi kan desværre ikke pille dem op for a skylle i kemikalier da de er vokset ind i stensætningen. Så vi må se hvordan det bærer an, ikke andet at gøre… Så vi er helt klart ikke fans af snegle i denne lejr med mindre vi selv har tilsat dem, men det er jo det som er en af de grunde til at vi holder saltvand. Ingen dag er ens, og man kan undre sig hvor pokker alle de ting der dukker op kommer fra. For jeg kan bestemt ikke huske at jeg har bestilt nogen af de 3 ovenstående fra dejong… ;)

Men så til noget mere positivt, er i vimmer der sker noget vækst i baljen for tiden. :K Det stod lidt stille de første 7 mdr, men så i december sagde det BOOOM. Og det varmer jo salten i hjertet :doctor: Det har været en fin balance af justering af lys og næringen i vandet. Jeg har altid været glad for at fodre korallerne ekstra, desværre sat det sig på farverne.. Vi har haft nitrat filter på, men nitrat stod konstant på nul uanset hvor meget jeg hældte i af mirakelpulver og korallerne så stadig lidt kedelige ud. Så vi fjernet reaktoren inden jul og jeg har minimeret tilsætninger hvilket kun har givet positive resultater. Nitraten ligger nu mellem 2 – 5. Korallerne vokser, har fået flotte og klare farver. Så nu fodrer jeg kun når jeg ser pavona er ude med tentaklerne og det er meget meget sjældent. Så står Ballingen for resten. Derudover er det kun jod som vi tilsætter manuelt og så har vi et ROWA filter på som holder fosfaten nede på 0,03 – 0,03. Det er fint nok for os, og som alle kan se er det alger på vor bag og sideruder, hvilket jeg tror vores kirurger takker os for. De er super sunde og tykke. Når vi sidder og studerer baljen laver de ikke andet end at græsse på bagruden. Vores filosofi er at havet er jo heller ikke algefrit, så hvorfor skal baljen være det? Om det er pænt, det er så en anden diskussion ;)
Vi har efterhånden erhvervet os en fin samling koraller, men de står lidt tæt pt. da vi også har jacobfisk koraller på besøg. Men de skal få masser af plads at udfolde sig på når i får det store op å køre. Men det tager sin tid, så mon ikke vi får halvstore koraller over i det ny

Så til lidt billeder af fisk og balje.

Lige et FTS
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Vi vil have mad NU!!
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Håber i kan lide den lige så meget som vi kan :beer:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af palamo123 »

Super flot og godt gået. Jeg er meget enig ift jeres syn på alger og hysteriske værdier.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af Mic4700 »

Super lækker balje , godt gået :beer:
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af nielsk »

Det er godtnok den FEDESTE balje. Alle de små koralkolonier kan da sagtens udfylde jeres nye hvis de lige får 1 års tid til at vokse igennem
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af pederrevnørd »

Som Ole Henrikden ville sige - I LOVE IT :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af AndersGS »

nielsk skrev:Det er godtnok den FEDESTE balje. Alle de små koralkolonier kan da sagtens udfylde jeres nye hvis de lige får 1 års tid til at vokse igennem
Enig - det er jo max proppet!

.. og hvor mange kan sige det med et 840 L :beer:
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af toni »

palamo123 skrev:Super flot og godt gået. Jeg er meget enig ift jeres syn på alger og hysteriske værdier.
Tusind tak Kenneth :) Vi er vildt glade for at den udvikling der har været, både positivt og negativt.
Mic4700 skrev:Super lækker balje , godt gået :beer:
Tak for det :biggrin:
nielsk skrev:Det er godtnok den FEDESTE balje. Alle de små koralkolonier kan da sagtens udfylde jeres nye hvis de lige får 1 års tid til at vokse igennem
Tusinde tak Niels. Tror også de små acroer kan komme op og fylde en del. De får nok 5 - 6 mdr mere i denne balje inden de flytter over i det ny. Regner med at at tage dem som sidste over så vi ikke risikerer stress, skader og tab. :GO
pederrevnørd skrev:Som Ole Henrikden ville sige - I LOVE IT :-)
Tak kære Peder :beer:
AndersGS skrev:
nielsk skrev:Det er godtnok den FEDESTE balje. Alle de små koralkolonier kan da sagtens udfylde jeres nye hvis de lige får 1 års tid til at vokse igennem
Enig - det er jo max proppet!

.. og hvor mange kan sige det med et 840 L :beer:
Tak Anders :) Tror det er min hang til shopping der har sørget for volumen af koraller. Men tro mig kunne godt få plads til en 10 stykker mere... :wink: Har længe tænkt på at tilføre en søjler mere :smart: men Mikkel siger nej.. kan ikke forstå hvorfor :wink:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af Ole Bach »

Flot! Jeres fisk ser også ud til at have det rigtig godt :)
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af toni »

Dodomand skrev:Flot! Jeres fisk ser også ud til at have det rigtig godt :)
Tak Ole. Vores fisk har ikke misset et måltid i nu :wink:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Ole Bach
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 398
Tilmeldt: fre 15. feb 2013 21:48
11
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2013

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af Ole Bach »

toni skrev:
Dodomand skrev:Flot! Jeres fisk ser også ud til at have det rigtig godt :)
Tak Ole. Vores fisk har ikke misset et måltid i nu :wink:
Hvordan er det nu? Fodre i altid med jeres seje foderautomat eller håndfodre i også?
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1383
Tilmeldt: man 30. aug 2010 12:50
13
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af Chrissy62 »

Det er da vildt fantastisk flot. :K :K :K

Men, hvad blev der af det kæmpestore 20.000 L Hals Ocenariet?
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af PoulD »

Alger på ruderne eller ej, det er bare så smukt Toni :y Gode billeder også.
Man ville aldrig gætte på det kun er 1 år gammelt. Sikke en fart I rykker med. Trods alt ikke så længe siden du havde et 130L og snart. . . efter yderligere et kvantespring. . . Hals Oceanariet :-)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 377
Tilmeldt: fre 17. aug 2007 14:25
16
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af mcnats »

Smukt!
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af toni »

Dodomand skrev:
toni skrev:
Dodomand skrev:Flot! Jeres fisk ser også ud til at have det rigtig godt :)
Tak Ole. Vores fisk har ikke misset et måltid i nu :wink:
Hvordan er det nu? Fodre i altid med jeres seje foderautomat eller håndfodre i også?
Hej Ole

De får mad fra automaten om morgenen da lyset ikke er tændt i baljen når vi kører på arbejde og fiskene sover. Så håndfordrer vi om aften, det er så hyggeligt :happy:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af toni »

Chrissy62 skrev:Det er da vildt fantastisk flot. :K :K :K

Men, hvad blev der af det kæmpestore 20.000 L Hals Ocenariet?
Tak Chrissy, vi er også super glade for det :)

Ocenariet er på vej, men det tager sin tid. Vi har så meget andet som skal passes samtidig, men op det kommer det :beer:
PoulD skrev:Alger på ruderne eller ej, det er bare så smukt Toni :y Gode billeder også.
Man ville aldrig gætte på det kun er 1 år gammelt. Sikke en fart I rykker med. Trods alt ikke så længe siden du havde et 130L og snart. . . efter yderligere et kvantespring. . . Hals Oceanariet :-)
Tusinde tak Poul :) Det er min favorit fladskærm her i huset. Men hensyn til billeder, så er det kameraet og ikke brugeren som skal have kredit :) Og så fotograferer jeg altid i den blå time som er inden solnedgangen. Det giver POW på farverne :GO Og jo vi har rykket os meget siden 2010, men tror det går stærkt (og bliver dyrt) når 2 er om samme hobby. Men det store bliver også det sidste, ellers så må vi bygge nyt hus. :wink:

mcnats skrev:Smukt!
Tusinde tak :biggrin:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 840 liters, 1 år med baljen

Indlæg af toni »

Så er der gået endnu en måned :)

Og vi har da lavet lidt ændringer i baljen siden sidst.

Længe har jeg gået og irriteret mig over rammen omkring akvariet og hvordan det stjæler en del af billedet. Så i dag så røg den af, og hold da op.. Hvad fanden tænkte vi på da vi satte det på??? Fik jo næsten 20 % mere ud af baljen, det var jo helt hul i hovedet med den ramme, kan vi se bagefter. Men fedt at der skal så lidt for at få et nyt akvarium :GO Vi skal selvfølgelig indføre en mindre skjuler, men slet ikke så bred og øjnefaldene som den vi har haft på!

Derudover har vi tilføjet en søjle mere i højre side. Vi har jo Jacobfisk smukke sps på besøg og det var så rodet i baljen, så med en søjle mere gjorde det suset. Det blev pænt og ryddigt, samt korallerne fik noget kun bedre plads omkring sig.

Ellers kan vi mærke at det er blevet varmere udenfor, og det synes i baljen. Der er blevet lidt højere temperatur og der er kommet lidt cyano hist og pist, ikke overvældende, men nok til at irritere. Synes også at farverne på sps har falmet lidt, men temperaturen er jo også 28, hvor en plejer at ligge på 25 - 26 støt. Så i morgen kommer vores aqua medic køler på. Den er til det store akvarium, men for lov at komme på denne så længe vi er så langsom med at få den anden op... Er ikke villig til at gamble med korallernes velvære.

Derudover har det ikke sket så meget. Vi har talt om at hvis det ikke var for at vi snart skal over i et ny, ville vi ha købt en mitras lampe mere, da vi ikke er helt fornøjd med kun tre. Spredningen er ikke god nok, men det vokser og gror stadig. Det er vel mere os end korallerne der er obs på det. :smart: Og så har vi fået en ny fiskebeboer og det er en A. bariene. Virkelig smukt eksemplar, lidt tynd pt, men lavendel kirurgen har givet den en meget hård velkomst. Nu er den faldt på plads og trives, dog den kunne ha være federe, men har tillid til at det kommer.

Vi havde også et angreb at zoa spisende snegle, men efter manuel fjernelse ser det ud til at de er væk nu 7 - 9 - 13 :GO

Alt i alt en nem måned og håber det vil fortsætte således :beer:

Her er nogle billeder af det nye akvarium :wink: Må lige undskylde genskin og det blå lys, der jo umuligt at tage billeder om sommeren og så må man vente så længe til at det er ved at blive mørkt i blajen...

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 840 liters, mobilpics 10.08.14

Indlæg af toni »

Savnet baljen så meget efter en arbejdsuge/weekend på Bornholm at jeg måtte snuppe et par billeder med mobilen til næste udearbejde. Tænkte jeg ville dele dem jer :wink:
20140810_202934.jpg
20140810_202938.jpg
20140810_202943.jpg
20140810_202956.jpg
20140810_202746.jpg
20140810_202756.jpg
20140810_202809.jpg
20140810_202816.jpg
20140810_202847.jpg
Fin vækst og kunne godt se udvikling på kun 6 dage :biggrin:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: 840 liters, Forandring fryder :)

Indlæg af pederrevnørd »

Fede fede Acans - ser lækkert ud som altid kære Toni :-)
Og som dig synes jeg det er megafedt at have været væk få dage, for at komme hjem og se vækst.

Kh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: 840 liters, Forandring fryder :)

Indlæg af toni »

Tak Peder.

Jo det er super fedt at komme hjem til nær studering af baljen. Næsten det bedste med rejsen :wink: vores acans har været lidt kedelig i farven et stykke tid men nu er de ved at komme tilbage igen :)
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"