køb af levende sten direkte fra "producent"
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
køb af levende sten direkte fra "producent"
Hej med jer.
Er der nogen af jer der har erfaringer med, eller en ide om hvorvidt det er muligt at købe LS mere eller mindre direkte fra en producent i fx indonesien eller andre steder? Er det overhovedet muligt for " menig mand" ? I start 80'erne var det muligt via en dyrhandler, prøvede det et par gange og det var FEDT at få en godtepose hjem der var ubrudt og emmede af alt muligt ( og umuligt) liv.
Der er løbet meget vand i åen siden, såh er det overhovedet muligt, tænker på importregler, konvensioner osv.
Go dag.
Charlie
Er der nogen af jer der har erfaringer med, eller en ide om hvorvidt det er muligt at købe LS mere eller mindre direkte fra en producent i fx indonesien eller andre steder? Er det overhovedet muligt for " menig mand" ? I start 80'erne var det muligt via en dyrhandler, prøvede det et par gange og det var FEDT at få en godtepose hjem der var ubrudt og emmede af alt muligt ( og umuligt) liv.
Der er løbet meget vand i åen siden, såh er det overhovedet muligt, tænker på importregler, konvensioner osv.
Go dag.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: køb af levende sten direkte fra "producent"
Tja, mon ikke de fleste dyrehandlere ville være med på en "medimport" det er jo nemme penge for dem 

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Selvfølelig Anders. Go ide som jeg vil gå videre med.
Jeg er ved at vågne nu. He
Takker!
Jeg er ved at vågne nu. He
Takker!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Er der ikke en der lige kan fortælle mig, hvorfor en butik skulle være interesseret i "med import", det er da en sikker måde for butikken, at miste penge, for som med importør, regner man vel med, at få stenene billigere.
Og hvor mange ton sten, har man lige brug for som privat person ? hvis du skal bruge mange sten, får man dem sikkert også til en anden pris.
Og hvor mange ton sten, har man lige brug for som privat person ? hvis du skal bruge mange sten, får man dem sikkert også til en anden pris.
Hilsen
Benny
Benny
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det sker da. Ikke at der nødvendigvis er ret mange penge i det for, set fra en forhandleres side. Og alt behøver vel heller ikke at blive afregnet til fuldpris. Og der kan være fordele i det også for butikkerne. Luftfragten falder markant når man runder de første 500 kilo og igen omkring 1 tons.
Ordet "medimport" er måske heller ikke det bedst valgte ord.
Ordet "medimport" er måske heller ikke det bedst valgte ord.
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2670 Greve
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Greve
- Kontakt:
Ulempen ved at importere er at man ikke ved hvad man får, det er altid bedst selv at vælge sine sten ud.
Man kan hurtigt blive kræsen når man vælger sten ud og en bunke på 500kg den bliver hurtigt meget lille at vælge ud fra.
Fragten på lev sten er ret høj derfor kan det ikke betale sig at importere små mængder så chancen for at der er en forhandler der vil være med er nok lille.
Man kan hurtigt blive kræsen når man vælger sten ud og en bunke på 500kg den bliver hurtigt meget lille at vælge ud fra.
Fragten på lev sten er ret høj derfor kan det ikke betale sig at importere små mængder så chancen for at der er en forhandler der vil være med er nok lille.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Lige for at få det på plads.
Min motivation for at få fingre i nye levende sten handler så IKKE om penge!
Mere om glæden ved at " gå på opdagelse" og finde ud af hvad der måtte være kommet med at interessante ting. Og JA, sikkert også u-ønskede ting.
Jeg har også den opfattelse at de LS jeg ser rundt omkring hos div forhandlere ser ret trætte og slidte ud.
Såh min naive tanke var at høre om der er nogle af jer der har prøvet at bestille fx X kg. LS og få disse leveret i en flaming kasse der ikke har været åbnet af forhander? Det var det der kunne lade sig gøre i start 80' erne.
Charlie
Min motivation for at få fingre i nye levende sten handler så IKKE om penge!
Mere om glæden ved at " gå på opdagelse" og finde ud af hvad der måtte være kommet med at interessante ting. Og JA, sikkert også u-ønskede ting.
Jeg har også den opfattelse at de LS jeg ser rundt omkring hos div forhandlere ser ret trætte og slidte ud.
Såh min naive tanke var at høre om der er nogle af jer der har prøvet at bestille fx X kg. LS og få disse leveret i en flaming kasse der ikke har været åbnet af forhander? Det var det der kunne lade sig gøre i start 80' erne.
Charlie
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
@Charlie Nu er det år siden jeg har købt LS. Og jeg aner ikke hvor i verden de kom fra.
Men jeg har også, for mange år siden, prøvet at købe LS frisk fra havet.
Jeg købte adskillige kasser fra Detlef på Folehaven og det var virkelig spændende. Det er jo nok det der tænkes på, når begrebet "medimport" nævnes.
For det var jo sådan, at man bestilte x antal kasser og når der var nok bestillinger (tror jeg, for der var altid flere end dem jeg havde bestilt), så røg ordren afsted.
Som du siger, så fik man sin kasse uåbnet udleveret (mod et beskedent vederlag på kr. 2.000,00 pr ks:) og så var det hjem og kigge. Børsteorme og andet viklede sig om ens arme og det lugtede af hav.
Det burde vel stadig kunne lade sig gøre, men om forhandlerne overhovedet kan få fat i de sten mere, ved jeg ikke.
Men jeg kender ingen forhandler som ikke vil sælge en uåbnet kasse, som er forudbestilt, hvis det kan lade sig gøre. Og det vil jo nok være billigere, da man jo tager kassen på godt og ondt.
Men det er da nemt nok at teste. Du kan købe dem hos De Jong http://www.dejongmarinelife.nl/live-roc ... -kg-p-kg/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Så skal du bare have nogen med på nogle kasser, da de typisk er 20 - 22kg i en kasse. De kan også købes i mindre mængder, men så er prisen nok en anden og man aner ikke om man kun får "fortovsfliser".
Erik
Edit: Der manglede et par bogstaver hist og pist. De er nu tilføjet, forhåbentlig på rette plads
Men jeg har også, for mange år siden, prøvet at købe LS frisk fra havet.
Jeg købte adskillige kasser fra Detlef på Folehaven og det var virkelig spændende. Det er jo nok det der tænkes på, når begrebet "medimport" nævnes.
For det var jo sådan, at man bestilte x antal kasser og når der var nok bestillinger (tror jeg, for der var altid flere end dem jeg havde bestilt), så røg ordren afsted.
Som du siger, så fik man sin kasse uåbnet udleveret (mod et beskedent vederlag på kr. 2.000,00 pr ks:) og så var det hjem og kigge. Børsteorme og andet viklede sig om ens arme og det lugtede af hav.
Det burde vel stadig kunne lade sig gøre, men om forhandlerne overhovedet kan få fat i de sten mere, ved jeg ikke.
Men jeg kender ingen forhandler som ikke vil sælge en uåbnet kasse, som er forudbestilt, hvis det kan lade sig gøre. Og det vil jo nok være billigere, da man jo tager kassen på godt og ondt.
Men det er da nemt nok at teste. Du kan købe dem hos De Jong http://www.dejongmarinelife.nl/live-roc ... -kg-p-kg/1" onclick="window.open(this.href);return false;
Så skal du bare have nogen med på nogle kasser, da de typisk er 20 - 22kg i en kasse. De kan også købes i mindre mængder, men så er prisen nok en anden og man aner ikke om man kun får "fortovsfliser".
Erik
Edit: Der manglede et par bogstaver hist og pist. De er nu tilføjet, forhåbentlig på rette plads

Senest rettet af crazy seahorse lør 10. maj 2014 12:23, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det er præcis sådan jeg husker det Erik!
Jeg fik dem så ikke hos Detlef i Folehaven, det er endnu længere tid siden
Jeg fik Thomas i Roskilde, der dengang havde en dyrehandel midt i byen til at hive nogle kasser hjem til mig. Det var fedt!
Jeg vil tjekke de jong og andre steder, selvfølelig også spørge hos Decocean og moby.
Men fedt at du også husker spændingen ved at åbne de der kasser, samme følelse som da man var 7 år og åbnede den store pakke jule aften.
Go weekend.
Charlie
Jeg fik dem så ikke hos Detlef i Folehaven, det er endnu længere tid siden

Jeg fik Thomas i Roskilde, der dengang havde en dyrehandel midt i byen til at hive nogle kasser hjem til mig. Det var fedt!
Jeg vil tjekke de jong og andre steder, selvfølelig også spørge hos Decocean og moby.
Men fedt at du også husker spændingen ved at åbne de der kasser, samme følelse som da man var 7 år og åbnede den store pakke jule aften.
Go weekend.
Charlie
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Det var også derfor det røg i anførselstegn - i mangel på bedreCarsten skrev: Ordet "medimport" er måske heller ikke det bedst valgte ord.

Men præcis, det er nemt for forhandleren at bestille fx 100 kg ekstra sten med som er solgt i forvejen

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2013
det kunne være fedt hvis man kunne få nogle sten direkte fra det åbne
bare til at få lidt mere liv i baljen 

240 liters DSB + 120 liter sump 
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jones
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7080 Børkop
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Danmark
Tager forhandlerne ikke levende sten hjem længere? Jan havde altid fine sten i Saltvandfyn. De var helt lilla og lyserøde, fulde af liv og virkelig porrøse. De kom fra Indonesien. Sådanne sten ser jeg ikke længere hos nogle forhandlere. Det er altid de samme sandfarvede sten.
o_O
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Det gør samtlige forhandlere - markedet for friske levende sten er blot meget lille ifht "gamle dage"
Idag sælges brugte LS jo videre til ny ejer, og flere benytter også revkeramik.
Personligt både elskede og hadede jeg de friske kasser - det var lige en tand for levende til mig
Mvh
Peder
Idag sælges brugte LS jo videre til ny ejer, og flere benytter også revkeramik.
Personligt både elskede og hadede jeg de friske kasser - det var lige en tand for levende til mig

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Jeg har fået fra dejong igennem Moby - weltklasse sten fra Indonesien!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
hvis man syntes det hårdt job kan man jo også købe dem indkørt men det koster så noget mere 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Bingocaller skrev:Jeg har fået fra dejong igennem Moby - weltklasse sten fra Indonesien!
Hvor længe er det siden?

Lyder super.
Jeg må høre hos de forskellige.
Charlie