Nu har man jo set at folk ofte siger at man ikke kan få for meget cirkulation, men så er det jeg lige tænker, om det egentlig kan passe.
Der må jo være en grænse for hvor meget cirkulation fisk og koraller kan tåle, de skal jo trods alt også kunne svømme rundt, eller stå fast.
Grunden til at jeg spørger, er fordi jeg overvejer at sætte en lille smule mere cirkulation på mit akvarie, bare så der lige kommer det mere bevægelse i vandet.
Kan man få for meget cirkulation?
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S
Kan man få for meget cirkulation?
Niels C. Christensen
330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Både Koraller og fisk kan godt få for meget cirkulation.
Flere koralarter har det bedst i de mere stillestående vandlag, og selv de cirkulationskrævende Acropora kan få så meget cirkulation, at deres polypper generes, og ikke foldes ud. Dog sker det primært, hvis der er en direkte stråle rettet mod korallen.
Fiskene skal også kunne slappe lidt af. Hvis de konstant skal svømme kraftigt, og bruge kræfter på overhovedet at kunne "stå fast", vil de stresses. Det er dog ret tydeligt, hvis man ender op med for meget cirkulation. Man vil tydeligt kunne se, at korallerne ikke foldes pænt ud, og man vil kunne se at fiskene overanstrenges.
Flere koralarter har det bedst i de mere stillestående vandlag, og selv de cirkulationskrævende Acropora kan få så meget cirkulation, at deres polypper generes, og ikke foldes ud. Dog sker det primært, hvis der er en direkte stråle rettet mod korallen.
Fiskene skal også kunne slappe lidt af. Hvis de konstant skal svømme kraftigt, og bruge kræfter på overhovedet at kunne "stå fast", vil de stresses. Det er dog ret tydeligt, hvis man ender op med for meget cirkulation. Man vil tydeligt kunne se, at korallerne ikke foldes pænt ud, og man vil kunne se at fiskene overanstrenges.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK