Anemoner: hvor nervøs skal man egentlig være ?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Anemoner: hvor nervøs skal man egentlig være ?

Indlæg af MoG »

Der dukker jo en tråd op i ny og næ (som nu) , hvor der er gået en anemone i pumpen ..!
Synes det er meget forskelligt hvad folk oplever af følgevirkninger ... Nogen oplever at der intet sker, og andre, ja får nærmest lagt akvariet ned!!

Men hvor nervøs skal man egentlig være? Jeg modtager inden længe en god håndfladestor bubbeltip anemone, men er igen kommet lidt i tvivl!? Jeg har ca . 850-900liter vand og en god skummer ... Ville i være nervøse for at en pumpe skulle æde en håndfladestor bubbeltip anemone ?
Senest rettet af MoG fre 9. maj 2014 22:26, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Anemoner: hvor nervøs skal man egentlig være ?

Indlæg af Jones »

Jeg vil altid være nervøs for, at dyr og invertebrater bliver skadet i en pumpe. I dit tilfælde vil jeg ikke mene at systemet går ned. Jeg har selv oplevet en anemone i en pumpe i et 240 og der skete intet. Jeg har ligeledes haft en kuffertfisk, der døde. Heller intet skete. Spørger du mig kan du sagtens have anemonen uden betænkeligheder. Og da især i det store akvarie. Der skal den nok få det godt. Jeg tror ikke at du vil opleve problemer. Men det er blot mit bud.
o_O
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Jeg tør ikke.
Har haft anemoner i pumperne to gange i et mindre akvarie. Der skete ikke noget fordi jeg opdagede det inden de blev blended i rotoren.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Må indrømme jeg også melder mig i klubben der ikke tør.

Jeg har efterhånden hørt om så mange det er gået galt for, at jeg simpelthen ikke synes det er det værd!
Brugeravatar
IAmNotGr33n
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
12
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: København
Kontakt:

Indlæg af IAmNotGr33n »

Ja man kan jo aldrig vide sig sikker, meeeen med sådan en volumen vand, så ville jeg sku ikke være vildt nærvøs.. Jeg har selv 3 anemoner i mit 400 liters der har været en i pumpen, jeg har wave funktion på mine tunze, der skete ikke noget med anemonen..
+ har man klovne, er det bare hyggeligere med en anemone.

Det du skal være mest nervøs over er hvis du har undulater
http://www.iflscience.com/plants-and-an ... ts-seabird" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har pt 8 anemoner i mit system, der er da røget et par stykker i pumpen gennem årene. Jeg oplever bare at skummeren går bonanza og korallerne er helt vilde fordi vandet er fyldt med guf - tror anemoneceller lever en del tid frit i vandet
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg er heller ikke bange for anemoner i pumper, men jeg gider ikke have dem til at vandre rundt og sætte sig dumme steder
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af toni »

Heller ikke bange for anemoner, har haft maaange af dem :) Og ingen er røget i pumper el lignende. Men vi har haft dem der "vandrede", og med det mener jeg slipper taget helt med basen og lader vandcirkulationen føre dem til nyt sted.. Der er selvfølgelig heldigt at ikke nogle er røget i pumper på denne måde, men de har smadret en del koraller. Vores erfaring er at anemoner med "rød fod" er de værste vandrere. Bubbletip slipper ikke fat med basen, men kan væreret så aktiv før di finder et perfekt sted at slå sig ned.. så de kan brænde nærliggende koraller. Heteractis malu er den mest stillestående vi har haft. Den har bare stået højt oppe, da den elsker meget lys. Eneste grund vi har taget den ud af DT er at den har en dia på over 40 cm nu, i forhold til de 5 da vi fik den for 3 å siden...
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af toni »

dobbelpost
Senest rettet af toni lør 10. maj 2014 21:33, rettet i alt 1 gang.
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ok.. Takker for svarene .

Det lyder ikke som noget jeg skal være super nervøs for! Men havde sgu lidt mine betænkeligheder ved det... Har snart en del fisk og ville være synd at slå hele balladen ihjel pga. En anemone i pumpen !

Så for lige at opsummere: de fleste mener ikke at en håndfladestor bubbeltip skaber problemer , hvis den skulle ædes af en pumpe ? I mine 850-900liter vand med kraftig skummer der er koblet direkte på nedløbet ...

Kom endelig med flere erfaringer.. Hvad enten de er gode eller dårlige ... :wink:
Morten
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Schwensen »

Jeg har dårlige erfaringer med en pludselig død anemone efter at have været i akvariet i 3 år. Den var godt nok blevet stor (en crispa), men pludselig magtede den altså ikke livet mere. Aner ikke hvorfor. Desværre stod akvariet hos mine forældre, da vi lige var flyttet, så der gik ½ dag før jeg opdagede det. Det kostede på fiskefronten! En imperator (juv.) tog selvmordshoppet ud på gulvet, en flammekejser forsvandt og så kan jeg ikke huske hvad den sidste var for en fisk. Men det var også kun i 250 liter vand.
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Nu får jeg jo helt lyst til at prøve en anemone igen alligevel..
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg har en bubbletips i mit 120L, den vandrer lidt rundt, men har ikke oplevet det brænder mine koraller, jeg ville gerne have nogle flere anemoner, holder mig dog til bubbletips og mini maxi, de to arter har jeg gode erfaringer med, har tidligere haft 8 tapatum, de brændte heller ikke korallerne
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Jeg har også dårlige erfaringer med anemoner. Vi har haft to Crispa på størrelse med en knytnæve af to omgange. De vandrer ikke, og bliver bare på sandbunden, så vi var ikke nervøse for det med pumperne.

Den første døde bare, og vi skiftede vand lige efter. Jeg mindes ikke, der skete noget i baljen.

Den anden blev hevet, gnubbet og flået i af de to klovne. De trak den ud midt på sandet og vendte den på hovedet, utroligt tit. Til sidst magtede den bare ikke mere, og stod af. Her oplevede vi fiskedød lige efter, trods vi skiftede vand.

Vi har også en kraftig skummer og 750 L vand ialt.

Jeg var på besøg hos Flemming/Koralfarmen på et tidspunkt, før han startede forretning, og han fortalte, at han havde købt én bubbletip anemone, som nu havde delt sig til 26 i hans balje. Han var træt af dem, fordi de brændte hans andre koraller, og han ikke kunne styre alt det her deleri.

Så han var igang med at udrydde dem med saltsyre, en af gangen, men mange af dem, sad på utilgængelige steder, og kravlede ind i huller og huler, når han kom med sprøjten...

Vi har efterfølgende valgt anemoner fra, og bubbletip, tør vi slet ikke, ved tanken om delingen og vandringen rundt i baljen, med måske efterfølgende død i pumperne til følge.
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Puha... Det hjælper jo ikke ligefrem på tvivlen det her!:-)

Men som jeg skriver i første indlæg , så er det jo meget forskelligt hvad folk oplever når en anemone dør i akvariet , eller bliver most i en pumpe! Dette kan man jo også se ud fra disse svar der er kommet ... Nogen oplever at akvariet nærmest vælter, mens andre ingenting oplever overhovedet!!

Der hvor jeg tænker at der må være en forskel, er når man ser på den totale vandvolume.. En 20cm's anemone der bliver most i et 130liters , eller det samme sker i et 1000liters... Det siger jo sig selv at der er en kæmpe forskel på, hvor forurenet vandet bliver...

Hhmmmm... Tja.. Hvad skal man gøre?:-)
Morten
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Jeg havde en annemone på 20 cm den døde og selv om jeg fik den taget op i tide. Så mistede jeg afligevel et par koraler pga forening af vandet. Jeg havde 1600 L i stystemet på det tidspunkt.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hvilken type Steen ?
Morten
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Det kan jeg ikke huske. Den vandrede ikke så voldsomt meget.
Jeg har før prøvet anemoner som gik i mine pumper.
Så for mit vedkomme er det helt slut med dem.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

Det var nok en Crispa, de kan nemlig blive utroligt store og de vandrer ikke. De bor i sandet nede ved bunden, hvor bubbletip er dem der vandrer og bor på sten.

Bubbletip vil gerne have meget cirkulation, hvorfor man netop oplever de slipper fodfæstet og lader sig flyde afsted hen mod pumpen, hvor der er mest cirkulation, og så er det, det kan gå helt galt :)
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Jeg har haft 4-5 stykker de er alle gået i tunzer over tid! Jeg har kun tilføjet kul.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Jeg tror at jeg prøver ...

Selvom der burde være flere at der byder ind... Der er jo en hel del flere herinde med store flotte koralakvarier med masser af fisk, som også har anemoner ?

.. Og nogle flere af de gamle garvede , må da også gerne byde ind! :GO
Værdsætter alle indspark!! :biggrin:

Kan ikke helt forstå hvordan der kan være SÅ stor forskel på hvad folk oplever af følgevirkninger ..?

Er der nogen der er mere giftige end andre ?
Morten
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"