For høje værdier

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
djwallem
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

For høje værdier

Indlæg af djwallem »

Hej Herinde

Dette emne har sikkert været diskuteret mange mange mange mange gange gennem tiden ;-)

Men har nu over længere periode haft en del for høje Calcium og magnesium værdier i min balje, og syntes mine koraller er blevet en smule, for ikke at sige mege tamme i betrækket. Min hammerkoral har været trukket sammen i over en uge nu :-(

Det skal siges at jeg for nyligt lavede et stort vandskifte ca. 30% af 120 liter... Har aldrig praktiseret vandskifte før, brugte ikk osmosevand, bare rent hanevand. Bor på landet, og her har vi faktisk meget rent hanevand ;-) Vandkiftet gjorde jeg for at prøve at nedbringe Mg & Cal værdierne, dog uden held.

Mine andre værdier er fine dog ligger KH lidt for højt med 14, dog skal det siges jeg ikke tester Strontium og Inodine, anbefaler i herinde at man gør det ?

Jeg har et lille Aquael 120 Liters " Plug `n Play" så ingen sump, eller andet...

Har gennem noget tid tilføjet RedSea`s Reef Foundation ABC+ pulver... er sikker på det er " synderen" så jeg har helt stoppet tilsætningen af dette, i en periode.

Men gode råd modtages med "kyshånd" hvad gør jeg, for at nedbringe mine calcium & Magnesium værdier til optimale, skal jeg bare vente uden at tilføje noget til " baljen" ?

Ser frem til jeres besvarelser.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Geografisk sted: Hvidovre

Re: For høje værdier

Indlæg af Bokelund »

Hvad siger dit salt indhold? :)
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Og hvilke salt mærke?

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

charlie saltvand skrev:Og hvilke salt mærke?

Charlie
Præcis. Hvis du bruger et saltmærke der er tænkt til osmosevand, så er det klart du får forhøjede værdi ved brug af hanevand. Råd herfra: anskaf et osmoseanlæg.
Brugeravatar
djwallem
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af djwallem »

Hej min saltbalance er fin

Og mærket er : Tetra Marine Seasalt
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af den_ »

hvad er høje værdier og hvad er dit saltindhold kan vi ikke få nogle tal på

hvordan dosere du RedSea`s Reef Foundation ABC+ pulver??
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Vand på landet er på ingen måde bedre end det i byerne. Du risikere at alt muligt pis ryger i vandet fra markerne, har hørt fra 2 forskellige der kørte uden osmose anlæg der mistede en masse fisk og Koraller fordi vandet fra hanen som længe var ok at bruge pludselig var blevet meget dårligt. Målte du på det hane vand inden du kom det i? Og hvad var værdier ?

Værdierne Ca og mg hvad er de? Normalt er det ikke et problem at de er lidt for høje og man bare lader dem falde naturligt. Ca på 500 og mg på 1600 er ikke farligt
Brugeravatar
djwallem
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af djwallem »

Min Ca ligger på næsten 700, og mg på ca. 1800 så vi snakker da en del højere.

Har ikke målt værdierne i hanevandet, før brug.

Jeg har doseret ca. 40gr. Red Sea ABC Pulver hver uge.
Maler saltindholdet med en flyde anordning, der viser korrekt saltindhold i vandet.
Har ikke tal på saltindholdet.

Det er heller ikke fordi mine koraller eller fisk dør, men frygter selvfølgelig at de vil gøre det på sigt. Syntes de er blevet lidt tamme i farverne, og trukket sig sammen. Og min hammerkoral har ikke været foldet ud længe.

Har fornyligt haft alle mine 15 kg LS oppe og rengøre/skrubbe for alger, havde fået den type der vist bliver kaldt " glasalgen " en lidt transparent alge type.

Det har dog hjulpet en smule på korallerne igen, men vil gerne have min Ca & Mg værdi ned, så jeg kan få maximalt ud af mine koraller og vækst af dem.

Kan prøve at tage et billede af " baljen "

Jeg tilføjer ca. 5 ml af Red Sea`s No3:PO4-x Nitrate & Phosphate Reducer hver dag. Samtidigt med at jeg har 120 Gr. Rowaphos til at ligge i behandlingsrummet. Så jeg er meget OBS på minimalt med alger, ved ikke om det er godt eller skidt ? Men det holder min Balje dejlig ren, længe af gangen.

Hvor meget Strontium Vil i mene jeg skal doser i et 120 Liters på ugentlig basis ?
Brugeravatar
djwallem
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af djwallem »

Brugeravatar
djwallem
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af djwallem »

Okay, spørger sikkert dumt men hvordan sætter jeg billeder ind i denne tråd ?
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af den_ »

jeg ville ikke begynde at tilføje noget nyt i akvariet før der er styr på de andre værdier..
du skal også være obs. på at du ikke må fjerne alt nærring, da korallerne også skal have nærring for at leve ellers sulter de.
Vi sige at 5 ml nopox til 120l lyder at rigtigt meget.

Ja din CA og MG er høj, stop med abc+ omgående hvis du ikke har gjord det og få målt dit saltindhold med et rektometer du kan ikke altid regne med en flydemåler.
Angående de 40 gram abc+ syntes jeg umildbart også lyder af meget til 120L og det er sikkeret også derfor du har fået den usynlige alge, som nok har været en overdosis, mener faktisk at der i manualen til abc+ står at hvis du få denne belægning skal du stoppe med doseringen da det er en overdosis..
Brugeravatar
djwallem
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af djwallem »

Tak for svar Dennis, stopper med nopox for en stund og det samme med abc+

Så håber jeg på en stille og rolig indkøring, tilbage til stabile værdier.
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af den_ »

nopox er fint (VSV på flaske) har selv brugt det man skal bare holde med at man ikke får sænket no3 helt i bunde, den skal gerne ligge på 2,5-5.
Jeg siger ikke at du nødvendigvis dosere for meget af det, da jeg brugte det bruge jeg også 5ml det var så bare til 300l. Så få mål din no3 og po4, nopox sænker også po4 men det er meget lidt.
Brugeravatar
djwallem
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af djwallem »

Tror godt det kunne tænkes at min No3 er helt i bund..

Kan igen godt være jeg spørger dumt her, men er No3 og po4 ikke det samme som Nitrit og nitrat eller Anemonia ?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

djwallem skrev:Tror godt det kunne tænkes at min No3 er helt i bund..

Kan igen godt være jeg spørger dumt her, men er No3 og po4 ikke det samme som Nitrit og nitrat eller Anemonia ?
No3 = Nitrat
No2 = Nitrit
PO4 = Fosfat
NH3 = Ammoniak

Lidt læsning

http://www.advancedaquarist.com/2014/5/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
djwallem
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af djwallem »

Har anskaffet mig et PO4 Testsæt, men tror det er for ringe...

Hvad anbefaler i herinde ?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Hvad er det for et sæt du har? Gilberts fra Decocean eller Hanna PO4 tester er nok det der anbefales. Personligt har jeg været rigtigt glad for Hanna
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

djwallem skrev:

Jeg tilføjer ca. 5 ml af Red Sea`s No3:PO4-x Nitrate & Phosphate Reducer hver dag. Samtidigt med at jeg har 120 Gr. Rowaphos til at ligge i behandlingsrummet. Så jeg er meget OBS på minimalt med alger, ved ikke om det er godt eller skidt ? Men det holder min Balje dejlig ren, længe af gangen.

Hvor meget Strontium Vil i mene jeg skal doser i et 120 Liters på ugentlig basis ?

Det der po4-x er vel ikke andet end en form for VSV. Og en overdosering af VSV, giver bakterie vækst, som meget godt kunne lige som de der "glasalger" du skrev om.
Du har kun behov for at tilsætte 0 gram af Sr nu og i fremtiden!!!!
Strontium er der ingen beviser for overhovedet er nødvendigt. Forskerne er ikke enige om behovet. En hel del mener at korallerne optager det fordi det nu er tilstede. I struktur ligner det meget Calcium, og et test for strontium, er langt henad vejen en Ca test.
Lav vand skifte med osmose vand, så får du hurtige værdierne på plads. Og få alle de sporestoffer og Ca, Mg og hvad der ellers er behov for ind den vej.

Hvem har solgt dig den der saltmåler?? Saltholdigheden er MEGET væsentlig, og det er lige så væsentligt at den er konstant. Saltholdigheden er forskellig alt efter temperaturen. Umiddelbart synes jeg at 40 gram pr liter lyder som meget. Normalt er ca 38 gram.
Prøv at bruge denne beregner: http://www.aquafair.de/info_pages.php/p ... 454b12f6e3" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvor har du fået fat i det Tetra salt?? Har aldrig hørt det markedsført i Danmark
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

som carsten skriver,Sr skulle eftersigende forgifte Ca optagelse i koraller
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af den_ »

Carsten skrev:
djwallem skrev:

Det der po4-x er vel ikke andet end en form for VSV. Og en overdosering af VSV, giver bakterie vækst, som meget godt kunne lige som de der "glasalger" du skrev om.
Strontium er der ingen beviser for overhovedet er nødvendigt. Forskerne er ikke enige om behovet. En hel del mener at korallerne optager det fordi det nu er tilstede. I struktur ligner det meget Calcium, og et test for strontium, er langt henad vejen en Ca test.
Lav vand skifte med osmose vand, så får du hurtige værdierne på plads. Og få alle de sporestoffer og Ca, Mg og hvad der ellers er behov for ind den vej.

Hvem har solgt dig den der saltmåler?? Saltholdigheden er MEGET væsentlig, og det er lige så væsentligt at den er konstant. Saltholdigheden er forskellig alt efter temperaturen. Umiddelbart synes jeg at 40 gram pr liter lyder som meget. Normalt er ca 38 gram.
Prøv at bruge denne beregner: http://www.aquafair.de/info_pages.php/p ... 454b12f6e3" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvor har du fået fat i det Tetra salt?? Har aldrig hørt det markedsført i Danmark
De 40 gram han tilføjer er som jeg ser det ikke saltet men red sea's abc+ pulver
Brugeravatar
djwallem
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af djwallem »

Tak for de gode tilbagemeldinger ;-)

Carsten du skriver :Du har kun behov for at tilsætte 0 gram af Sr nu og i fremtiden!!!! , Hvad mener du med Sr ?

Og til Dennis, ja det var præcist hvad jeg mente jeg tilføjede ca. 40 Gr. RedSea ABC+ pulver, hver uge.

Et spørgsmål, jeg har tilføjet Strontium i væske form og nu hvor Carsten skriver at Strontium faktisk er en CA form, kan det så også være med til at forhøje CA værdierne.

Er ved at kigge rundt efter et osmose anlæg, og når jeg får anskaffet mig et, hvor stort et vandskifte anbefaler i så jeg laver ? Her vil jeg så fremafrettet kun kører med osmosevand. - Kender i nogle der har et billigt til salg ? min balje er kun 120 Liter.

Håber det er ok jeg spørger så meget jeg har stadig meget at lærer i denne saltvandsverden.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

den_ skrev:
Carsten skrev:
djwallem skrev:

De 40 gram han tilføjer er som jeg ser det ikke saltet men red sea's abc+ pulver

Ja, det var lige en smutter.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

djwallem skrev:Tak for de gode tilbagemeldinger ;-)

Carsten du skriver :Du har kun behov for at tilsætte 0 gram af Sr nu og i fremtiden!!!! , Hvad mener du med Sr ?

Og til Dennis, ja det var præcist hvad jeg mente jeg tilføjede ca. 40 Gr. RedSea ABC+ pulver, hver uge.

Et spørgsmål, jeg har tilføjet Strontium i væske form og nu hvor Carsten skriver at Strontium faktisk er en CA form, kan det så også være med til at forhøje CA værdierne.

Er ved at kigge rundt efter et osmose anlæg, og når jeg får anskaffet mig et, hvor stort et vandskifte anbefaler i så jeg laver ? Her vil jeg så fremafrettet kun kører med osmosevand. - Kender i nogle der har et billigt til salg ? min balje er kun 120 Liter.

Håber det er ok jeg spørger så meget jeg har stadig meget at lærer i denne saltvandsverden.
Sr= Strontium.

Nej. Strontium er ikke en form for Ca, den ligner det blot en del i molekyle opbygning. Derfor kan korallerne optage det.
Der er masser af akvarier hvor der aldrig er tilført strontium andet end det som kommer ind med vandskifte, og hvor korallerne gror som ukrudt.

Det kan ikke svare sig at købe et brugt osmoseanlæg. Ingen ud over sælger kender til den mængde vand det har lavet, og her er det nok svært at få en saglig information. Og de filtre som sidder på osmoseanlægget skal skiftes jævnligt, og de koster mere i løsvægt end når du køber at anlæg klar til brug. Så selvom et nyt anlæg måske koster 150-200 kroner mere end et brugt og slidt anlæg er det pengene værd
Brugeravatar
djwallem
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af djwallem »

Takker for info Carsten ;-)
Brugeravatar
djwallem
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af djwallem »

Har i nogle tilføjelser til køb af sådan et bette 3-trins anlæg ?
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=526" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

du skal gå efte rnoget med en booster pumpe, med mindre du har god tid til at vente på den laver en spand vand.

der ud over skal det anlæg vist udvides med et harepiks filter, så det skal købes ved siden af.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

djwallem skrev:Har i nogle tilføjelser til køb af sådan et bette 3-trins anlæg ?
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=526" onclick="window.open(this.href);return false;
Hus at få bestilt et silicat filter. Det består af et tomt filterhus og ½ liter Mb-400.
Hvis du monterer det fast, så er en balofix nok meget smart at få med.
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=337" onclick="window.open(this.href);return false;
Et spulesæt er med til at forlænge anlægget leve tid, man gennemskyller anlægget i et par minutter før og efter brug, så der ikke sætter sig ting og sager i membranen.
Og bor du langt fra vandværket kan det nogle gange være nødvendigt med en boosterpumpe.

Hvis anlægget ankommer samlet, er det nok ikke nødvendigt med en nøgle til filterhuset, men hvis du selv skal samle det, er det meget smart at have sådan en nøgle .
http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=389" onclick="window.open(this.href);return false;.

Hvis der ellers er nogle ting som du er i tvivl om, så snak med Mikael, han er god til at vejlede.
Brugeravatar
djwallem
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Kontakt:

Indlæg af djwallem »

Takker, har allerede skrevet ham en mail ;-)
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"