Ja jeg har ikke bedere at give mit til alligevelMikki skrev:fedt med et par navne os. Så kan Meller os bruge lidt tid på at sotere dem op i navne når han ik kommer så meget ud;-)charlie saltvand skrev:
Go jagt!
Charlie

Ja jeg har ikke bedere at give mit til alligevelMikki skrev:fedt med et par navne os. Så kan Meller os bruge lidt tid på at sotere dem op i navne når han ik kommer så meget ud;-)charlie saltvand skrev:
Go jagt!
Charlie
det kræver mikroskop og så er der ellers bare gang med at tælle hvor mange hår de har på beneneMikki skrev:fedt med et par navne os. Så kan Meller os bruge lidt tid på at sotere dem op i navne når han ik kommer så meget ud;-)charlie saltvand skrev:Som lystfisker og fritidsdykker/jæger hvilket gr jeg har brugt MANGE timer i og ved vandet, er det min erfaring at de oftest står ved stolper/sten/ store blære tang klumper og andet der giver lidt dækning og strøm-læ.
Som Carsten skriver er der mange arter, den "alm store" mysis vi ofte finde ved kystnære områder skal til at yngle nu og nyder godt af sollyset med deraf følgende algevækst i vandsøjlen.
Her er en del af arterne.
Mysis nordenskioldi Audzijonytė & Väinölä, 2007
Mysis amblyops G. O. Sars, 1907
Mysis oculata (Fabricius, 1780)
Mysis caspia G. O. Sars, 1895
Mysis polaris Holmquist, 1859)
Mysis diluviana Audzijonytė & Väinölä, 2005
Mysis relicta Lovén, 1862
Mysis gaspensis O. Tattersall, 1954
Mysis salemaai Audzijonytė & Väinölä, 2005
Mysis litoralis (Banner, 1948)
Mysis segerstralei Audzijonytė & Väinölä, 2005
Mysis macrolepis G. O. Sars, 1907
Mysis stenolepis Smith, 1873
Mysis microphthalma G. O. Sars, 1895
Go jagt!
Charlie
ole. skrev:charlie@wiki bruger være ok
http://en.wikipedia.org/wiki/Mysidae" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller skrev:Mikki kommer og hjælperså det skal vi nok lige få ordnet
smadder go ide!charlie saltvand skrev:Meller skrev:Mikki kommer og hjælperså det skal vi nok lige få ordnet
He he. Så skal i også give dem hver især kalde/kæle navne!
mysis 3456, mysis 3457, mysis 3458...Meller skrev:smadder go ide!charlie saltvand skrev:Meller skrev:Mikki kommer og hjælperså det skal vi nok lige få ordnet
He he. Så skal i også give dem hver især kalde/kæle navne!![]()
mysis 1, mysis 2, mysis 3, Mysis 4...
Anders du skal være mere en velkommen til at komme også!AndersGS skrev:mysis 3456, mysis 3457, mysis 3458...Meller skrev:smadder go ide!charlie saltvand skrev:Meller skrev:Mikki kommer og hjælperså det skal vi nok lige få ordnet
Jeg vil gerne have lov til at sætte mig på de lige nummeret MysisMeller skrev:smadder go ide!charlie saltvand skrev:Meller skrev:Mikki kommer og hjælperså det skal vi nok lige få ordnet
Jeg har for mange år siden fanget store mængder oppe ved Hammer Bakke. Der hvor jeg fangede flest, er der i dag en lystbåde havn.Flemming skrev:Er der nogen der ved om der er nogen pt. i Roskildefjord...Gevninge?
Jeg må vist prøve at fange nogen. Det tror jeg søhestene rigtig godt kan lide
Spændende, tror jeg vil forsøge mig med 2-3 ugentlige fodringer med levende mysis sommeren igennem - kunne være spændende at se om man kunne observere noget positivt!nielsk skrev:Hvis man læser opdrætsartiklerne i coral magazine gennem tiderne er meget opdræt baseret på mysis opfodring.
Det giver rognsætning hos hunnerne og mere levedygtige befrugtede æg. Der er en grund til at fiskene går totalt bonanza når de får dem tilbudt. De skulle indeholde alle de fedttyper som fiskene selv kan have svært ved at producere ud fra den kost vi tilbyder dem
Ja det samme herChrissy62 skrev:Jamen, så må vi da ud med nettet her i weekenden
Flemming: Har du fået søheste? Det har vi da ikke hørt noget om.
de kommer ikke når man kalder og navnet skal ikke sige så meget om arten hvad med at opkalde dem efter longipenischarlie saltvand skrev:Meller skrev:Mikki kommer og hjælperså det skal vi nok lige få ordnet
ole. skrev:de kommer ikke når man kalder og navnet skal ikke sige så meget om arten hvad med at opkalde dem efter longipenischarlie saltvand skrev:Meller skrev:Mikki kommer og hjælperså det skal vi nok lige få ordnet
Der må jeg ned i weekenden! Tak for det rådcharlie saltvand skrev:ole. skrev:de kommer ikke når man kalder og navnet skal ikke sige så meget om arten hvad med at opkalde dem efter longipenischarlie saltvand skrev:Meller skrev:Mikki kommer og hjælperså det skal vi nok lige få ordnet
long i penis ! he. + 5![]()
Flemming og andre i nærheden. Veddelev havn er et fantastisk sted til mysis fangst. Hold til højre når du kommer ned til havnen, så er der en lang sten mole, langs denne er der MASSER af levende foder. Hvis de så skal kunne overleve lidt tid i baljen tror jeg de skal akklimatiseres en smule, da både saltindhold i fjorden og temp ligger en del under det i baljen. I start 80´erne da jeg havde saltvand første gang havde jeg en del roskilderejer gående længe i min balje, så det kan sagtens lade sig gøre.
Charlie
Altså, Flemming. Hvorfor har du ikke sagt noget om det, dengang?Flemming skrev:Ja det samme herChrissy62 skrev:Jamen, så må vi da ud med nettet her i weekenden
Flemming: Har du fået søheste? Det har vi da ikke hørt noget om.jeg prøver lykken langs roskilde fjord. Tager ungerne med og et par net - det skal nok gøre lykke
![]()
![]()
Ja, jeg fik mig et søheste par for et par måneder siden. Erectus arten.
De er fra midt i december, så ikke andet end teenagere endnu
så var det ikke bare mig der ikke kunne finde demStarF skrev:Der er ingen ved egholm færgen eller ved fjord parken i Nørresundby idag.
Jeg har haft dem til at stå sådan i over en uge. uden problemer enda så der er groet ruer i hele spanden.pederrevnørd skrev:Hvis man havde dem stående i saltvand udenfor, med lave salinitet, og en luft pumpe - nogen der har en ide om hvor længe de ville overleve.
Kan sagtens se hyggen i at gå på stranden(gør det ofte) men ku være fedt hvis man bare kunne have en supply af levende til fiskene
Eller er det lettere at opdrætte dem så ?
Mvh
Peder
Barner skrev:Jeg har haft dem til at stå sådan i over en uge. uden problemer enda så der er groet ruer i hele spanden.pederrevnørd skrev:Hvis man havde dem stående i saltvand udenfor, med lave salinitet, og en luft pumpe - nogen der har en ide om hvor længe de ville overleve.
Kan sagtens se hyggen i at gå på stranden(gør det ofte) men ku være fedt hvis man bare kunne have en supply af levende til fiskene
Eller er det lettere at opdrætte dem så ?
Mvh
PederSå lidt køligt og med luft på så er det bare at svinge nettet og så er der fiskeguf
Nej jeg kender ikke noget til limfjorden?.Meller skrev:fed beskrivelse Munthe! ved du noget om fangst af mysis i limfjorden?
øv ogsåMunthe skrev:Nej jeg kender ikke noget til limfjorden?.Meller skrev:fed beskrivelse Munthe! ved du noget om fangst af mysis i limfjorden?