Er vores hobby i tilbagegang

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Er vores hobby i tilbagegang

Indlæg af Casper T. »

Når man kigger i salgsfora, er der en del, her på det sidste, der har lukket ned (og hold da op, der er mange der flytter). Jeg synes det er svært at få en fornemmelse for, om der er lige så mange eller måske flere der starter op. Er vores hobby i tilbagegang? Eller er det normalt, at der er flere der lukker ned i foråret?

Er der noget vi her på forummet kan gøre, for at få flere i gang med saltvand? Findes der overhovedet noget der hedder, "saltvand made easy". Man kan efterhånden få nogle lækre plug and play akvarier til en overkommelig pris, kunne man måske lave en vejledning i hvordan man "nemt" kan kører et simpelt setup, uden for mange målinger og tilsætninger. Og kan det overhovedet lade sig gøre, at køre sådan et? Jeg tænkte noget i stil med 30 - 60 liter med et par fisk og lidt blødkoraller. Kunne sådan et køre, med samme indsats, som man skulle ligge i tilsvarende ferskvandsakvarie?
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Er vores hobby i tilbagegang

Indlæg af Meller »

altså der burde ikke skulle så meget til hvis bare man ville holde fisk? lidt levende sten, lidt lys, en skummer og en smugle cirkulation, så burde det faktisk godt kunne fungere, ofte kommer problemet så.... KORALLER :K det kræver en del nogle af dem ;-) men ved ikke om vi er i tilbagegang, jeg tror jeg har en 5 nybegyndere jeg har skrevet lidt med her på det sidste og hjulpet lidt :-) tror det er en hobby hvor folk kommer og går ;-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11

Indlæg af Casper T. »

Men kunne man her på forum lave en guide til et simpelt setup, hvor man netop skrev hvilke koraller, der kunne bruges i sådan et. Hvis man f.eks. Køber et IM Nuvo 16, kan man få det for 3200,-, inkl. Skummer og lys. Det er jo en overkommelig pris for et super nano akvarie. Lyset der følger med er kun 16w, så det sætter selvfølgelig nogle begrænsninger, men det er netop sådan nogle ting, der skulle med i vejledningen.
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

jeg tror ikke det er mere forskelligt end alle de andre år i forårsmånederne - nu er vintren ovre og folk begynder at være mere udenfor og lave andre ting.
mange af dem der sælger er fordi de flytter i hus, eller har fået småbørn, og så er foråret et godt tidspunkt at sælge på, både fordi man laver andre ting(og f.eks har planlagt lang sommerferie udenlands) og fordi vejret er til at transportere fisk og koraller.
så du behøver ikke gå helt i panik
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

Casper T. skrev:Men kunne man her på forum lave en guide til et simpelt setup, hvor man netop skrev hvilke koraller, der kunne bruges i sådan et. Hvis man f.eks. Køber et IM Nuvo 16, kan man få det for 3200,-, inkl. Skummer og lys. Det er jo en overkommelig pris for et super nano akvarie. Lyset der følger med er kun 16w, så det sætter selvfølgelig nogle begrænsninger, men det er netop sådan nogle ting, der skulle med i vejledningen.
min personlige mening er det er bedst at købe brugt, man for langt mere for pengene, derfor er det lidt svært at lave en guide :-p
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11

Indlæg af Casper T. »

Det er nu heller ikke fordi jeg går i panik, det er bare nysgerrighed. Mit akvarie bliver jo ikke mindre sjovt af at andre lukker ned. Tværtimod, der kommer en masse dejlige ting til salg :GO
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

Det med der er mange der lukker og slukker i foråret/sommer halvåret er hel normalt. Priserne ryger i bund, da alle andre også går lidt i standby. så hvis man skal have opgraderet kan gøre det billigt de næste par måneder :-)

Jeg selv gå også lidt i standby over sommeren da jeg har andre hobbyer som dykning og en stor sejlbåd jeg nyder tiden på.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

det er en helt alm cyklus at folk sælger i større stil op til sommeren... De fleste har haft problemer et stykke tid og nu kommer sommeren og så gider de bare ikke deres akvarie overhovedet! Så er er der alle dem, hvor det ikke lige passer i deres planer pga studie opstart, ferier, småbørn, nyt job, flytning osv (jeg har selv lukket ned med disse undskyldninger men er kommet igen og igen og igen)

så det er nok derfor det føles som om der er mange der ryger fra hobbyen lige her om foråret... men det er helt almindeligt!
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11

Indlæg af Casper T. »

Jeg har kun haft saltvand i kort tid, så jeg har ikke nået at opleve et års cyklus i denne hobby. Men Anders er det ikke meget arbejde, at lukke ned i foråreret for så at starte op igen, i efteråret eller vinter. Jeg tænker både tab af penge og indkøring og hvad der ellers skal til at starte forfra?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Det kommer altid lidt i bølger, der var nogle år hvor hobbyen var i stor fremgang, ved 2005-2008 hvor efter den begyndte at flade lidt ud, for så at dykke lidt igen. Det er stadig mit indtryk der er flere i hobbyen nu, end der var for 6-7år siden.

Det hjælper dog ikke just på lysten på folk, at det kræver man køre 140km for at komme til en butik der har bare lidt. For ikke at snakke om hvor mange der dropper hobbyen efter tvivlsomme råd fra butiker der ikke ved nok om hobbyen. Så der kunne let være ting, der vil gøre hobbyen vil få det bedre her oppe nord på. Men alt i alt, er det den normale cyclus.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Ja det er dyrt at starte op, så vis men er gået død og vil stoppe, så vil jeg da anbefale at man sælger det levende og gemmer teknikken et sted, så man lige kan nå at mærke efter...

Saltvand er for livet! De fleste kommer igen...
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Meller skrev:altså der burde ikke skulle så meget til hvis bare man ville holde fisk? lidt levende sten, lidt lys, en skummer og en smugle cirkulation, så burde det faktisk godt kunne fungere, ofte kommer problemet så.... KORALLER :K det kræver en del nogle af dem ;-)

Jeg har et fluval edge på 23 liter, der KUN kører med det originale hængefilter. Jeg har selv opgraderet lyset, men kunne bare have købt en færdig lampe hvis jeg var en fumlefinger, der ikke havde mod på selv at lave det. Faktisk er det så let at lave sin egen lampe, at jeg med noget der lignede en ubehjælpelig venstrehånds børnetegning, fik guided en nystartet akvarist igennem det at lave sin egen, der er magen til min.

Jeg ejer, på nuværende tidspunkt, ikke et testsæt og har aldrig testet vand i mit lille akvarie.

Akvariet i dag...

Lys: 12x3w Cree m. lydløs blæser
Cirkulation: Vortech MP10
Filter: Originalt HOB filter

Levende:
2 x ocellaris
2 x snegle (1 stk trochus niloticus og en ukendt fra Dyrehandleren i Horsens)
1000 x slangesøstjerner :y
3+ x børsteorme (fireworms)

Koraller:
lobopython
kenyatræ
rød discosoma
blå/lilla discosoma
rhodactis

zoas - rød, grøn, pink, brun m. grøn midte, brun m. blå midte

pavona cactus
montipora digitata (har bredt sig ud over en sten :K )

euphyllia paraancora
euphyllia glacrescens (neongrøn, måske japansk)
euphyllia paraglabrescens (golden)
duncan (lige lavet fragment af den)
caulastrea, (med vokseværk)

VEDLIGEHOLDELSE:
ugentligt vandskift 4-8 liter
filtervat skiftes i forbindelse med vandskift
foder 3-4 gange ugentligt

Jeg tror ikke at hobbyen er i tilbagegang, men i tider hvor folk sparer på pengene, er det ikke alle der prioriterer et akvarie. Endvidere er det tilfældigt hvornår folk flytter, får børn, skifter job osv. Som det også er skrevet længere oppe har folk nok at se til om sommeren, og hvem gider så kæmpe med et akvarie, der måske kører lidt skævt. Så hellere lukke og starte op igen når lysten er tilbage. Har selv gjort det engang.
o_O
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Meller »

det heller ikke nogle krævende ting du holder dig ;-)
men du har også lidt mere erfaring?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg synes også at det lidt ser ud til at en del af dem som lægger op, er personer med de der færdig pakede akvarier, a la RSM130 og hvad de ellers hedder.
Det er så dejlig let blot at hente et par kasser og stille det op, og så er man klar.
Men der er så mange andre ting som man skal være opmærksom på, og så ikke oplyses i brochuren, f.eks at skummeren er noget skrammel og pumperne for små og få. Samt at der er stor fare for at akvariet bliver alt for varmt om sommeren.
Sådan nogle ting kan jeg forestille mig er med til at få folk til at kaste håndklædet i ringen og stoppe.
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 6200 Aabenraa

Indlæg af KTR »

Jeg er ny i saltvand og startet op i uge 7 for at være klar til efteråret. Så har jeg ikke så travlt hen over sommeren. Kan det hjælpe dig ? ;)
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Jeg ved ikke om hobbyen er i tilbage gang, men man skal i hvert fald ikke tage de mange salgstråde som endeligt udtryk for, at hobbyen er i krise.

Jeg har gennem de sidste år solgt tre baljer her på forum, og de to gange for at opgraderer, Siste gang gik jeg dog fra 760L til 500 l. Det skyldes udelukkende, at vores nye stue ikke var stor nok til den store balje.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Indlæg af TNielsen »

Nu er saltvands verdenen vel også nærmest akvarie hobbyens svar på WOW, man skal være "lidt" nørdet for at kaste sig ud i det, og er der noget nørder elsker så er det at skifte ud i teknikken, derfor er markedet efter min mening i fin rotation hele tiden.
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
19
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Barner »

TNielsen skrev:Nu er saltvands verdenen vel også nærmest akvarie hobbyens svar på WOW, man skal være "lidt" nørdet for at kaste sig ud i det, og er der noget nørder elsker så er det at skifte ud i teknikken, derfor er markedet efter min mening i fin rotation hele tiden.
+1 :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det må forhandlerne næsten være de bedste til at svare på.
For selvom vi er rigtigt mange her på forum, så er der stadig en hel masse som ikke er her.
Men ud fra hvad jeg har kunnet se hos Decocean, så går der ikke mange dage fra en sending er ankommet til akvarierne er tomme igen.
Og der kommer jo sendinger flere gange om måneden.
Så jeg tror egentligt at det er noget status quo, med antallet af saltvandsakvarister
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Jeg kender rigtig mange der ikke bruger forumet til at andet end køb/salg samt mange der slet ikke bruger forumet.
Der kommer hele tiden nye til og få af de gamle holder pauser, så det er lidt op og ned.
Jeg syndes ikke at hobbyen er på tilbage gang.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"