Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Re: Den vanskelige balance. Lidt pics tilføjet, trods alt.

Indlæg af Chrissy62 »

Sikke en trist historie, Erik. Dig der har sådan et flot akvarie og bruger så meget tid på det :(

Jeg har selv oplevet acropora død. Det skete, da jeg ville fragmentere nogle acroer, i min koloni, hvor jeg har 5 forskellige acroer, der er vokset mere eller mindre sammen.

De kunne ikke lide det, og pludselig så døde de bare. De er virkelig skrøbelige overfor den mindste smule forandring, og det skal man medtænke, udover også at tænke på tætheden, når de vokser sig for store.

Jeg har ikke nogen waveboks, og min cirkulation kører 24/7. Jeg kan se, at der er steder i baljen, hvor acro trives rigtig godt, og steder, hvor det stort set er umuligt, og jeg må tilskynde det cirkulationen og lyset. Ellers ved jeg ikke, hvad forskellen kan være.

Det lyder sandsynligt, at du har fået rodet op i nogle giftstoffer som har ophobet sig, da du rykkede rundt på tingene, og det er vist kun tiden, vandskift og stabiliteten,. som du selv siger, der kan få det på rette vej igen. :grouphug:
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

er der blevet brugt sporstoffer i den her balje?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

AndersGS skrev:
Bingocaller skrev:Hvem er det Anders ? Har prøvet at finde tråden men kan sgu ikke huske hva den hed!
Sanjay er vel en hobbyakvarist som os andre, men han er Ph. d i et eller andet ingeniør-el/elektronik og er derfor ret skarp indenfor lys og LED. Nå, ja og så er han en rigtig dygtig akvarist ;)
Du havde ret Anders - good call!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

ole. skrev:er der blevet brugt sporstoffer i den her balje?
Nej, ikke ud over det som det ugentlige vandskift på 120L tilfører.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Tak fordi du delte historien med os :beer:

Der er mange gode forslag til hvad der forårsagede Acroporadød. Carstens forslag om en test kan måske give et fingerpeg om værdier, som ikke er i orden. Men om disse værdier faktisk er årsagen, kan en test ikke besvare - desværre.

Held og lykke med at få vendt udviklingen! :be:
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Som man gør med planter - er der mon nogen ide i at trimme sine koraller hele tiden når det bliver for store?

Jeg tænker ikke desideret på fragging - selvom der jo kommer frags ud af det - men mere trimme tingene til hele tiden som man gør med planter = nye skud

Er der nogen ide i det? (Og ja jeg ved godt koraller ikke er planter :) )
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Bingocaller skrev:Som man gør med planter - er der mon nogen ide i at trimme sine koraller hele tiden når det bliver for store?

Jeg tænker ikke desideret på fragging - selvom der jo kommer frags ud af det - men mere trimme tingene til hele tiden som man gør med planter = nye skud

Men de er tæt på!
Det er ikke så forfærdig mange år siden at de var opført under planter.

Jeg kan godt følge dig i din tanke, men tror nu bare at korallerne kommer til at se mærkelige ud, ved hele tiden at blive "studset"
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Bingocaller skrev:Som man gør med planter - er der mon nogen ide i at trimme sine koraller hele tiden når det bliver for store?

Hej Mark
Det er bestemt ikke nogen skidt idé. Jeg har selv tænkt det samme og det er da også sket tidligere.
Akvariet er jo 70 dybt og dekorationen står ca midt i. Det betyder der sker meget bagud i akvariet ift vækst. Og det er ikke altid (næsten aldrig) man spotter det.
Jeg har en rød plade monti, som ikke vokser så kraftigt udad mod forruden, - men bagud, der voksede den meget. Så meget så den dækkede for næsten al cirkulation.

Det kunne også have den fordel, at korallerne bliver nemmere at flytte.
Jeg har acroer hængende på den ene søjle, som jeg gerne vil have fragget. De vokser som tabletops og er begyndt at give problemer for det der står nedenunder.
De er blevet rigtig store. Der vokser 2 -3 formationer ret ud fra søjlen. De rækker hhv 10, 15 og 25cm ud i vandet.
Men de kan ikke lige fragges. Basen er så tyk og kraftig, så de kan ikke klippes med en tang/saks. Der skal næsten en kangohammer til, eller de skal saves af.

Det er forøvrigt et generelt problem jeg har. Så godt som alle korallerne har meget kraftige, nærmest massive baser og de lader sig ikke lige klippe.

@Ole Udover de sporstoffer som vandskiftet giver, så kommer der sikkert også sporstoffer ind via kalkreaktoren. ARM mediet og koralgruset som ARM er blandet op med, giver helt sikkert også noget.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Hvis årsagen var tilførsel af gift kan det jo også komme ifra dyr noget som en svamp eller en blødkoral man har tilført systemet langt tid føre effekten blev klar
har du ændret på foderet omkring det tidspunkt baljen begyndte kradse af?fodrer du nok?hvis du har fodret tilstrækkelig og dyrene har vokset i og med de har taget foder til sig fra vandet er det kumulativt muligt de smider all næringen tilbage:(Da alle lever mer eller mindre af detsamme vil de også være underernæret nogenlunde samtidig.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

@Ole Dit bud med en blødkoral har jeg haft i overvejelserne.
Der står en Sarcophyton nede i min ene sump. Der er ikke så meget flow og ikke så kraftigt lys.

Den var begyndt at lave aflæggere, fragmentere i større og mindre stykker, hvilket de godt kan gøre (så vidt jeg husker) når næringen er for høj.
Igen, der er ingen målbar stigning i Po4. Den er både testet med Rowa og Gilbers (hhv 0,046 og 0,028)

Da jeg tidligere har hørt, at en Sarcophyton som skæres i akvariet kan afgive giftstoffer i vandet (dette har jeg ikke kunne få bekræftet ved mine søgninger), så blev den hevet op og fragmenteret.
Der står nu 15 pæne fragmenter, som alle står fint uden tegn på noget skidt. Alle har polypperne ude. Moderkorallen (resterne af den) står der stadig.

Mht fodring, så er jeg klar over, at fiskene stort set leverer al No3 og Po4 tilbage til vandet.
Der fodres kun med tørfoder, som varieres. Kun lejlighedsvis gives der frost og lidt levende artemia. Alle fisk ser runde og velnærede ud, uden dog at være fede.
Kun en er lidt tynd i det, men den jages regelmæssigt af et par bully´er og har ikke så megen ro til at græsse alger (A.coeruleus).

I dag er status den, at der ikke er nye angreb - lige nu. Der er pillet nogle angrebne frags + en enkelt A.hoeksema og en Staghorn ud, men ellers ser alt normalt ud.
Hvis der ikke kommer nye angreb, vil jeg pille lidt flere angrebne koraller ud.
Det er nu ca 3 - 4 måneder siden den sidste hændelse. Siden er der skiftet ca 1.800L vand og ved hvert vandskift er der suget detritus ud i både DT og sumpe.
Det meste af det tilbageblevne bundlag er fjernet (suget ud).
Så jeg håber det har kulmineret. Så er det til at leve med, da de koraltyper der er gået til, er nogle som kan skaffes igen.

Erik

Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Det er trist læsning Erik..

Noget svært noget at blive klog på. Håber du kommer over det.

Når det er biologi man har med at gøre, så ved man jo aldrig om det er én specifik ting, som aggressive bakterier, svamp eller gift der dræber korallen. Eller det er en kædereaktion hvor, f.eks en gift fra blødkorallen, gør korallen modtagelig for et ellers "ufarligt" element i dit økosystem som så slår dem ihjel.

Jeg kunne selv godt hælde til det sidste, da jeg syntes mange af de tilfælde jeg læser om virker til at begynde uden varsel, ikke reagerer positivt på vandskift og lign, og så kan finde på at ophøre helt af sig selv længe efter at man har prøvet "alt".
Hvis en potion væv på korallerne var "dødsdømt" af en tidligere begivenhed, og en organisme levede af koral til det sidste skadede væv var spist eller helet, så ville det IMO kunne forklare en del af observationerne.

En tester kunne måske være at sætte et par friske acroer ned i en balje, hvor udbruddet er fortsat efter vandskift, og se om de ville kunne blive angrebet?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

@peder Dine tanker er mig ikke helt fjerne.
Jeg tror at disse bakterier er tilstede i akvariet altid, nøjagtig som cyanobakterier.
Så sker der et eller andet, som gør forholdene gunstigere for dem og så kommer der sådan et virus angreb, ligesom vi ser det med cyano.

Eller, som AndersGS foreslog mig, at det måske var væksten som til sidst har pakket så meget, så den har hæmmet flowet.

Begge forslag er bestemt mulige. Problemet er lige nu, at jeg ikke tør gøre ret meget. Hverken klippe eller hive hele koraller ud af tanken.
Men på et tidspunkt må jeg jo til det.
Jeg har en meget stor lilla Stylopora, som jeg tror jeg fjerner. Den er næsten 20 cm på hver led. Det ville give en masse plads og luft i hele systemet.
Hvis nogen står og mangler sådan en så må I sige til. Ellers må jeg fragge den. Der bliver rigtig mange frags ud af sådan en fætter.

Men jeg har fået en anden tanke, som måske er et lidt vildt gæt.
Vi ved jo, at storme og uvejr i al almindelighed, laver en del ravage på et koralrev. Mange koraller bliver skadet af sådan en omgang.
Jeg har læst, at det faktisk gavner revet med sådan en tur. Det rydder ud i de gamle kolonier og der kommer nyt blod til, så revet består - bare i en forynget udgave.
Det kan vel kaldes for "Naturens hovedrengøring".

Den observation jeg har gjort og som jeg også lagde et, omend ikke så godt billede ind af, viste jo nye skud på en tydeligvis død koral.
Sanjay skriver om det samme i sin beretning. At korallerne kommer tilbage i mange tilfælde.

Min tanke er, at selvom et virusangreb aldrig er af det gode - det er jo en sygdom, så kunne det være en slags oprydningsfunktion af en art. Nu kan man ikke sammenligne revet med vores akvarier.
Men jeg har hæftet mig ved, at det stort set kun er gamle store kolonier der er ramt. Ingen eller kun ganske få nye frags er ramt og det sker primært på hurtigt voksende typer, som Staghorns.
Samtidig har det ikke - endnu, taget livet af hele korallen. Den store acro, som der ligger et billede af. har områder som ikke er ramt. Ikke så store, men de er der og står flot.

Jeg ved godt at det er et langskud af de større, men jeg tumler en del med det.

Erik

ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har læst flere gange at borneman også skulle have sagt noget i den stil med at omrokkere en gang om året og skifte sten ud skulle gøre godt for mikromiljøet.
det ser godt i med alle de acopora men det belaster baljen endel
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Så er arbejdet så småt igang, med at skaffe lidt lys og luft.
En død koral kan altid tjene som midlertidig opbevaringsplads. Her for et A. yongei frag. Forrest et stykke af den store koloni som fik STN som en af de første. Der er stadig lidt liv tilbage i den.
En død koral kan altid tjene som midlertidig opbevaringsplads. Her for et A. yongei frag. Forrest et stykke af den store koloni som fik STN som en af de første. Der er stadig lidt liv tilbage i den.
Det afklippede frag, giver lys til A.plana, der har kæmpet sig frem for at få lys. Nu må jeg se om den kan klare det pludselige lys. Det er lige under Bali slimeren.
Det afklippede frag, giver lys til A.plana, der har kæmpet sig frem for at få lys. Nu må jeg se om den kan klare det pludselige lys. Det er lige under Bali slimeren.
Desværre har min A. prostata også fået STN, men det er en meget stor koloni, så jeg håber den trods alt klarer den. Nu har den fået lidt mere flow omkring sig, efter afklipningen af A. yongei
Desværre har min A. prostata også fået STN, men det er en meget stor koloni, så jeg håber den trods alt klarer den. Nu har den fået lidt mere flow omkring sig, efter afklipningen af A. yongei
Erik

Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Hej erik - Ja, jeg synes jo selvsagt det er det rigtige du gør :) Jeg er meget spændt på hvad dine erfaringer med det bliver?

Jeg kan desværre ikke bidrage med egne erfaringer på det problem - så massiv og stor koralvækst har jeg aldrig haft :beer: Det er da flot at man kan tynde så meget ud i korallerne og så ser det stadig proppet ud :GO
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"