????Seaklear = høje metal værdier bla aluminium??????

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

????Seaklear = høje metal værdier bla aluminium??????

Indlæg af charlie saltvand »

Hej venner.

Vil ige dele en tanke med jer, på opfordring af en kammerat.

På et tidspunkt havde jeg svært ved at holde små sps frags i mit red sea max akvarie, de døde en langsom død på trods af af de 3 hellige og no3 po4 værdierne var fine. Flere af jer foreslog metal forgiftning, bland meget andet.

I samme periode doserede jeg seaklear.......

Nu har jeg fået ny balje, se denne tråd
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=67588" onclick="window.open(this.href);return false;

Alt er fint. Som skrevet i tråden om mit nye flyttede jeg alle LS og alt vand med over.

Jeg er begyndt at bruge Triton dosering, hvilket spiller fint. I den forbindelse fik jeg analyseret mit vand. Mine værdier var grundlæggende fine, MEN min aluminium og tin er forhøjet.

Jeg har en teori om at min dosering med seaklear har udfældet sig i mine LS og at der derfor er forhøjet metl værdier her i.

Jeg har her i den nye balje nogle montipora frags stående, nu på 3 uge. Disse står alle fint. Jeg har på råd fra Triton lavet 20 % vandskifte pr uge for at se om metal værdierne falder.

Mit budskab med dette indlæg er blot. Pas lidt på med seaklear, jeg tror mine metaller stammer derfra og med Triton metoden kan der nu måles for dette. Så hvis du doserer med seaklear så sørg for at der er et medie det kan udfælde i ( fx noget vat i en sok eller lignende.

Flere andre der har fået målt vand hos triton har også forhøjet aluminium og andre metaller.

Se her

http://www.ultimatereef.net/forums/foru ... .php?f=725" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg sender en ny vand prøve til analyse om ca 3 uger og forventer at mine værdier er faldet.

Hilsen charlie
Senest rettet af charlie saltvand fre 2. maj 2014 21:07, rettet i alt 1 gang.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Seaklear = høje metal værdier bla aluminium

Indlæg af Flemming »

Hej Charlie
En rigtig interessant iagttagelse du har gjort dig.
Om hvorvidt seaklar eller feks. rowaphos udskiller tungmetaller skal jeg ikke kunne udtale mig om. Men jeg synes dine observationer fortjener at blive diskuteret og evt sammenlignes med andre der måske har lignende opdagelser. Tak for du delte dette med os andre.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Jeg syntes du drager en "lidt" for hurtig konklusion, jeg har brugt Seaklear i meget lang tid,
og har ikke forhøjet aluminium eller tin, jeg har sendt mit vand direkte til Triton, og de har
ikke fundet forhøjet Aluminium eller tin.
Jeg kan også se at du roser Triton's tilsætning efter 14 dage, du kan ikke drage nogen som
helst konklusion, efter at have brugt deres produkter i så kort tid.
En anden ting er, hvem siger at lige præcis de værdier, som Triton går ud fra, skulle være
optimale ? med andre ord, hvor har de fået de værdier fra ?
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
20
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Benny skrev:Jeg syntes du drager en "lidt" for hurtig konklusion, jeg har brugt Seaklear i meget lang tid,
og har ikke forhøjet aluminium eller tin, jeg har sendt mit vand direkte til Triton, og de har
Jeg kan også se at du roser Triton's tilsætning efter 14 dage, du kan ikke drage nogen som
En anden ting er, hvem siger at lige præcis de værdier, som Triton går ud fra, skulle være
Jeg er enig med dig på dette område Benny, at man ikke kan drage nogen konklusion ud fra ovenstående observation.
Men synes spørgsmålet er interessant om nogle har det samme mistænkt for en mulig årsag. Jeg bruger selv Lanthanum Chlorid og har da også rådgivet andre til det eller seaklear. Men spændende er emnet, nu da vi har mulighed for at få analyseret ting vi ikke har kunne måle for før.
Det kunne være sjovt at se dine målinger fra Triton, Benny - jeg har lagt mine målinger op i denne tråd, så kunne vi sammenligne om der var sammenfald med dette eller måske nogle andre parametre vi slet ikke har tænkt over endnu. Bare en tanke...
koralfarmen 160414.pdf
(125.17 KiB) Downloadet 92 gange
Hilsen
Flemming
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har også snart brugt 3 liter seaklear i mit system gennem de sidste 2 år.
Ved Triton havde jeg kun forhøjet vanadium - og det tilskriver jeg udslip fra pumpeaksler?
SPS : Stability provides succes
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Benny skrev:Jeg syntes du drager en "lidt" for hurtig konklusion, jeg har brugt Seaklear i meget lang tid,
Enig med dig i at man ikke skal være for hurtig i denne hobby, jeg syntes nu heller ikke jeg konkluderer, men mere deler mine tanker og iagttagelser. Syntes heller ikke jeg skam roser Triton, nævner at det, ind til videre,...... ser rigtigt godt ud.

Nu må vi se hvordan det kommer til at gå på den lange bane.

Blir nysgerrig på hvordan du har brugt, - bruger seaklear? Hvordan dosere du? Osv. Mens jeg brugte det så jeg IKKE og jeg gentager IKKE nogle tegn på at mine små frags led under det, og jeg håber da at jeg fortsat kan bruge det hvis min po4 bliver for høj. Den har ligget konstant på 0.03 siden jeg skiftede balje, så har ikke væert nødvendigt.

Jeg leder efter en grund til mine forhøjede metal værdier i vandet, og jeg har ikke noget metal i nærheden af baljen, bruger ikke GFO, eller carbon eller andet og har aldrig gjort dette. Så hvad fan... kommer det så fra????

RETTET!!! Det der er skrevet med STORT er en rettelse....... Jeg ved bare at den aktive hovedingrediens i DE FLESTE seaklear PRODUKTER er aluminiumsulfat, så tanken er da meget nærliggende!

Mht dosering med Tritons 3 baser syntes jeg det er fedt og nemt at man skal dosere lige meget af hver. Jeg har målt dagligt på de 3 hellige og når jeg skruer op for dosering følges de tre værdier og når jeg skruer ned følges de punktligt!

Kan godt være jeg har været heldig? ( ind til videre) Men det er eddermanme nemt at gå til.

Jeg doserede mit seaklear i overløbet for at få så lang kontaktid som muligt.

Hvad gør du?

Mange hilsner.

Charlie
Senest rettet af charlie saltvand fre 2. maj 2014 21:02, rettet i alt 1 gang.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

For at andre ved hvad Triton er, har jeg lagt dette link ind.

http://www.triton-lab.de/en/triton-method/development/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vh. Charlie
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Du glemte linket :)
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Carsten skrev:Du glemte linket :)

Griner.... :G

Det har været en lang dag. Tror det er der nu. He

Takker
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

charlie saltvand skrev:

Jeg ved bare at den aktive hovedingrediens i seaklear er aluminiumsulfat, så tanken er da meget nærligge
Hmm. . .hvor i alverden har du købt dit SeaKlear Charlie?
Det lyder som om det er SeaKlear Clarifier du har fået fat i og ikke ikke SeaKlear Phosphate Remover. Der findes vist flere forskellige pool plejemidler med navnet SeaKlear. Deres clarifier vil jeg tro er baseret på aluminiumsulfat. Seaklear Phosphate Remover er så vidt jeg ved > 99% rent lanthanum chloride & vand
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Hejsa Poul.

Jeg ved godt der findes forskellige produkter også pool rense produkter. Det er phosphate remover modellen jeg har.

Jeg er IKKE kemiker eller andet og det kan godt være jeg er helt gal på den mht. Alu og andre metaller i forbindelse med seaklear, det er jo en af grundene til jeg smider en tråd op herinde så vi er flere der kan diskutere det.

Jeg fandt dette.

lanthan, (af gr. lanthanein 'være skjult'), grundstof nr. 57, det første i gruppen af lanthanider i det periodiske system; atomtegn La. Det er et sølvhvidt metal. Grundstoffet blev opdaget i 1839 af C.G. Mosander, som fandt det "skjult" i et præparat, der tidligere var antaget at være rent cerium(III)nitrat. Metallet kan fremstilles ved elektrolyse af smeltet lanthan(III)klorid, men det er svært; det oxideres hurtigt i luften, og med vand reagerer det under dannelse af brint. Lanthan danner forbindelser, hvor det har oxidationstrinnet +3, fx lanthan (III)klorid, LaCl , og lanthan(III)oxid, La O . Metallisk lanthan anvendes til reduktion af andre metallers klorider og oxider til frit metal. Lanthan(III)oxid anvendes som tilsætning til visse optiske glassorter og i en gruppe superledere.

Jeg tror MÅSKE at der er noget metal i forbindelse med seaklear, eller at det kan fremprovokere en udfældning af metal eller noget? Der er selvfølelig forskel på de forskellige produkter de laver, og måske tager jeg helt fejl?

Jeg retter ihvertfald det jeg skrev med alu sulfat i et tidligere indlæg så der ikke er nogle der bliver over nervøse.

Tak for hjælpen, fedt i alle er så opmærksomme!

Undre mig stadig over mine "metal værdier"

Go weekend Charlie
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: ????Seaklear = høje metal værdier bla aluminium??????

Indlæg af ole kekkonen »

jeg har et bedre spørgsmål,hvorfor ind i hulen vil du putte lanthanchlorid i et koralrevs akvarium?
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

ole. skrev:jeg har et bedre spørgsmål,hvorfor ind i hulen vil du putte lanthanchlorid i et koralrevs akvarium?

+ 1 he he.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg bruger da Seaklear i min balje Ole, med omtanke går det fantastisk.
Bruger 1 Ml hver anden dag, og mine koraller stortrives :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Umodne organismer og larver er mer fölsom over forgiftning end fuldvoksne Organismer
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

pederrevnørd skrev:Jeg bruger da Seaklear i min balje Ole, med omtanke går det fantastisk.
Jeg ved det Peder og er dybt misundelig :y

Din balje står jo fantastisk.

Har du overvejet, evt som en rettesnor for os newbies at få gennemanalyseret dit vand ala Triton? Jeg ville rigtigt gerne se din sammensætning. Det er dig nok i mod som princip, da et af dine mantraer er " kig i baljen" ikke?

God weekend.

Charlie
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

charlie saltvand skrev:
pederrevnørd skrev:Jeg bruger da Seaklear i min balje Ole, med omtanke går det fantastisk.

Har du overvejet, evt som en rettesnor for os newbies at få gennemanalyseret dit vand ala Triton? Jeg ville rigtigt gerne se din sammensætning. Det er dig nok i mod som princip, da et af dine mantraer er " kig i baljen" ikke?

God weekend.

Charlie
Tværtimod Charlie,

Jeg har da anbefalet Tritons målinger, IKKE deres tilsætninger flere gange på forummet - også før du og Flemming(koralfarmen) laver reklame for det :-)

Jeg hørte om det fra en dygtig medakvarist Jørn-Ole, og er oprettet bruger hos Triton - det har jeg været
Længe. Så når jeg måtte få brug for en sådan måling, så vil jeg bestemt bestille dem direkte hos Triton.

Jeg ønsker bare ikke at smide mine penge ud af vinduet uden grund.

Indtil videre kører min balje perfekt, med billigt vandskifte og tilførsel af Sangokai - Berlinmetoden +næring :biggrin:

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Koralfarmen
Copepod
Copepod
Reactions:
11
Geografisk sted: Lejre, DK
Kontakt:

Indlæg af Koralfarmen »

pederrevnørd skrev:
charlie saltvand skrev:

God weekend.

Charlie
Tværtimod Charlie,

Jeg har da anbefalet Tritons målinger, IKKE deres tilsætninger flere gange på forummet - også før du og Flemming(koralfarmen) laver reklame for det :-)

Jeg hørte om det fra en dygtig medakvarist Jørn-Ole, og er oprettet bruger hos Triton - det har jeg været
Længe. Så når jeg måtte få brug for en sådan måling, så vil jeg bestemt bestille dem direkte hos Triton.

Jeg ønsker bare ikke at smide mine penge ud af vinduet uden grund.

Indtil videre kører min balje perfekt, med billigt vandskifte og tilførsel af Sangokai - Berlinmetoden +næring :biggrin:

Mvh
Peder
Kære Peder
Som forhandler og leverandør af Triton er jeg meget interesseret i dine oplevelser af produkterne fra Triton.
Når du ikke kan anbefale Tritons tilsætninger bliver jeg nysgerrig på hvad der ligger til grund for din mening om dette.

Jeg synes Triton produkterne har den fordel at de via analyse og videnskabelig tilgang, har lavet en produktserie der bygger på saglighed og ikke "snakeoil" (vidundermidler man ikke ved hvad indeholder). Samt en styret tilsætning af sporelementer der fuldstændig matcher din baljes aktuelle forbrug af disse. Hverken mere eller mindre.
Har du oplevet andre ting i den forbindelse?
(eller handler det i højere grad om hvem der forhandler det? :snooty: )
Hilsen Flemming
http://www.koralfarmen.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Kære Flemming (Koralfarmen)

Tror du misforstår alt, eller også vil du gerne misforståes.

Ros til dig for at bruge din forhandlerprofil nu, det synes jeg du skal gøre hver gang du anbefaler de produkter du sælger ;-)

Omkring min mangelnde anbefaling af Triton metoden - er det logisk at jeg ikke har anbefalet den, jeg har aldrig prøvet den.

Som jeg skriver så anbefaler jeg målinger derfra - og det står jeg ved. Det er det jeg skriver. De kan købes hos dig, eller billigere direkte hos Triton.

Jeg foretrækker da at tilsætte ting man ved hvad der indeholder - der er vi helt enige, derfor jeg bruger Sangokai som tilsætning udover Balling :-)

Jeg synes blot at i er tæt på pinlige når i efter at prøvet "metoden" i 2 uger og så skamroser det - det finder jeg ikke troværdigt. Blot ivrige efter at sælge noget - det er min personlige tolkning.

Jeg ønsker dig al held og lykke med dit salg af dette produkt(tilsætningerne)

Triton målinger synes jeg kan være en god hjælp, for både begyndere og eksperter med udfordringer.

Mvh
Peder
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Peders udsagn

"Tværtimod Charlie,

Jeg har da anbefalet Tritons målinger, IKKE deres tilsætninger flere gange på forummet - også før du og Flemming(koralfarmen) laver reklame for det"

???????????????????

Laver man nu reklame for et produkt fordi mam nævner det?

Jeg syntes sgu det er nederen at der går en eller anden form for firma kamp i et ellers sobert indlæg?

Det er sjovt at jeg nu "skamroser" Triton ?..

Så hver gang nogle nævner Tunze eller maxspect eller Skimtz eller ?...? Hvad så?

Tror jeg lader indlæggene tale for sig selv.

Go weekend.
Senest rettet af charlie saltvand lør 3. maj 2014 20:24, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft

Indlæg af MarkBruhn »

Hvis Decocean tilbød denne service med Triton væsker, så var sagen sikker en hel anden.
Måske Flemming bør bruge sin firmaprofil, men hvad så med dig Peder?? Din profil burde også være en firmaprofil fra førnævnte forhandler. :-)
God aften til jer begge. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Koralfarmen
Copepod
Copepod
Reactions:
11
Geografisk sted: Lejre, DK
Kontakt:

Indlæg af Koralfarmen »

Jeg synes vi skal holde fokus på trådens indhold og stoppe denne eskalering.
Det klæder forum og os alle bedst at være rare ved hinanden.
Det er jo vores bedste hobby og vi er sgutte så mange der dyrker det.
Så please hold inde.
Hilsen Flemming
http://www.koralfarmen.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Mine herrer, denne tråd klæder ingen af jer. Jeres interne forhandler uenigheder kan i klare over PB , god aften mvh. Michael :beer:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

det er jo forum,det er meningen man skal ha fler meninger og ikke kun ens egen:)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Ellers skinner solen udendørs, hvis nogle lige skal bruge lidt luft ;)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Han$en skrev:Ellers skinner solen udendørs, hvis nogle lige skal bruge lidt luft ;)

:GO :GO :GO :beer:

Jeg ville såmænd bare høre andre om deres mening ift. Min hypotese med forhøjede metal tal?

Hvis andre har nogle ideer, observationer, eller andet der har reference til overskriften på tråden, og er intresseret i at dele dem, så vil jeg blive glad for bud :W

Go weekend og som Hansen nævner, så skinner solen :GO

Charlie
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Forsøger at bringe lidt liv i denne tråd igen.

Håber vi kan holde debatten på et plan hvor der ikke begynder at gå "firma fis" og produkt religion i den?

Er der andre end dem der allerede har skrevet ind, der har nogle inputs ift. Overskriften?

Jeg får analyseret mit vand igen i løbet af en uge, vil poste resultatet. Jeg er spændt på om mit aluminium indhold er faldet?

God dag.
Charlie
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"