Euphyllia glabrescens vs. euphyllia paraglabrescens

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Euphyllia glabrescens vs. euphyllia paraglabrescens

Indlæg af Jones »

Hej, jeg skal til Vejle og hente en koral på søndag. Det drejer sig, efter sigende, om en grøn "Japan euphyllia glabrescens" som skulle være sjælden.
Men er det ikke euphyllia paraglabrescens, der er på den røde liste (læs: sjælden) og er endemisk i Japan?

Hvis det, som sælger siger, er en grøn glabrescens så er den vel ikke "Japan special" og kan ligeså godt forekomme i det indiske ocean eller forskellige steder i stillehavet og i sjældne tilfælde i rødehavet.

Kort sagt, hvordan ser jeg forskel på de to? (Jeg mistænker den for at være paraglabrescens)
Eller endnu bedre, er der nogen, der har artsbestemt deres, efter at have købt et eksemplar i Vejle :)

Mvh Johan
o_O
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Re: Euphyllia glabrescens vs. euphyllia paraglabrescens

Indlæg af Steen »

Læg et billede ind af den. Så er du sikker på at der bliver svaret mere korrekt.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det er ret let at se. "para" har enkelte hoveder lige som en Caulerstrea.
Den anden har et langt bugtet skelet som er fælles for hele korallen.

http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... escens.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... escens.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvis man deler en glabrescens, så er det en noget større operation en med en "para", hvor hovedet blot knækkes af.

Alt det der med "Japan special" og hvad de ellers kaldes, er i langt de fleste tilfælde blot salgs gas for at sælge noget almindeligt til en kanon høj pris.
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Indlæg af Kewin »

Hvis det er Jespers du skal over at hente, så kan det være fuldstændig ligegyldigt hvad den hedder eller bliver kaldt, den er sindssygt flot. Skriger grøn på alle 'tentaklerne', hele vejen ud!
/Kewin - 160L
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Tak Carsten, jeg sad faktisk og håbede at du ville byde ind med et kvalificeret svar.

Ud fra "tentaklerne" vil jeg tro at det er en almindelig glabrescens. Dertil kommer at der alligevel er "en slags" hoveder selvom der ikke er tale om "para", hvorfor den er mulig at fragmentere uden større besvær.

Kewin: Ja, det er Jespers. Jeg har set hans akvarie flere gange og ved godt at korallen er flot. Dog er arten mig ikke ligegyldig!
o_O
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"