Hold da op et dårligt billed

Lækker lækker fisk! Tillkke med denThomas fra Stockholm skrev:Behøver jeg at sige at det var med STOR spænding jeg fik hjem fisk i dag. Akvariet er slukket ned med bare blå lys så de nye får maksimalt muligt ro (uden at fange hidsiproppen).
Jeg kan rapportere om relativ ro i akvariet efter bare 15 min. De nye får lov at svømme rundt næsten ubemærket, de nye er alle fremme ved ruden og kigger ud
Hvis det da virker!Thomas fra Stockholm skrev:Skulle lige behøve et reality check her.
Jeg har målt min PO4 til ca 0,05 mg/L og jeg vil fjerne 0,03 mg/L PO4
Bruger ultra life flydende fosfat remover som måler i PPM, som jo er det samme (næsten) som mg/L.
Om jeg hælder 1 ml væske i 16 Galleon (ca 60,6 liter) fjerner jeg hele 1 PPM PO4, for 2200 liter vand skal jeg tilføre 36,3 ml (2200/60,6) for at fjerne 1 PPM.
Nu er det ikke 1 men bare 0,03 jeg vil fjerne så (0,03*36,3) = 1,1 ml.
Hvilket gør en lille beholder på 60 ml til en ret god investering
Det er korrekt, hvis du ikke bruger det rigtigt.Kasper j. skrev: Min erfaring med seaklar er at de er godt til at fjerne fosfat men det fjerner også snegle og rejer.
Jeg vil så også lige sige at jeg ikke brugte det korrekt i starten. Men jeg synes at metoden med nitrat tilføjelse og noget vsv af en art er mere naturligt.Carsten skrev:Det er korrekt, hvis du ikke bruger det rigtigt.Kasper j. skrev: Min erfaring med seaklar er at de er godt til at fjerne fosfat men det fjerner også snegle og rejer.
Men jeg har nu brugt det med succes i mit eget akvarie, også hvor det udfældet fosfat er kommet op i akvariet, men har ikke observeret nogle uheldige ting i den anledning.
Kirurger bryder sig heller ikke voldsomt meget om en overdosis af Seaklear/lantaniumklorid.
Jeg vil tro at et så lille ugenligt vandskifte du planlægger, er spild af tid og penge.Thomas fra Stockholm skrev:I skal vel have hele billedet![]()
Jeg bruger Biopellets, UltraMin^s og ikke mindst Ultra Phos for at holde nærringen i bund, der ud over Balling Light og indtil for nyligt Osmose vand. Der er DSB of makroalger i den ene sump.
Kommer inden kort at begynde at bytte 3-5% vand om ugen men da jeg jo har 2200 liter er vandbytte ret dyrt og en masse arbejde (overvågning).
Samtidig har jeg en masse stimefisk efterhånden og de skal jo have mad, og hidtil har de fået frost som jeg dog er ved at trappe lidt ned på, mine Acanthastrea får ligeledes frost og her kommer jeg også at gå over til pellets (FaunaMarin Ultra LPS).
Den kraftige fodring har fået PO4 op til 0,05 hvilket jo ikke er dårligt, men vil man have tryk på korallerne skal den jo under 0,03, derfor UltraLife PO4 remover som begge mine forhandlere bruger.
Jeg vil helst ikke have noget der tager mine snegle, men gerne noget der tager søstjerne (min harlekimreje tog som nr 1 min sandsøstjerneså den har mad nok til et par uger).
Takker for inputs, da ingen rigtig har rettet min kalkyle antager jeg at jeg har tænkt rigtigt denne gang![]()
Skal holde jer informeret om det virker naturligvis, Så snart jeg er kommet det sidste Cyano til livs skal jeg forsøge med at høje Nitraten lidt for at få mere vækst, jeg tror som du er inde på Kasper at det er en ubalance mellem Nitrat og PO4 der er grunden til Cyano, så om begge er rundt nul burde den jo være i hus.