Podning og indkøring af døde LS
- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3450 Allerød
- Saltvand siden?: 2009
Podning og indkøring af døde LS
Hejsa, lidt spørgsmål presser sig på under planlægningen af mit nye akvarie.
Jeg har nu behandlet mine nyindkøbte døde sten med clorin og citronsyre. De er skyllet 7-10 gange og står nu i RO vand. Min tilgang med start af døde sten for at undgå udyr, falder så en anelse til gulvet nu hvor jeg skal pode disse med LS, for de kan naturligvis være fyldt med diverse.
Jeg har købt noget coral cure, tror det sidder rx revive. Kan man eventuelt behandle det kg LS, som skal pode de døde sten? Min bekymring er at behandlingen også tager livet af de gode bakterier, som skal multiplicere til de nye sten...
Hvad er jeres "take on that", så at sige?
Og et tillægsspørgsmål, er der nogen det har prøvet at køre cyklus på sine sten i en de-central beholder, altså ikke i akvariet? Tænker det kunne spare en kedelig alge fase væk, samt spare mig noget tid, idet akvariet ikke er klart endnu.
Bakterier kunne fodre med lidt mad, imens akvariet blev klar tænker jeg:)
Mvh Peter
Jeg har nu behandlet mine nyindkøbte døde sten med clorin og citronsyre. De er skyllet 7-10 gange og står nu i RO vand. Min tilgang med start af døde sten for at undgå udyr, falder så en anelse til gulvet nu hvor jeg skal pode disse med LS, for de kan naturligvis være fyldt med diverse.
Jeg har købt noget coral cure, tror det sidder rx revive. Kan man eventuelt behandle det kg LS, som skal pode de døde sten? Min bekymring er at behandlingen også tager livet af de gode bakterier, som skal multiplicere til de nye sten...
Hvad er jeres "take on that", så at sige?
Og et tillægsspørgsmål, er der nogen det har prøvet at køre cyklus på sine sten i en de-central beholder, altså ikke i akvariet? Tænker det kunne spare en kedelig alge fase væk, samt spare mig noget tid, idet akvariet ikke er klart endnu.
Bakterier kunne fodre med lidt mad, imens akvariet blev klar tænker jeg:)
Mvh Peter
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: Podning og indkøring af døde LS
Ro på!
Hvad er det for udyr du er bange for??
Der SKAL være noget liv i stenene.
Den eneste grund til at behandle stenene inden de kommer i akvariet er for at få fast groet slam væk fra stenene.
Hvad er det for udyr du er bange for??
Der SKAL være noget liv i stenene.
Den eneste grund til at behandle stenene inden de kommer i akvariet er for at få fast groet slam væk fra stenene.
- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Montisnegle, nudibranches af forskellig art, planarier osv, osv... Kald mig paranoid, men jeg har hørt for mange skræk historier til at jeg vil tage chancen. Ikke sagt at man kan holde akvariet 100% frit! Men jeg mener at man kan komme langt med forebyggende handlinger.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2013
få dig nogle gylter ^^ de gør det godt og holder dem meget nede
jeg er af den hodlning at næsten alt vi for ind med levende sten er en naturlig del af et koral rev, også er det jo bare bygge sin besætning på at de skal holde det nede på et håndgribeligt niveau

jeg er af den hodlning at næsten alt vi for ind med levende sten er en naturlig del af et koral rev, også er det jo bare bygge sin besætning på at de skal holde det nede på et håndgribeligt niveau

240 liters DSB + 120 liter sump 
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
- Ryom
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8550 Ryomgård
- Geografisk sted: 8550 Ryomgaard
Du behøver nu ikke pode de døde sten. Indkøringen kommer bare til at tage lidt længere. Men ikke meget. Og især ikke nu hvor du har renset dine sten så godt.
Jeg gjorde som dig med stenene. Bortset fra at jeg ikke havde dem i syre. Men kun klor. Podede ikke under opstarten.
Bakterier og Pods skal nok komme af sig selv hen af vejen uanset hvad
Jeg gjorde som dig med stenene. Bortset fra at jeg ikke havde dem i syre. Men kun klor. Podede ikke under opstarten.

- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Men nu ønsker jeg jo netop at begrænse den indkøring.Ryom skrev:Du behøver nu ikke pode de døde sten. Indkøringen kommer bare til at tage lidt længere. Men ikke meget. Og især ikke nu hvor du har renset dine sten så godt.
Er der nogen der har erfaring med at indkøre sten i separat beholder, så nitrit og nitrat er i bund, før de kommes i akvariet?
Så der er altså ingen der heller til behandling af LS, inden ibrugtagning? Ingen erfaringer?
Mvh Peter
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Da jeg sidste sommer startede mit 720l op, da startede jeg på døde sten og keramik (der var brun alger efter en uges tid). Jeg brugte to knytnævestørrelse- levende sten til at starte det og en kop levende sand fra mit kørende akvarie. Sten og keramik blev højtrykspulet , lå i blød i alm. Vand i en murebalje nogle dage og så en tur med højtrykspuleren igen. Så var de rene.
Morten
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
Jeg bruger Revive på alt hvad jeg tilføjer af koraller og sten efter indkøring.
Men ville aldrig bruge det på de levende sten som man starter op med.
Prøv at finde en med et kørende akvarie som vil sælge et par kg.
Så kan du jo se om akvariet et fyldt med skadedyr inden du køber stenene.
Det er i hvert fald hvad jeg ville gøre.
Du kan godt sætte dine døde sten i en tønde med lidt cirkulation, varme og ilt sammen med nogle levende sten indtil du får dit akvarie.
Men om det spare dig tid skal jeg ikke kunne sige.
Hvis der ikke er noget næring i vandet i tønden så har bakterierne ikke så meget at leve af.
Men ville aldrig bruge det på de levende sten som man starter op med.
Prøv at finde en med et kørende akvarie som vil sælge et par kg.
Så kan du jo se om akvariet et fyldt med skadedyr inden du køber stenene.
Det er i hvert fald hvad jeg ville gøre.
Du kan godt sætte dine døde sten i en tønde med lidt cirkulation, varme og ilt sammen med nogle levende sten indtil du får dit akvarie.
Men om det spare dig tid skal jeg ikke kunne sige.
Hvis der ikke er noget næring i vandet i tønden så har bakterierne ikke så meget at leve af.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Et hurtigt dyp i tempereret ferskvand, vil fjerne det meste af det som du frygter - hvis der er noget.Bergenser skrev:Montisnegle, nudibranches af forskellig art, planarier osv, osv... Kald mig paranoid, men jeg har hørt for mange skræk historier til at jeg vil tage chancen. Ikke sagt at man kan holde akvariet 100% frit! Men jeg mener at man kan komme langt med forebyggende handlinger.
Hvis du er så angst for at få noget i akvariet, så drop den levende sten, og køb nogle bakterier at starte det på.
Nu har du renset stenene mere end lagt de fleste gør, så risikoen for at der kommer nitrit og nitrat er ikke stor.
- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Jeg har netop læst at nogen laver en høj salt koncentration (1.035)og dypper stenen heri, er der nogen der har gode erfaringer med dette?
Mvh peter
Mvh peter
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Enig med Morten - du kan fint pode med en enkelt levende sten og lidt levende sand. Så skal du nok få både bakteriekultur og blandet liv med tiden.
Jeg har selv lige bestilt døde sten, jeg skal heller ikke nyde noget af krabber, uønskede anemoner eller bobbelalger.
Jeg har selv lige bestilt døde sten, jeg skal heller ikke nyde noget af krabber, uønskede anemoner eller bobbelalger.
- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Tak for alle svarene!
Mht. Dyp i høj salinitets opløsning, ingen der har prøvet dette? Jeg tænker det måske var den vej man skulle gå for at bevare de gode bakterier, men samtidigt komme udyr til livs.
Mvh Peter
Mht. Dyp i høj salinitets opløsning, ingen der har prøvet dette? Jeg tænker det måske var den vej man skulle gå for at bevare de gode bakterier, men samtidigt komme udyr til livs.
Mvh Peter
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Kender ikke til den metode du omtaler .. Men det virker som om at du (i mine øjne ) overdriver og gør det hele lidt mere besværligt!
uanset hvor meget krudt du bruger på det nu, riskerer du jo alligevel at få noget utøj med ind senere hen ifbm. Koraller og levende .. Du kan jo bare kigge en levende sten lige så godt efter , som du vil gøre med fremtidige koraller osv! 

Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis du smed et link, så kunne det være at flere fik udbytte af artiklenBergenser skrev:Tak for alle svarene!
Mvh Peter
- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Kan kun finde det ene sted hvor det stod:
http://successfulreefkeeping.com/learn/ ... live-rock/" onclick="window.open(this.href);return false;
MoG, jeg kan godt forstå hvad du siger... Jeg mener bare et udyr mindre nu, kan ligeså godt ungås istedet for at det muligvis går hen og bliver en plage senere hen. Hvem ved, måske det kunne spare flere timers arbejde på bekæmpelse af diverse... Desuden måske undgå tab af koraller til udyr....det er hørt før
Mvh Peter
http://successfulreefkeeping.com/learn/ ... live-rock/" onclick="window.open(this.href);return false;
MoG, jeg kan godt forstå hvad du siger... Jeg mener bare et udyr mindre nu, kan ligeså godt ungås istedet for at det muligvis går hen og bliver en plage senere hen. Hvem ved, måske det kunne spare flere timers arbejde på bekæmpelse af diverse... Desuden måske undgå tab af koraller til udyr....det er hørt før

Mvh Peter
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Bergenser skrev:Kan kun finde det ene sted hvor det stod:
Mvh Peter
Der står intet om hvorfor.
Og det som vil forsvinde fra stenene, vil også forsvinde fra stenene med ferskvand.
- Bergenser
- Kejser fisk
- Reactions:
- 16
Du har nok ret Carsten...
Tak for de fine indspark!
Tak for de fine indspark!