Exoskelet

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Kewin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Lausanne, Schweiz

Exoskelet

Indlæg af Kewin »

Hey SF

Nu har jeg jo et lille akvarium hvor jeg har mulighed for at se det med det samme når et af mine dyr skifter exoskelet. Jeg har prøvet at se om jeg kunne finde ud af hvornår dyrene gør det, men uden held. Det der undrer mig er at der er så meget forskel på hvor ofte det sker hos dem. Fx:
Min Dannebrogsreje har skiftet exoskelet 3 gange på halvanden måned, hvorimod jeg kun har set min Sally Lightfoot krabbe skifte 2 gange på 3 måneder.
Min lille brune eremit har også skiftet 2 gange på 3 måneder, imens min lidt større blåbenede eremit kun har skiftet exoskelet 1 gang på 2,5 måneder.
Nogle nætter har 2 af dem skiftet exoskelet samtidig, hvilket fik mig til at tænke på om der var en forbindelse mellem dyrene og hvornår de skifter?

Umiddelbart er det min Krabbe (Sally Lightfoot) og min blåbenede eremit der ser ud til at være vokset mest, på trods af at det er dem der har skiftet færrest gange.
Er der nogle af jer andre der har 'holdt øje' med hvornår det sker hos jer? :)
/Kewin - 160L
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Exoskelet

Indlæg af mchr »

jeg har lagt mærke til at dyrene oftest skifter skelet når jeg lige har skiftet, vand.
dvs de efterfølgende dage efter vandskiftet er der altid et sally skelet og mindst et eremit skelet(ud af x antal)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"