Igår valgte jeg så at tænde for det. Det har siddet i lampen lige fra starten, så jeg kunne tænde, når akvariet kørte stabilt.
Jeg skruede kun meget lidt op, for de skulle jo vendes langsomt til det.
Da jeg så kom hjem fra skole, havde jeg glemt, at jeg havde tændt det, og skulle kigge efter resultaterne(jeg havde jo ikke regnet med noget af betydning allerede), men allerede nu, efter ca. 7 timer lagde jeg mærke til, at især mine Acans og Caulastrea ikke var foldet helt ud(de var lidt "krøllede"), og farverne var lidt mærkelige. Nærmest med små grå plamager. Der var ingen forskel at se på SPS.
Jeg slukkede for UV, og en halv time efter var alt normalt.
I dag er alle LPS, som var påvirket igår, pustet flottere op end de var igår(eller i forgårs, for den sags skyld, men det er nok tilfældigt), men de fleste SPS var meget påvirket.
Især min blå plade og to Montipora digitata med rødbrun bund og polypper var påvirket.
Pladen plejer at være en mørk lilla/brun farve, og digitata'en plejer at være kraftigt rødbrun. Her er lige et billede af dem nu: En anden plade er også blevet meget lys, 2 ud af 3 Acroer er blevet lidt lysere, M. samarensis hvid bund/pink polypper og grøn plade er en anelse blege. De eneste SPS, der ikke er påvirket er grøn og blå M. digitata, som ellers står lige under lyset.
Blødkoraller er ikke påvirket.
Resultatet af det meget kortvarige forsøg overrasker mig en del. Jeg havde forventet, at LPS og blødkoraller havde været mindre glade, for de har så vidt jeg ved ingen beskyttelse mod UV.
Og jeg tror ikke, at SPS'ernes reaktion er positiv.
Jeg synes lige, at jeg næsten var forpligtet til at dele resultatet med jer andre, der også overvejer UV.
Og så kan det jo også være, at i har nogle input?