Jeg tænkte at det var på tide at få lagt nogle billeder op af vores lille akvarie.
Billederene er måske ikke de bedste, men jeg håber i vil bære over med mig.
Placering
Akvariet står i vores stue, så det kan ses fra vores sofagruppe, men samtidig fra vores køkken / spisebord. Alt teknik er under akvariet og osmoseanlæget er i vores gæstebadeværelse.
Opstart
Vi flyttede til Hjørring i september sidste år hvor akvariet også blev sat op. Akvariet er kørt ind med sten og vand fra vores gamle 200L. Desuden er der kommet ca. 50kg flere sten i, som er blevet renset med højtryk / saltsyre / saltvandsbad i 2 måneder. Stensætningen er lavet med meget porøse store sten, men store mellemrum imellem. Der er mange steder for fiskene til at gemme sig.
Hele tilgangen har været at tage små skridt og supplere med udstyr hen af vejen.
Her er nogle billeder fra opstarten (efter de nye sten kom i) på dette tidspunkt var der 2x250W HQI over:

Info om akvariet
Specialbygget? 740 Liter
Mål 145X85X60
Sump på 80X35x40
Osmosevandbeholder 80X35x40

Teknik
Aqua medic turboflotor 5000 shorty (udskiftes med en med indtern pumpe i fremtiden)
3x200W Zetlight ZT6600 skruet ned til 70% - styres med 5 forskellige styrker om dagen med dimming imellem hver stadie.
1XTunze 6300
1XTunze 6305
1XTunze 6205
1XTunze 9206 til at styre de 3 pumper over - med moonligt
1XJabeo WP40
1XDeltec HLP 5250 retur pumpe
1XTunze 5017 Osmolator
3 kanals Grotech Doseringsanlæg.
Osmose anlæg med boosterpumpe
300W varmelegme.
3X120mm blæser med elektronisk blæserstyring

Vand værdier
Temp 27-28
Saltholdighed 1,026
PH 8.0-8.3
NO3 0(Ikke målbar)
PO4 0(ikke målbar)
CA 440
KH 8,0
Mg 1500
Vedligeholdelse
10% / 80L minimum hver 14 dag - nogen gange ugentligt. Salt er fra Blue Treasure SPS, jeg overvejer at skifte fordi MG er latterligt højt.
Jeg optimere stadig på vandskifte processen så det bliver nemmere.
Jeg bruger aktivt kul og har vatfilter før returpumpe. begge dele udskiftes omkring hver 14 dag
Indhold
30 kg levende sten (Fra vores gamle akvarie)
50-60kg døde sten (Blev renset som beskrevt over)
ca. 25 kg levende sand
Koraller
Jeg har langt fra den mænge af koraller som jeg kunne ønske mig. LPS og blødkoraller fylder en del i vores akvarie, men vi vil godt supplere med flere SPS. Næsten alt er købt privat og gror fornuftigt. Vi har haft nogle problemer med udsvingninger i værdiger (en foderautomat der faldt i akvariet om natten

Jeg kan ikke huske arten på alle koraller, men i kan nok gætte jer til det meste.

Fodering
Tidligere havde vi som nævt en foderautomat til at fodre, denne gik i stykker under vores uheld. Vi regner med at anskaffe os en til at fodre til middag med flage fodder igen. Om aftenen fodres der hver anden dag med piller / flage fodder, de andre dage fodres der med frost.
Frost består i en blanding af 4 forskellige typer (krill, mysis, musling, Artemia) som foderes med sprøjte.
Koraller foderes med frost og koral flydende koral mad.
Fisk
Fisk bliver løbende suppleret når der er råd / når folk har nogle som de skal af med som passer ind. Alt hvad vi har er reefsafe og sådan bliver det nok ved med at være.
1 Acanthurus tennentii
1 Acanthurus leucosternon
1 Ctenochaetus strigosus
1 Naso elegans
1 Acanthurus maculiceps
1 Paracanthurus hepatus
2 Amphiprion ocellaris
8 Chromis viridis
2 Sphaeramia nematoptera
1 Pseudocheilinus hexataenia
1 Pterosynchiropus splendidus
1 Echinometra Mathaei
3 Lysmata amboinensis
2 Eremitkrebs
3 Sandsøstjerner
20+ snegle(der er købt 6 af 2 forskellige arter)

Kommentar til status
Vær venligst opmærksom på at systemet stadig er nyt - det kan ikke endnu sammenlignes med et akvarie som har kørt i årevis.
Jeg er ikke begyndt at køre 100% med balling endnu, men det kommer nok.
Tak fordi du læste min tråd
Det her er mit andet akvarie. det første blev lukket efter kort tid pga. flytning. Jeg håber i kan lide det indtil videre, jeg gener med løbende at opdatere denne tråd.
Tak til alle de venlige mennekser her på forum som har kunne hjælpe mig med diverse inspiration undervejs. Desuden syntes jeg nordjyllands gruppen skal have en stor tak for de arrangementer der bliver holdt. Det holder gejsten oppe at have nogen at dele det hele med.
Tak til pederrevnørd for inspiration til setup af denne tråd (Kopieret setup, jeg håber det går)
Stil endelig spørgsmål, hvis i måtte have lyst. Saglig ris og ros modtages gerne.