Nå ikke..
Min balje er stadig under indkøring, og jeg er allerede træt af mit lys. Jeg har 4x24w T5 over, og sådan som de er monteret, så skal hele skidtet af hver gang jeg skal i baljen, f.eks. bare for at fodre

Jeg vil beholde et enkelt T5 rør, enten forrest eller bagerst, med et ATI Coral Plus rør i. Tanken er at dette kan give en smule af det spektrum der ligger lidt ud over hvid og blå. Dette skal så monteres i en akrylplade, ligesom nu, men med et udskåret hul hvor LED lampen kommer til at ligge over. Så kan lampen nemt flyttes til side så jeg kan komme til.
Jeg har kigget lidt rundt, og brugt de sidste mange timer på at læse tråde herinde, og er kommet frem til at jeg nok bestiller et 24 LED dimbart kit fra Aquastyle. 12x Royal Blue, 6x 10.000 kelvin og 6x 6500 kelvin. Dette er med Bridgelux LED. Derudover regner jeg med at bestille 2x Cree XPE Green til at erstatte to af de hvide dioder.
1. Jeg synes ikke jeg har kunne finde noget konsensus om hvorvidt grønne dioder skulle hjælpe, men et par steder nævnes det at de skulle fremhæve røde og blå farver. Er dette korrekt?
2. Bridgelux vs. Cree. De eneste tråde jeg har kunne finde, har været et par år gamle. Udover at de yder en lille smule mindre end Cree, er der så noget andet der skulle tale imod Bridgelux? Med andre ord, er de de 4-500 kr mere værd som et kit koster hos diy-aqualight?
3. Kan det betale sig at give det ekstra for Meanwell drivere, når jeg ikke skal bruge den ekstra styring til noget?
4. Dioderne kommer til at sidde godt spredt på en 18x40 cm heatsink, og vil ligge ca. 10 cm over vandspejlet. Akvariet er 60x30 cm. Vil jeg få nok spredning med 80 graders linser? Jeg synes ikke at jeg har kunne finde linser med større spredning. Alternativet er vel at køre helt uden linser?
Det var vist alt for nu