Nicklossi skrev:Er der forskel på zoanthus mht hvor svære de er hver især, eller er en zoa koral bare en zoa?

Den litteratur der findes om Zoanthus, er mere en tynd. Jeg har ikke kunne finde noget ordentlig læse stof om dem,
så det må blive lidt et svar som meget let kan være i skoven.
For at tage det sidste i dit spørgsmå først, så findes der så vidt jeg har kunnet finde ud af kun 6 beskrevne arter af Zoanthus
Zoanthus sociathus, Z. coppingeri, Z. gigantus, Z. kuroshio, Z. sansibaricus og Z. vietnamensis
De 2 sidste arter, skulle være dem, som ofte referers til som "Japanese deepwater"
Hvad der adskiller de forskellige arter har jeg ingen ide om.
Med stor sandsynlighed findes der en masse andre arter, Det skulle være underligt med alle de farvevarianter som findes.
Hvis man kigger på prislisterne fra exportørene, så er de ikke mere oplysende end som så.
De kalder dem blot sådan noget "small headed zoa" og så videre.
Om der inden for Zoanthus er forskel på de krav som de stiller er jeg noget i tvivl, men kunne forestille mig at "japanese deepwater" kræver lidt mindre lys end de andre.
Men der er jo andre arter som ligner Zoanthus men som ikke er det. Protopalytoa og Palytoa Er knaps så farve strålende som Zoanthus, men har det store minus at de kan være p.... giftige.
Ved ikke om det var svar nok??