"Nemme begynderkoraller"?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

"Nemme begynderkoraller"?

Indlæg af Nicklossi »

Hej SF.

Har startet min første saltbalje op, og den har kørt i nogle måneder nu.

Den er dog ikke helt klar til koraller endnu, men jeg er begyndt at kigge lidt, men da jeg aldrig har haft dem før, har jeg brug for hjælp.

Jeg har tre t5 rør over min balje.
Hvilke koraller ville være gode for mig at have, for ligesom at komme i gang med koraller?
Vil selvfølgelig gerne har de flotteste jeg kan få, men selvfølgelig stadig så de er begyndervenlige.

På forhånd tak :-)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: "Nemme begynderkoraller"?

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa,

Og velkommen til hobbyen.

Prøv at starte med smukke Zoanthus, Sinnularia, sarcophyton og andre blødkoraller - de er mere hårdføre og en god start, når baljens værdier er stabile
Held og lykke :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

køb nogle fragmenter af nogle privat personer i dit nær område, de koster ikke så meget, også kan du også prøve dig lidt frem :-) men ellers giver jeg også pederrevnørd ret :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Raavig »

Hej, velkommen til.
Du kan måske finde inspiration i min lille tråd :)
Mvh. Christian Raavig
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Havde også tænkt på zoa's, og der er faktisk en i nærheden af mig der sælger dem, tusind tak for svar :-D
Glæder mig for vildt til at få lidt liv i baljen.
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Er der forskel på zoanthus mht hvor svære de er hver især, eller er en zoa koral bare en zoa? :-)
Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Michael87dk »

Der er forskel men de Zoas som er mest almindelige skal du ikke være bekymret for. Bare kast dem i og med t5 rør kan de stå øverst som nederst i baljen. Kunne de da jeg kørte med t5.

Vh. Michael.
Har haft ferskvand SÅ LAD DA VÆR. Er gået tilbage til saltvand det er jo stærkt vanedannende og smukt.
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 2900 Hellerup

Indlæg af Casper T. »

Xenia er også super nem. Den er næsten ikke til at slå ihjel på godt og ondt. Jeg har efterhånden udsat min for lidt af hvert og den vender hver gang tilbage og står pumper løs, hvilket ser super fedt ud. Tilgengæld kan den også sprede sig en del.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nicklossi skrev:Er der forskel på zoanthus mht hvor svære de er hver især, eller er en zoa koral bare en zoa? :-)
Den litteratur der findes om Zoanthus, er mere en tynd. Jeg har ikke kunne finde noget ordentlig læse stof om dem,
så det må blive lidt et svar som meget let kan være i skoven.

For at tage det sidste i dit spørgsmå først, så findes der så vidt jeg har kunnet finde ud af kun 6 beskrevne arter af Zoanthus
Zoanthus sociathus, Z. coppingeri, Z. gigantus, Z. kuroshio, Z. sansibaricus og Z. vietnamensis
De 2 sidste arter, skulle være dem, som ofte referers til som "Japanese deepwater"
Hvad der adskiller de forskellige arter har jeg ingen ide om.
Med stor sandsynlighed findes der en masse andre arter, Det skulle være underligt med alle de farvevarianter som findes.
Hvis man kigger på prislisterne fra exportørene, så er de ikke mere oplysende end som så.
De kalder dem blot sådan noget "small headed zoa" og så videre.
Om der inden for Zoanthus er forskel på de krav som de stiller er jeg noget i tvivl, men kunne forestille mig at "japanese deepwater" kræver lidt mindre lys end de andre.

Men der er jo andre arter som ligner Zoanthus men som ikke er det. Protopalytoa og Palytoa Er knaps så farve strålende som Zoanthus, men har det store minus at de kan være p.... giftige.

Ved ikke om det var svar nok??
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:
Nicklossi skrev:Er der forskel på zoanthus mht hvor svære de er hver især, eller er en zoa koral bare en zoa? :-)
Men der er jo andre arter som ligner Zoanthus men som ikke er det. Protopalytoa og Palytoa Er knaps så farve strålende som Zoanthus, men har det store minus at de kan være p.... giftige.
Kan godt være, at det er et dumt spørgsmål :beer:

Men er det "kun" Protopalytoa og Palytoa, som er p.... giftige, eller gælder det også alle de forskellige farvestrålende zoa's, som der nu findes?
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Marco R skrev:
Carsten skrev:

Men er det "kun" Protopalytoa og Palytoa, som er p.... giftige, eller gælder det også alle de forskellige farvestrålende zoa's, som der nu findes?

Så vidt vides er det kun Palytoa og Protopalytoa der er rigtigt giftige.
Men nogle har også registeret at de har haft en snurrende fornemmelse i armen efter at have rodet med Zoanthus.
Og det skulle vist heller ikke lige være sagen at få et sprøjt fra dem i øjet.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:
Marco R skrev:
Carsten skrev:

Så vidt vides er det kun Palytoa og Protopalytoa der er rigtigt giftige.
Men nogle har også registeret at de har haft en snurrende fornemmelse i armen efter at have rodet med Zoanthus.
Og det skulle vist heller ikke lige være sagen at få et sprøjt fra dem i øjet.
Okay mente nok, der var noget, men var tvivl. Det er nu en af grundene til, at jeg ikke helt turde købe dem, selvom mange af dem er super flotte.
Marco R[/center]
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 1500-1799 København V
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

Tror ikke det er noget problem hvis man håndtere dem ordenligt... hvis man bare vil sætte dem i akvariet som de er, så behøver man ikke hansker eller noget men hvorimod hvis man vil fragge og brække stenen i stykker de sidder på.. så skal man bruge gummi hansker og beskyttelsesbriller.
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Marco R »

kenneth olsen skrev:Tror ikke det er noget problem hvis man håndtere dem ordenligt... hvis man bare vil sætte dem i akvariet som de er, så behøver man ikke hansker eller noget men hvorimod hvis man vil fragge og brække stenen i stykker de sidder på.. så skal man bruge gummi hansker og beskyttelsesbriller.
Ja og det sidste kan man vel ikke undgå, da de jo spreder sig forholdsvis hurtigt, hvis værdierne er der, da de stopper vel ikke, og kun bliver på den sten, som de er på, tænker jeg, og så kommer man jo vel ikke udenom at fragge? :rolleyes:
Marco R[/center]
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Raavig »

Nu var det ikke zoa, men jeg brændte mig blot ved berøring af polypperne :)
Mvh. Christian Raavig
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Raavig skrev:Nu var det ikke zoa, men jeg brændte mig blot ved berøring af polypperne :)
Det tror jeg nu ikke har været polyppernes skyld. For sådan føles det ikke, efter hvad jeg har hørt.
Det føles som en følelsesløshed.
Du kan derimod have enten været i kontakt med en "fireworm" eller måske mere sandsynligt den svamp som hedder
Carteriospongia foliascens. Den kan man rode med ret meget uden problemer, men får du strøget fingeren op af den, kan det føles som om du har stukket hånden ned i et bundt brændenælder
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Raavig »

Carsten skrev:
Raavig skrev:Nu var det ikke zoa, men jeg brændte mig blot ved berøring af polypperne :)
Det tror jeg nu ikke har været polyppernes skyld. For sådan føles det ikke, efter hvad jeg har hørt.
Du kan derimod have enten været i kontakt med en "fireworm" eller måske mere sandsynligt den svamp som hedder
Carteriospongia foliascens. Den kan man rode med ret meget uden problemer, men får du strøget fingeren op af den, kan det føles som om du har stukket hånden ned i et bundt brændenælder
Det var hverken svamp eller fireworms. Havde lavet søjler og havde glemt den da jeg brændte hele underarmen.
Armen hævede helt op og gjorde meget ondt plus respiratons problemer.
Har ikke kunne tåle saltvand i en del år siden :)

Det var heller ikke zoa, som sagt :)
Men anden polyp art.
Siger blot at man Lan brænde sig uden man fragger.

Men brænde sig, mener jeg komme i kontakt med nellerne - og blive eksponeret for toksin :)
Mvh. Christian Raavig
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Raavig skrev:
Carsten skrev:
Det var hverken svamp eller fireworms. Havde lavet søjler og havde glemt den da jeg brændte hele underarmen.
Armen hævede helt op og gjorde meget ondt plus respiratons problemer.
Har ikke kunne tåle saltvand i en del år siden :)

Det var heller ikke zoa, som sagt :)
Men anden polyp art.
Siger blot at man Lan brænde sig uden man fragger.

Men brænde sig, mener jeg komme i kontakt med nellerne - og blive eksponeret for toksin :)
Ok!

De fleste som har oplevet problemet. Har oplevet det på samme måde, ved en simpel berøring.
Polypperne er Protopalythoae eller Palytohae
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Nicklossi »

Tusind tak for de gode svar alle sammen. Det er virkelig noget jeg kan bruge :-)
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"