Hvor lidt plads kan man byde fisk

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Hvor lidt plads kan man byde fisk

Indlæg af Hareskov »

Hej alle i dejlige mennesker

Som overskriften siger, hvor lidt plads kan man tilbyde fisk MIDLERTIDIGT :y :y . Som i sikkert har læst, så havde jeg for en måneds tid siden, en Po4 bombe i min tank. Jeg troede af bedste overbevisning, at det var nogle nye sten jeg havde tilført i DT. Sagen er dog mere øv end det, efter at have været igennem sand fjernelse, vandskifte sumprengøring osv, så kan jeg stadig ikke få den under 0,2 :BA . Men det gode er at årsagen nu er fundet. Det flagefoder jeg fodre med, har en tendens til at flyde ovenpå vandet, selvom man stikker lappen ned med det. Det har resulteret i at mit overløb, har en fed brun masse liggende på bunden, og jeg kan ikke få den renset op ( for fede fingre ). Så nu har jeg 2 valg. 1 kæmpe en kamp med dette i lang tid :G :G , eller 2 tømme akvariet og få det rykket ud fra hjørnet i stuen, så jeg kan komme til at rense det ordentligt. Og når jeg alligevel er igang, så skal stensætningen lige laves om, da der er steder hvor jeg kæmper lidt med cirkulation. Så forventer at det tager en lille uge, før jeg er færdig med det hele.
Desværre har jeg så kun et 80L til rådighed, og spørgsmålet er om det er nok plads til mine kære fisk. Pt tæller bestandene
1 gul kirurg ca 8-9 cm
1 palet kirurg 6-7 cm
2 klovnfisk
2 nemateleotris decora
1 mandarin
Samt min elskede Hugo

Så er der et par koraller, der bestemt ikke har det for godt efter snart 4 uger med høj Po4.
Hvad siger i, hvad fanden skal jeg gøre? :dizzy:

Hareskov
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Hvor lidt plads kan man byde fisk

Indlæg af AndersGS »

80 L er for lidt. Jeg havde nogenlunde samme i et 180 L i en midlertidig periode og det var altså presset.

Alternativt må du sælge kirurgerne, så går det nok lige.
Brugeravatar
JobbeDK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af JobbeDK »

Hej

Nu ved jeg ikke med akvarie størrelsen kontra fisk osv. men mht. dit beskidte overløb.
Jeg har selv haft en del problemer for noget tid siden med tilsnasket overløb og min løsning var bare at tage afløbs slangen fra overløbet og stikke i en spand og så spule overløbet med en vandslange med en spule studs og evt. rode lidt rundt med en træ pind hvis der var noget der sad godt fast..
Det virkede fint for mig :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

Eller spørge om nogen kan huse dem for dig. Måske Carsten i Decocean hvis du er heldig? Jeg har før set flinke forhandlere, der har huset fisk og koraller for folk når det virkelig brændte.
o_O
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Indlæg af Macdoo »

Jeg har et 250L som jeg har lavet om til et med intern sump. Jeg bruger det lige nu til jeg har fået lavet mit andet akvarie. Det er først ledigt om ca 2 måneder hvis du kan vente så længe.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Hareskov »

Hej Anders

Jeg ville godt nok være ked af at skulle af med mine kirurger :snooty: :snooty: , de er næsten blevet en del af familien, så det ville ikke gå, konen ville slå mig ihjel :)

Vedr at tage dem til Carsten, så er det desværre ikke muligt, har pt ikke en bil, så at fare til Carsten med 6 fisk i tasken, med DSB ville slå selv den mest hårdfører ihjel, det er jo DSB :biggrin: :biggrin:

Super ide med at spule det igennem, det er bare møg besværligt at komme til ved overløb, har ikke brugt de fleste hjerneceller da jeg placerede akvariet :( :( , men det bliver sig forsøgt alligevel.

Hej Macdoo

Tusind tak for et flot tilbud, men tror desværre at 2 md er for lang tid at vente. Mine koraller er allerede meget medtaget, så tror jeg skal igang med en løsning asp. :beer: :beer:

Tak for alle forslag, de vil blive tænkt godt igennem, så jeg kan få løst problemet :beer:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Indlæg af TNielsen »

Nu er liter som en betegnelse for plads jo ret flyvsk...

Har selv flere fisk på en lille smule flere liter, og det går fint, så jeg villle ikke bekymre mig om den flytning når det kun handler om en kortere periode imens du laver forårs rengøring...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hareskov skrev:Det flagefoder jeg fodre med, har en tendens til at flyde ovenpå vandet, selvom man stikker lappen ned med det. Det har resulteret i at mit overløb, har en fed brun masse liggende på bunden, og jeg kan ikke få den renset op ( for fede fingre ).

Hareskov
Jeg kan anbefale en slange og et rør der passer sammen. Så skulle det ikke være noget problem at slamsuge overløbet ved vandskift. ;)

Enig med de andre. Jeg har kørt et 80L i et par "vente-år", og tror du vil opleve at du ikke kan komme af med dit problem, uden en kraftig nedjustering af bestanden.
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Hareskov »

Enig med de andre. Jeg har kørt et 80L i et par "vente-år", og tror du vil opleve at du ikke kan komme af med dit problem, uden en kraftig nedjustering af bestanden

Hej Peder P

Uha tror du misforstår, det var en uge - 14 dage, indtil mit 300L er klar igen. Skal lige have flyttet lidt sten rundt, så ville forvente en opblomstring af affaldsstoffer, som lige skulle dampe af. Og så skulle fisk ellers tilbage i det igen. :y :y .

Mvh Anders
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Nårh ok - jamen, så er det vel ikke værre end hvad dine fisk har oplevet hos forhandleren :beer:
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Alternativt, så kunne du måske søge efter en "fiskepasser" her på forum. Det sker jo at folk har lidt plads i systemet.
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Hareskov »

PederP skrev:Nårh ok - jamen, så er det vel ikke værre end hvad dine fisk har oplevet hos forhandleren :beer:
Hehe nop, men de er sgu gået hen og ligne ejeren, de er blevet lidt buttede :biggrin: :biggrin: :biggrin:
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"