Mine rørorme vil ikke komme ud?
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2900 Hellerup
- Saltvand siden?: 2014
Mine rørorme vil ikke komme ud?
Hej!
Er der nogen der har en idé til hvorfor mine rørorme ikke vil komme ud. Denne kom lidt ud i dag, men trak sig ind med det samme. De rørorme jeg har, er de der standard nogen som alle sikkert (undskylder at jeg ikke kender navnet). Kan det være samme årsag, som at mine Caulerpa taxifolia er hvide i bladene?????
Hilsen Casper
Er der nogen der har en idé til hvorfor mine rørorme ikke vil komme ud. Denne kom lidt ud i dag, men trak sig ind med det samme. De rørorme jeg har, er de der standard nogen som alle sikkert (undskylder at jeg ikke kender navnet). Kan det være samme årsag, som at mine Caulerpa taxifolia er hvide i bladene?????
Hilsen Casper
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Re: Mine rørorme vil ikke komme ud?
Læg et billede og dine værdier 

Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Der er ikke så meget at tage billede af, andet end et hvidt kalkrør uden noget der stikker ud
Da jeg stadig er ny og akvariet er forholdsvis nyt har jeg kun købt de mest nødvendige testsæt (ifølge Decocean). Mine værdier:
Nitrit - 0mg/L
Nitrat - ca. 5 mg/L
Amoniak - 0 mg/L
Alle testsæt er Salifert

Da jeg stadig er ny og akvariet er forholdsvis nyt har jeg kun købt de mest nødvendige testsæt (ifølge Decocean). Mine værdier:
Nitrit - 0mg/L
Nitrat - ca. 5 mg/L
Amoniak - 0 mg/L
Alle testsæt er Salifert
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Her er der alligevel lige et billede.
Undskyld billedet vender forkert. De skide Ipads
Undskyld billedet vender forkert. De skide Ipads

- bima
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: 9800 Hjørring
Jeg har en rørorm i "kalkrør" der heller ikke var så meget ude en overgang.Casper T. skrev:Der er ikke så meget at tage billede af, andet end et hvidt kalkrør uden noget der stikker ud![]()
Nitrit - 0mg/L
Nitrat - ca. 5 mg/L
Amoniak - 0 mg/L
Alle testsæt er Salifert
Der tog jeg en skævbider,og klippede ca 2 cm af røret.
Dette hjalp og rørormen er ude igen
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er nok små Bispira rørorme du har. Det er i hvert fald dem de fleste andre har.
Er værdierne skredet??
Det giver ikke så meget mening med de værdier du har opgivet.
Hvordan ser det ud med kh og ca.?
Har du noget der kan genere rørormene?? Fisk eller eremitter?
Hvis næringen bliver meget lav, kan Caulerpaen få hvide blade, men hvis det er hele planten der bliver hvid og gennemsigtig, så er den død.
Det ser pænt ud af have macroalger i akvariet, men kun i starten. De breder sig og kan være mere end svære at kontrollere. Så ned i sumpen med dem.
Er værdierne skredet??
Det giver ikke så meget mening med de værdier du har opgivet.
Hvordan ser det ud med kh og ca.?
Har du noget der kan genere rørormene?? Fisk eller eremitter?
Hvis næringen bliver meget lav, kan Caulerpaen få hvide blade, men hvis det er hele planten der bliver hvid og gennemsigtig, så er den død.
Det ser pænt ud af have macroalger i akvariet, men kun i starten. De breder sig og kan være mere end svære at kontrollere. Så ned i sumpen med dem.
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Da jeg slukkede lyset kom den ene rørorm ud. Så nu må jeg se imorgen, om de andre også bare har været trætte.
Det er kun bladene der er hvid og kun nogen af dem. Det er et lille 25l Fluval Chi jeg har startet, så jeg har ikke nogen sump. Men de anbefalede mig i Plantorama at have dem i.
Mht. Værdierne har jeg kun ovennævnte testsæt. Hvis de ikke giver mening, hvordan skal jeg så måle og angive dem? Jeg har ikke gjort mig så meget i det der, med at teste osv. Endnu.
Det er kun bladene der er hvid og kun nogen af dem. Det er et lille 25l Fluval Chi jeg har startet, så jeg har ikke nogen sump. Men de anbefalede mig i Plantorama at have dem i.
Mht. Værdierne har jeg kun ovennævnte testsæt. Hvis de ikke giver mening, hvordan skal jeg så måle og angive dem? Jeg har ikke gjort mig så meget i det der, med at teste osv. Endnu.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det kan da også være at de der små rørorm for meget lys, selvom jeg ikke har hørt om det før.Casper T. skrev:Da jeg slukkede lyset kom den ene rørorm ud. Så nu må jeg se imorgen, om de andre også bare har været trætte.
Lige den sætning siger alt " Men de anbefalede mig i Plantorama at have dem i."
De aner ikke en skid i de forretninger.
Nitrat, nitrit samt anomiak er vigtige målinger, men blot ikke lige i denne her sammenhæng.
Når den allerførste opstart fase er overstået, bør du som sådan ikke have brug for andet end no3 testsættet af dem du har.
I den fase du er i nu, er det kh(karbonat) og ca (calcium) der er de vigtigste.
Og du kommer ikke uden om at måle for dem, da jeg kan se at du har kommet stenkoraller i akvariet
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 11
Ok! Jeg må ud og have et par testsæt mere 
Som du skrev, kan de hvide blade skyldes næringsmangel. Er der en måde at finde ud af om det er tilfældet, og hvordan kan jeg så tilsætte næring?

Som du skrev, kan de hvide blade skyldes næringsmangel. Er der en måde at finde ud af om det er tilfældet, og hvordan kan jeg så tilsætte næring?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
De skal bare ud. De har gjort deres arbejdeCasper T. skrev:Ok! Jeg må ud og have et par testsæt mere
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Man kan selvfølgelig sige det på mange måder, men er enig - vær varsom med at tage imod råd fra den type butik. Det er altså profit der er i højsædet.Carsten skrev: Lige den sætning siger alt " Men de anbefalede mig i Plantorama at have dem i."
Men, hvis "Jens" stadig er ansat derude kan du godt læne dig lidt op af ham, han har efterhånden selv haft saltvand i 5-6 år.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Man kan selvfølgelig sige det på mange måder, men er enig - vær varsom med at tage imod råd fra den type butik. Det er altså profit der er i højsædet.AndersGS skrev:[quote="CarstenLige den sætning siger alt " Men de anbefalede mig i Plantorama at have dem i."
Men, hvis "Jens" stadig er ansat derude kan du godt læne dig lidt op af ham, han har efterhånden selv haft saltvand i 5-6 år.[/quote]
Nu er Plantorama ikke længere et jyde fænomen. Der ligger mindst 1 Plantorama på Sjælland, i Hillerød
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Det er jeg helt klar over. Det er netop den i Hillerød jeg taler om.Carsten skrev:
Nu er Plantorama ikke længere et jyde fænomen. Der ligger mindst 1 Plantorama på Sjælland, i Hillerød
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: København NV
Har haft lidt samme oplevelse med min Protula Bispiralis.
Den stod vildt flot. Men for ca 3 ugen siden, så jeg den ude for sidste gang og fandt samtidig, nogle af dens "fjer", hvor de absolut ikke skulle være. Troede egentlig den var død, men for at par dage siden så jeg så ormen helt ude ved åbningen af røret. Idag så jeg den igen - nu med noget der kunne ligne nye små "fjer".
Venter nu spændt på, om den får sin pragt igen.
Den stod vildt flot. Men for ca 3 ugen siden, så jeg den ude for sidste gang og fandt samtidig, nogle af dens "fjer", hvor de absolut ikke skulle være. Troede egentlig den var død, men for at par dage siden så jeg så ormen helt ude ved åbningen af røret. Idag så jeg den igen - nu med noget der kunne ligne nye små "fjer".
Venter nu spændt på, om den får sin pragt igen.
Opstart (igen igen :-)pinse 2017: 460L Decocean ( L110 D70 H60 ), Pacific Sun Hyperion R2 , ATI Power Cone 200I, Maxspect Gyre 150, skimz returpumpe, Deltec osmolator.