Opstart af 500l saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Trine Svane
Copepod
Copepod
Reactions:
11
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2014

Opstart af 500l saltvand

Indlæg af Trine Svane »

Sumpen
Sumpen
Efter rengøring
Efter rengøring
Før rengøring
Før rengøring
Hej alle sammen
Så fik vi endelig fat på en brugt sag på 500l og tilhørende sump på 112l.
Med til akvariet har vi fået lamper, Eheim returpumpe (1000-2000lpt), varmelegeme og en enkelt hydor cirkulationspumpe og salt..
Det vi altså mangler pt for at få levende sten i baljen er:
Skummer
Ekstra cirkulationspumper
Testset
Ellers noget som er kritisk vi får INDEN vi starter forsigtigt op?
Kunne også godt bruge lidt hjælp til forslag til hvordan sumpen bygges op, har læst en masse om refugier, dsb, ferskvandskammer osv men ville være rart med råd fra folk som VED hvad de har med at gøre, hvad der har virket, osv..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Opstart af 500l saltvand

Indlæg af Carsten »

Med hensyn til sumpen, vil jeg mene at alt det der refugie halløj er noget overdrevet opreklameret. en del af sumpen med alger, er som sådan rigtigt fint, da algerne optager en hel del nitrat og lidt fosfat. samt producerer en del forskellige pods. Men bagsiden er at der samler sig temmelig meget slam i sådan et refugie. Hvis I laver det, så ikke noget bundlag i refugiet, så det er til at gøre rent. Ellers er mit råd, blot at holde det simpelt. Ingen grund til en masse forskellige kamre.
Hvis I kanfå plads til det, så lave et lille separat kar til ferskvand, og brug så hele sumpen som sump, med et enkelt kammer til skummer og returpumpe.
Cirkulations pumper, skal I have. Alt efter jeres budget, kan I vælge nogle mindre Tunze pumper eller Jabao pumper, men husk mange gange hænger pris og kvalitet sammen. Om I vælger flere mindre pumper eller et par lidt større og kraftigere er op til jer.
Skummeren er en dyr ting, men hvis I kan finde en brugt så er det en mulighed. Den skummer I vælger bør være rated til mindst 1500 liter.
Producenterne er vel optimistiske i deres bedømmelser.
Testsæt, de billigste er Salifert, og de er gode nok til det daglige drift, men hold jer meget langt væk fra hans fosfat sæt. Det er direkte spild af penge.
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Enig med Carsten i at en sump med fordel kan holdes så simpel som muligt, både fordi det er det letteste at holde rent, og fordi det giver større fleksibilitet m.h.t. hvad man finder på at stille op dernede.

Hvis man f.eks. vil have en DSB, kan man bare stille en kasse med bundlag ned i sumpen. Den vil være let at fjerne igen, hvis man fortryder.

Jeg foretrækker dog at have ferskvandskammeret inde i sumpen. Det eliminerer muligheden for at tekniske problemer kan give vand på gulvet.

Min gamle sump:

Billede

Spanden (1) har ikke anden funktion, end at det er den der bruges, når der skal hentes vand til ferskvandsreservoiret. ATB 2`nd edition kegleskummer, med et lyddæmpet powerhead (2). De sorte poser (3) er nylon strømper, som er fastgjort til nedløbene, for at opfange svævende partikler fra vandet. De bliver renset et par gange om ugen, sammen med koppen fra skummeren. Der er lagt et lille powerhead (4) ned i sumpen. for at holde gang i overfladebevægelsen.
Trine Svane
Copepod
Copepod
Reactions:
11

Indlæg af Trine Svane »

Så fik vi de levende sten hjem og smidt i baljen, er dog blevet gjort opmærksom på at vores stensætning er noget massiv og kan blive problematisk mht slam osv.
Nogen der vil komme med et par råd om hvordan man ellers kan gøre det, uden at lime og uden det hele risikerer at ramle sammen ;-)
Vi kan godt lide tanken om de to 'øer' som vi har fået lavet.
Vedhæftede filer
DSC_0221.JPG
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Det er selvfølgelig kun muligt såfremt stenene er fritlangt for vand.

Jeg har støbt min stensætning sammen med "frikadeller" af cement. Det er allerede efter 3-4 måneder usynligt. Det er umuligt at skille ad, så der er ingen chance for det falder sammen.

Min stensætning står i ca 60 grader vinkel og understøttes af 2 x 70 mm PVC rør jeg har boret en masse huller i for der ikke står vand og rådner i dem.

Denne konstruktion gør at selvom stensætningen kan virke massiv er den faktisk ganske let og luftig og den er helt hul indvendigt. Inde i "hulen" har jeg så et powerhead der sørger for tilstrækkelig cirkulation, så der ikke samler sig detrius. Oven i hatten fungerer hulen også som opholdssted/soveplads for fisk og rejer.
Trine Svane
Copepod
Copepod
Reactions:
11

Indlæg af Trine Svane »

Vi må prøve at flytte lidt rundt på dem i aften...
Trine Svane
Copepod
Copepod
Reactions:
11

Indlæg af Trine Svane »

Nyt spørgsmål, bliver ellevild hver gang jeg finder noget nyt på de levende sten vi har købt hjem ('brugt'). Men er blevet lidt nervøs da jeg har fundet en del anemoner i forskellige farvevariationer som for mig ligner majano anemonen. Hvad tror i?
Vedhæftede filer
DSC_0209.JPG
DSC_0223.JPG
DSC_0228.JPG
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"