Jeg er enig langt hen af vejen, vandskifte-metoden
virker, længere er den egentlig ikke. Der er så bare et praktisk og økonomisk aspekt i det. 25 % vandskifte i et 1200L er ikke videre praktisk og billigt. Et andet aspekt er mængden af koraller, nogle akvarister har jo nærmest flere kg SPS end kg levende sten, og så kan vandskifte metoden simpelthen ikke følge med( jo - måske med daglige 25% vandskifte). Så der er altså visse begrænsninger i metoden.
Så jo - op til ca 100 - 150 L kan vandskiftemetoden være en nem og let metode at drive akvarie ud fra, især hvis man ikke har stor erfaring, kan man opnå flotte resultater med dette.
Men den der med 5-i-1-strips er ikke god, du kan lige så godt bruge en våd avis. At der er nogen reelle forhandlere der bruger dem til saltvand har jeg svært ved at tro. Mon ikke du har misforstået noget?
Med vandskifte metoden vil jeg sige at man fint kan nøjes med at teste de tre hellige(KH, Ca, Mg) en gang hver 2. måned, dog er det en god ide at følge med i saltindholdet løbende, da man jo virkelig kan lave rav i den med så mange vandskifte.
Mit gamle 64L var jævnt godt fyldt med SPS og LPS og det blev kørt ud fra ovenstående mantra.