Hvor mange PAR laver solen?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Hvor mange PAR laver solen?
Nogen der har fundet ud af hvor mange PAR solen egentligt giver ved havoverfladen over de tropiske rev?
De steder jeg har været har jeg set fine store kolonier - bla. kanariegul Acro snildt vokse 3-4 meter under overfladen?
Når man tænker på de PAR værdier vi hamre i hoved på korallerne på mindre end 60 cm vand må solen fandme give nogen høje værdier - eller også giver vi dem alt for meget lys?
De steder jeg har været har jeg set fine store kolonier - bla. kanariegul Acro snildt vokse 3-4 meter under overfladen?
Når man tænker på de PAR værdier vi hamre i hoved på korallerne på mindre end 60 cm vand må solen fandme give nogen høje værdier - eller også giver vi dem alt for meget lys?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Flemming
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4320 Lejre
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Lejre/ Sjælland
Re: Hvor mange PAR laver solen?
Jeg husker et par udenlandske tråde, hvor de havde måleudstyr og målte ved Australien, en skyfri dag med høj sol, midt på dagen og de målte 1600-2000 par indtil/over vandoverfladen.
Hvor meget vandet så tager fra melder historien ikke.
Hvor meget vandet så tager fra melder historien ikke.
Hilsen
Flemming
Flemming
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Det svinger vist VILDT meget. Her er lidt at læse på:
http://www.advancedaquarist.com/2005/8/lines" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunlight" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.advancedaquarist.com/2005/8/lines" onclick="window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/Sunlight" onclick="window.open(this.href);return false;
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Nitten jeg ikke har tænkt på det på en af mine dykkerture under sydlige himmelstrøg.... øv,
Men som Poul skriver så siger mine øjne mig at det svinger rigtigt meget også på det samme rev.... der er rigtigt mange parametere der spiller ind. Fx bølge højde-også dag gamle bølger ( fra uvejr andre steder), strømforhold på dagen og tidspunktet/ støv i atmosfære ( fx skovbrænde/ vulkan udbrud osv). Så jeg har ved selv syn set at det svinger MEGET.
Men kan vi ikke bede folk der læser dette indlæg OG dykker tage en par måler med på deres næste tur?
Charlie
Men som Poul skriver så siger mine øjne mig at det svinger rigtigt meget også på det samme rev.... der er rigtigt mange parametere der spiller ind. Fx bølge højde-også dag gamle bølger ( fra uvejr andre steder), strømforhold på dagen og tidspunktet/ støv i atmosfære ( fx skovbrænde/ vulkan udbrud osv). Så jeg har ved selv syn set at det svinger MEGET.
Men kan vi ikke bede folk der læser dette indlæg OG dykker tage en par måler med på deres næste tur?
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ps. Hvis der er nogle der vil sponserere tager jeg MEGET gerne on location og foretager målingerne!
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Jeg tager også gerne til Australien og måler hvis I betaler 

Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2013
Hehe, ja hvem gør ikke det 

- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2009
Jeg står faktisk og skal til Australien snart for at lave min bachelor om koraller, så jeg skal da gerne lave nogle målinger hvis jeg får mulighed for det 

Mit 250 liters -nedlagt-
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Niclas skrev:Jeg står faktisk og skal til Australien snart for at lave min bachelor om koraller, så jeg skal da gerne lave nogle målinger hvis jeg får mulighed for det
KANON!
Det skal du sgu gøre

Og også gerne flere målinger på samme sted så vi kan se hvor meget det svinger.
Go tur og held og lykke m opgaven!
Charlie
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Har du da et par meter??Niclas skrev:Jeg står faktisk og skal til Australien snart for at lave min bachelor om koraller, så jeg skal da gerne lave nogle målinger hvis jeg får mulighed for det
Et lux/lumenmeter duer ikke til det.
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
Ja, det er noget af det udstyr jeg skal bruge. Det store spørgsmål ligger i om jeg får mulighed for at komme med ud på great barrier reef og hente korallerne, det har min vejleder nemlig forsøgt at arrangere så jeg gør 

Mit 250 liters -nedlagt-
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Må man høre hvad det er du skal dernede??Niclas skrev:Ja, det er noget af det udstyr jeg skal bruge. Det store spørgsmål ligger i om jeg får mulighed for at komme med ud på great barrier reef og hente korallerne, det har min vejleder nemlig forsøgt at arrangere så jeg gør
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Havde lige overset " ud og hente korallerne"Jones skrev:Han skal skrive bachelor. Mon ikke der er tale om Biologi?
Men det kunne være spændende at høre mere konkret hvad han vil lave en Bachelor om i forbindelse med korallerne
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
Det er nemlig biologi på KU jeg læser 
Kort fortalt skal jeg undersøge hvilken rolle fluorescerende værtspigmenter hos koraller har ift. beskyttelse mod lys. Muligvis også om det har indflydelse på temperaturregulering under høj lysintensitet. Det bliver bl.a. med at undersøge koraller for klorofyl og værtspigmenter ved et specielt kamera, og benytte mikrosensorer til at undersøge fotosyntesen og temperatur ved forskellige lysintensiteter. Jeg kommer primært til at følge en PhD studerende på University of Technology i Sydney, men som sagt håber min vejleder at jeg kan komme lidt med i felten, og bl.a. selv være med til at hente koraller jeg skal undersøge.

Kort fortalt skal jeg undersøge hvilken rolle fluorescerende værtspigmenter hos koraller har ift. beskyttelse mod lys. Muligvis også om det har indflydelse på temperaturregulering under høj lysintensitet. Det bliver bl.a. med at undersøge koraller for klorofyl og værtspigmenter ved et specielt kamera, og benytte mikrosensorer til at undersøge fotosyntesen og temperatur ved forskellige lysintensiteter. Jeg kommer primært til at følge en PhD studerende på University of Technology i Sydney, men som sagt håber min vejleder at jeg kan komme lidt med i felten, og bl.a. selv være med til at hente koraller jeg skal undersøge.
Mit 250 liters -nedlagt-
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2013
Når du siger lys, er det så også UV?
Hvis det er, må du meget gerne fortælle mig lidt om, hvad du finder ud af

- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
Så vidt jeg har forstået snakker vi helt fra infrarødt og til UV, dog med fokus på det synlige spektrum (det er så dejligt som bachelorstuderende, der "behøver" man jo ikke tænke så meget selv!)TOSTRA skrev:Når du siger lys, er det så også UV?
Hvis du hiver fat i mig igen ved udgangen af juni burde jeg være hjemme igen og have kigget lidt på min data

Mit 250 liters -nedlagt-
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Niclas.
Du har lavet en stor "fejl"!!!!!!
For pokker, det er jo guld viden du skal ned at finde ud af, så du bliver nød til at LOVE os tosser herinde at du ligger nogle resultater ind på SF under " koraller" når du kommer hjem og har fået analyseret dine resultater
Ok?
Så er jeg sikker på at der er andre end mig der giver en kold fra kassen
Har nu en rigtig god tur og en oplevelse for livet.
Charlie
Du har lavet en stor "fejl"!!!!!!

For pokker, det er jo guld viden du skal ned at finde ud af, så du bliver nød til at LOVE os tosser herinde at du ligger nogle resultater ind på SF under " koraller" når du kommer hjem og har fået analyseret dine resultater

Ok?
Så er jeg sikker på at der er andre end mig der giver en kold fra kassen

Har nu en rigtig god tur og en oplevelse for livet.
Charlie
- Niclas
- Foxface
- Reactions:
- 16
Haha, du har fuldstændig ret!charlie saltvand skrev:Niclas.
Du har lavet en stor "fejl"!!!!!!![]()
Men helt sikkert, hvis jeg rent faktisk får nogle resultater der kan bruges til noget, så skal jeg nok banke en tråd sammen med hvad jeg finder ud af

Og tak, jeg sikker på det bliver en oplevelse for livet uanset hvad!
Mit 250 liters -nedlagt-