støm og yde even på ens retur pump. ???
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2980 Kokkedal
- Saltvand siden?: 2010
støm og yde even på ens retur pump. ???
har haft dette oppe før, men blev aldrig rigtig klog på dette.
har nemlig et problem med at styre min retur pumpe til min skummer, for når jeg har sat vandstanden til et givet punkt så køre den fint i nogen timer, men uden at have pillet ved noget, så falder vandstanden, for så lige pluslig at sige igen over det punkt, hvilket betyder at min vandstand ikke er konstant, hvilket giver mig nogen problemer i forhold til at styre min afskumning ordenligt.
men hvorfor opføre min retur pumpe sig sådan, kan ikke gennem skue den.
har en teori og det er at pumpen giver 3000 liter i timen og det er ud fra at den får 230V og 50 Hz, men hvad hvis nu strømmen falder til 220 eller stiger til 240v hvad betyder det så for pumpen andet, ind at den yder mindre og mere alt efter strømmen den får ???????
findes der en måde at sikre sig at man kun får 230v hverken mere eller mindre. ?
ved ikke om strømmen svinger eller ind i gennem huset men håber der er en der kan forklare hvorfor den gør dette.
[video][/video]
som man kan se i denne film så står den sådan her og arbejder hele tiden op og ned og stille og roligt stiger den eller falder den begge vej med op til 10-15 cm...... men hvorfor forstår det ikke.
har renset pumpen ;O)
har nemlig et problem med at styre min retur pumpe til min skummer, for når jeg har sat vandstanden til et givet punkt så køre den fint i nogen timer, men uden at have pillet ved noget, så falder vandstanden, for så lige pluslig at sige igen over det punkt, hvilket betyder at min vandstand ikke er konstant, hvilket giver mig nogen problemer i forhold til at styre min afskumning ordenligt.
men hvorfor opføre min retur pumpe sig sådan, kan ikke gennem skue den.
har en teori og det er at pumpen giver 3000 liter i timen og det er ud fra at den får 230V og 50 Hz, men hvad hvis nu strømmen falder til 220 eller stiger til 240v hvad betyder det så for pumpen andet, ind at den yder mindre og mere alt efter strømmen den får ???????
findes der en måde at sikre sig at man kun får 230v hverken mere eller mindre. ?
ved ikke om strømmen svinger eller ind i gennem huset men håber der er en der kan forklare hvorfor den gør dette.
[video][/video]
som man kan se i denne film så står den sådan her og arbejder hele tiden op og ned og stille og roligt stiger den eller falder den begge vej med op til 10-15 cm...... men hvorfor forstår det ikke.
har renset pumpen ;O)
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Re: støm og yde even på ens retur pump. ???
Hej Søren,
Har ikke forstand på hvad svingninger i strøm kan gøre, men kan du ikke klare disse udsving ved at justere på dine haner - ind- og udgang ?
Mvh
Peder
Har ikke forstand på hvad svingninger i strøm kan gøre, men kan du ikke klare disse udsving ved at justere på dine haner - ind- og udgang ?
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Mener der er dine 50hz der "styrer" pumpen ved vekselstrøm, ikke volt som på en dc pumpe.
Ved ikke lige hvad dit problem kan skyldes...
Ved ikke lige hvad dit problem kan skyldes...
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2013
Hvis du kommer i nærheden af en DC pumpe ville jeg give den et forsøg, de er yderst stabile i deres ydelse da de selvsagt kører på jævnstrøm.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Hejsa peder
Hade jeg også håbet at jeg kunne men kan ikke justre mig ud af det på hanerne så er rimlig sikker på at det er pumpen men tænker på at prøve at finde noget til at sætte foran. Men er ikke sikker på hvordan tænker på om der findes en returpumpe på 3000 liter men på en 12v kilde
Hade jeg også håbet at jeg kunne men kan ikke justre mig ud af det på hanerne så er rimlig sikker på at det er pumpen men tænker på at prøve at finde noget til at sætte foran. Men er ikke sikker på hvordan tænker på om der findes en returpumpe på 3000 liter men på en 12v kilde
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
pasex skrev:Hvis du kommer i nærheden af en DC pumpe ville jeg give den et forsøg, de er yderst stabile i deres ydelse da de selvsagt kører på jævnstrøm.
også en tanke jeg har er der nogen pumper du kender til ??
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Jeg tror det er meget usandsynligt, at årsagen skulle være svingninger i omdregningstallet på din pumpe. Tror du skal søge årsagen et helt andet sted.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
men hvor? er helt blank hvor det ellers skulle være ?PoulD skrev:Jeg tror det er meget usandsynligt, at årsagen skulle være svingninger i omdregningstallet på din pumpe. Tror du skal søge årsagen et helt andet sted.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Har du et indstalleret den nye fintfølende hane ?
Hvis ja, så sæt skummeren til mere våd afskumning, så skifter den imellem våd og tør, istedet for at skifte imellem tør og ingenting - indtil du finder årsag
Mvh
Peder
Hvis ja, så sæt skummeren til mere våd afskumning, så skifter den imellem våd og tør, istedet for at skifte imellem tør og ingenting - indtil du finder årsag

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
tror i første omgang at løsningen bliver, at sætte en niveau føler i skue glasset masser af plads Hehe det er jo et 50mm rør som sikre at kommer der en bøvs der får vandstanden til at stige så slukker føde pumpen til den igen er på plads.
og så bestiller jeg en ny føde pumpe og det bliver en DC 5000.
og så bestiller jeg en ny føde pumpe og det bliver en DC 5000.
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Søren jeg har desværre ikke nogen ideer til hvad årsagen kan være, da jeg ikke engang ved hvordan sådan et skummer system du har, virker.
Helt vildt langt ude gæt: Kan det tænkes at skummet er så stift, at det lukker til under låget? Således at den ikke kan komme af med luften hurtigt nok, og der derfor opstår et lufttryk i skummeren. Det ville formentlig få vandstanden til at falde og når lufttrykket så er vokset tilstrækkeligt til at blæse "hul igennem" vil trykket falde pludseligt og dermed få vandstanden til at stige igen.
Som sagt, det er grebet helt ud ad luften, men min gæt er, at det er mere i den retning du skal søge årsagen.
Helt vildt langt ude gæt: Kan det tænkes at skummet er så stift, at det lukker til under låget? Således at den ikke kan komme af med luften hurtigt nok, og der derfor opstår et lufttryk i skummeren. Det ville formentlig få vandstanden til at falde og når lufttrykket så er vokset tilstrækkeligt til at blæse "hul igennem" vil trykket falde pludseligt og dermed få vandstanden til at stige igen.
Som sagt, det er grebet helt ud ad luften, men min gæt er, at det er mere i den retning du skal søge årsagen.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Spænden kunne faktisk godt gi mening det du skriver prøver lige at løfte det med en tandstik og ser hvad der sker
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Det kan jo ikke være det som Poul beskriver, din video viser jo at problemet er tilstede også uden luft !
Mvh
Peder
Mvh
Peder
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
ja har prøvet at ligge lidt under så at der med sikkerhed ikke opstår et modtryk når luften køre, men det er det samme... ingen ændringer, så når vi nu prøver at udlukke den del også, hvad har vi så der kan drille.
kan kun komme frem til at den pumpe der føder skummeren med vand må på en eller anden måde stå og svinge lidt i hvad den putter op i skummeren for på retur siden er der jo et 50mm rør med en membran ventil på, og den åbner og lukker vi for at styre hvor meget vand der kan komme ud af skummeren, hvilket så føre mig retur til den mulighed at hvis min pumpe der fylder vand op i skummeren svinger bare lidt så ender det med over tid at der kommer mere eller mindre vand til skummeren og der ved ender med at den står og hopper, eller at selve pumpen ikke kan holde et konstant tryk fordi den måske er for lille eller at strømmen spiller ind, men det er jo en meget teoretisk teori for strøm i danmark skal ligge på 50 Hz men selve spændingen kan godt hoppe fra 220 til 240 volt efter som jeg forstår det, og så er vi tilbage til hvordan pumpen er bygget op, men hvad sker der hvis vi sætte en Dc pumpe på for der har vi jo en transformator der laver de 220-240V om til 12 el 24 volt og den bure være 100% stabil. så bure det også gi et konstant og fast mængde vand. men dette er blot en tanke og ikke noget jeg er sikker på
kan kun komme frem til at den pumpe der føder skummeren med vand må på en eller anden måde stå og svinge lidt i hvad den putter op i skummeren for på retur siden er der jo et 50mm rør med en membran ventil på, og den åbner og lukker vi for at styre hvor meget vand der kan komme ud af skummeren, hvilket så føre mig retur til den mulighed at hvis min pumpe der fylder vand op i skummeren svinger bare lidt så ender det med over tid at der kommer mere eller mindre vand til skummeren og der ved ender med at den står og hopper, eller at selve pumpen ikke kan holde et konstant tryk fordi den måske er for lille eller at strømmen spiller ind, men det er jo en meget teoretisk teori for strøm i danmark skal ligge på 50 Hz men selve spændingen kan godt hoppe fra 220 til 240 volt efter som jeg forstår det, og så er vi tilbage til hvordan pumpen er bygget op, men hvad sker der hvis vi sætte en Dc pumpe på for der har vi jo en transformator der laver de 220-240V om til 12 el 24 volt og den bure være 100% stabil. så bure det også gi et konstant og fast mængde vand. men dette er blot en tanke og ikke noget jeg er sikker på
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Lige et vildt skud fra hoften mere: Kunne det tænkes, at membranen i sådan en ventil kunne "hænge," således, at den mere eller mindre lukker af sig selv indtil der er oparbejdet et vist vandtryk?
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Man kunne også forestille sig at pumpen kunne være defekt!
Jeg har altså haft en 3000L/T Tunze der gjorde præcis det samme - vandstanden i overløb faldt og steg i 15-20min intervaller, helt uregelmæssigt.
Det var løst med en ny pumpe - så prøv evt med en anden pumpe hvis du har noget liggende! Så kan det be- eller afkræftes hurtigt.
Jeg har altså haft en 3000L/T Tunze der gjorde præcis det samme - vandstanden i overløb faldt og steg i 15-20min intervaller, helt uregelmæssigt.
Det var løst med en ny pumpe - så prøv evt med en anden pumpe hvis du har noget liggende! Så kan det be- eller afkræftes hurtigt.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
er en tunze 3000 der er på nu hmm må prøve at skifte over
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
var også galt da det var en kulge hane bare ikke lige så slemt som de sidst par døgnPoulD skrev:Lige et vildt skud fra hoften mere: Kunne det tænkes, at membranen i sådan en ventil kunne "hænge," således, at den mere eller mindre lukker af sig selv indtil der er oparbejdet et vist vandtryk?
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Jeg ville starte med lige at forsøge med en reserve pumpe i hvert fald og se om ikke det afhjælper problemet.
Tunze's Silence pumper (løfte pumper) - 800, 2400 og 3000 er et Sicce motorhus. Slår man de tilsvarende op med Sicce som søgeord kommer der flere lignende episoder op - Og samme som jeg selv oplevede.
Tunze's Silence pumper (løfte pumper) - 800, 2400 og 3000 er et Sicce motorhus. Slår man de tilsvarende op med Sicce som søgeord kommer der flere lignende episoder op - Og samme som jeg selv oplevede.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 15
okay ganske spænden må lige finde en anden pumpe har en aquabee 3000 jeg kan prøve at sætte på