Planlægning af bord til nyt akvarie

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Planlægning af bord til nyt akvarie

Indlæg af Steffenhn »

Hejsa!

Jeg er gået igang med planlægningerne af min nye balje på 300L (100x60x50) :K

Bordet som jeg vil lave bliver i 30x30x15mm sort stål og får en sluthøjde omkring 75cm. Det bliver svejset sammen og herefter malet hvidt. Bordet bliver lavet med 5 ben og 6 stivere henholdsvis bagpå og i gavlene. Stiverne bliver lavet af nogle flade stykker stål, som jeg borer et hul i, så jeg efterfølgende kan beklæde bordet med træ.

Der bliver lagt en træplade oven på rammen, efterfulgt af en flamingoplade hvorefter akvariet placeres. Ligeså i bunden, bliver der lagt en træplade oven på rammen, indvendig, hvor sumpen skal placeres. På træpladen i bunden, kommer der resonansdæmpende materiale på og siderne og bagvæggen bliver beklædt med lyddæmpende materiale.

Så jeg ville høre om I havde nogle forbedringer, forslag eller erfaringer som I kunne dele inden jeg køber materialer og får det lavet :beer:

Jeg har vedhæftet et billede af et bord, som giver et godt billede af hvad jeg mener.
Vedhæftede filer
Bord.jpg
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Planlægning af bord til nyt akvarie

Indlæg af kodyl »

Går ud fra der skal beklædning på også :) Hvis du skal ha hængsler på til skabsdøre, så kunne du måske tage noget fra vertex's akvarier. Hvor de har rykket de forreste stolper lidt ind, så der er plads til de der standard køkkenskabe hængsler.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers lyder det som en fin ide... bare husk en god flad plade under selve akvariet og så justerbare dupsko så du kan sætte det hele i vatter.
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Indlæg af Steffenhn »

kodyl skrev:Går ud fra der skal beklædning på også :) Hvis du skal ha hængsler på til skabsdøre, så kunne du måske tage noget fra vertex's akvarier. Hvor de har rykket de forreste stolper lidt ind, så der er plads til de der standard køkkenskabe hængsler.
" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers lyder det som en fin ide... bare husk en god flad plade under selve akvariet og så justerbare dupsko så du kan sætte det hele i vatter.
Jeps, det skal beklædes. Dupsko og pladerne er også med i planerne. Den med at rykke de forreste stolper lidt ind, er en god idé! Det vil jeg klart gøre! :beer:

Lad endelig flere gode råd og tanker komme! :-)
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Er du kommet videre med projektet? :-)
Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Indlæg af KimJ »

Jeg synes det ser fint ud, og vil egentlig bare foreslå at Du laver det mere enkelt, og dermed lettere at lave. Det bord der er vist nedenfor, er rigeligt stærkt, og har uden problemer holdt et 350L her hos mig.

Billede

Billedet er fra denne artikel: http://kim-jakobsen.dk/Marine/Articles/ ... ygning.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"