Katastrofe eller hvad gør jeg.........

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: Nordsjælland

Katastrofe eller hvad gør jeg.........

Indlæg af Ulrik »

Jeg har købt nyt akvarie og efter en lang forsinkelse skal det op i den kommende weekend.
Igår købte jeg så de sidste mangler herunder pvc fittings mm. Da jeg så kommer hjem og lige vil prøve rør gennemføringen, bliver jeg lidt bleg.

Hullerne er for små.
Jeg tjekker tegningen og kan jo godt se at jeg har skrevet 32mm, men det jeg mente var at der skulle et 32mm igennem. Dermed skulle hullerne have været 43mm. Nå det er jo nok bare min egen fejl, men det ændre desværre ikke på at jeg nu har lidt af en udfordring.
Hullerne er så lavet så de er 35mm og jeg kan jo så godt bruge 25mm gennemføringer.

Spørgsmålet er så hvad F..... Gør jeg? Er der en måde at udregne hvor meget vand der kommer igennem, sammenholdt med tilbageløbet?

Akvariet er på ca 650L og returen er en deltec 4040. Da det er et ret højt akvarie (90cm) er det lavet i 18mm glas
Jeg har fundet en del tråde om det at bore i glas herinde, men det lyder som lidt af et usikkert projekt.
Det ville være en endnu større katastrofe hvis glasset knækkede.

1. Kan jeg nøjes med at lave nedløbet 25mm?
2. Er det realistisk, kan det overhovedet lade sig gøre at få boret hullerne ud til 43mm?
3. Kan man forestille sig at jeg sætter en ekstra overløb på uden på akvariet?

Gode råd er MEGET velkomne, da jeg gerne skulle holde fast i min tidsplan med at få skiftet akvariet i den kommende weekend :y
Tak
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Katastrofe eller hvad gør jeg.........

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg vil mene du godt kan nøjes med 25mm i nedløb.
Jeg bruger selv 32mm til nedløb og sikkerhedsrør. Returen er hos mig på 25mm. Jeg har en 5000 l/t Red Dragon som retur og den er også med 25mm på udløbssiden. Kan ikke tro du vil få problemer men du kan jo teste det med alm vand og se hvordan det går. Heller starte med at teste det. Det at bore er ikke umuligt men tror det er rimelig tricky.
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Et ordentligt udgangspunkt er altid nr 1!

Få hullerne boret op. Det koster lidt nu, men du bliver glad for det!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Helt på linie med Anders. Tag bøvlet nu inden der kommer vand i.
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

AndersGS skrev:Et ordentligt udgangspunkt er altid nr 1!

Få hullerne boret op. Det koster lidt nu, men du bliver glad for det!
Hvem kan gøre det?, jeg tør ikke selv gøre det.
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Hvis ikke du selv tør bore dem op så betal dig fra det hos en glarmester eller akvarieforhandler ( Decocean , Klovnfisken , Minizoo )
:beer: vh. Michael
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Jeg har boret alle mine selv og fra 32 til 43 burde give bordet nok "kant" hele vejen rundt til at det er som at bore et nyt hul. Du kan nemt bore dem selv men øv dig på en rude du ikke skal bruge. :y
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Hvor tykt er glasset??
Hvordan sidder hullerne??
Er det til at komme til med en boremaskine?
Hvor mange huller er det som skal bores op?
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

Jeg har lige selv boret et hul i mit nye 240 liters, så tricky syntes jeg heller ikke det er :-)
det kræver et diamantbor, også bore du bare først et hul i en træplade eller noget (med et normalt bor), som du kan sætte fast på akvariet til at holde diamantboret når du skal bore i glasset(i mit tilfælde fandt vi en taperulle der lige passede i størrelsen). også bore du ellers bare, og hold kun blidt på boremaskinen, ikke noget med at trykke, bare lad den arbejde selv :-) også ellers bare hælde lidt sæbevand på løbende, stop engang imellem og sug vandet op da det er fuld af glas støv, også ellers bare fortsætte :-) der skal noget tålmodighed til, tror mit glas er ca. 1 cm tyk, og det tog vel en 10-15 minutter, men ikke noget med at haste, så går det galt ;-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Det er ekstremt vigtigt at glasset understøttes. Så det ikke knækker lige til allersidst
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby

Indlæg af Meller »

Gjorde jeg nu ikke denne gang (har lavet to huller, men ja det kan klart andbefales, gjorde jeg også den første gang, men anden gang var det dog ikke muligt at understøtte glasset :-/
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

Lav en ring af silikone rundt om der hvor du skal bore, så har du ikke vand i hele bunden af akvariet. Og bor gerne fra begge sider :-)
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

Tak for input.
Jeg tør ikke bore! Glasset er ret tykt og det ville være rigtig skidt hvis det knækkede.
Jeg har fundet en anden løsning med et 32mm rør igennem og så en 40 mm samlemuffe og reduktion på hver side. Det giver en flanche som har fået silikone. På den måde får jeg mit 32 mm rør ud af akvariet. Der er jo ikke så meget tryk på inderside da det jo er fra fra overløbskassen så det skal nok holde vandet inde :-).
Så nu bliver det spændende at få det op og køre på lørdag......
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Der er lige så meget tryk som hvis det var ude i akvariet. Det skal laves ordenligt og at smække silikone ned hjælper ikke, der skal en gennemføring til.

Som nævnt før - et ordentligt udgangspunkt er altid nr. 1. Ring til en glarmester, du kan sikkert slippe med lidt til kaffekassen.
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

AndersGS skrev:Der er lige så meget tryk som hvis det var ude i akvariet. Det skal laves ordenligt og at smække silikone ned hjælper ikke, der skal en gennemføring til.

Som nævnt før - et ordentligt udgangspunkt er altid nr. 1. Ring til en glarmester, du kan sikkert slippe med lidt til kaffekassen.
Øh... Hvordan kan der være lige så meget tryk på i overløbskassen som i selve akvariet? Overløbet er jo lavet som en lille selvstændig enhed i akvariet der måler 20 x 20 så det tryk er vel til at overse.

Jeg har limet det og det ser faktisk rigtig fornuftigt ud, og der er jo netop lavet en gennemføring med et 32mm rør. Det ligner faktisk en alm gennemføring bortset fra at den ikke er skruet sammen men limet sammen, suppl med silikone, som jo også bruges ved alm gennemføringer.

Nå men nu ser vi, på lørdag aften er jeg meget klogere :K :y
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Gør som du vil , i sidste ende er det jo dit akvarie og din vandskade hvis noget ikke holder du har i hvertfald fået masser af råd :h vh. Michael
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Det er ikke nødvendigvis lørdag aften du bliver klogere - det kan være tirsdag morgen eller en onsdag nat kl 03 eller om 4 uger eller 2 måneder ;)

Mht vandtrykket er det vandsøjlen og ikke volumen der afgør trykket.

Mic4700 skrev:Gør som du vil , i sidste ende er det jo dit akvarie og din vandskade hvis noget ikke holder du har i hvertfald fået masser af råd :h vh. Michael
Enig!
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

AndersGS skrev:Det er ikke nødvendigvis lørdag aften du bliver klogere - det kan være tirsdag morgen eller en onsdag nat kl 03 eller om 4 uger eller 2 måneder ;)

Mht vandtrykket er det vandsøjlen og ikke volumen der afgør trykket.

Mic4700 skrev:Gør som du vil , i sidste ende er det jo dit akvarie og din vandskade hvis noget ikke holder du har i hvertfald fået masser af råd :h vh. Michael
Enig!
Ok, men forklar så lige hvordan jeg kan have det samme tryk inde i overløbet som vel indeholder max 20 l vand og hvor vandsøjlen er 28cm, så det tryk der er på gennemføringer bliver vel ikke ret stort. Nu er det jo også limet sammen som vi altid limer pvc, så den risiko er vel ikke større end alle de øvrige samlinger.

jeg er på Sjælland og her kommer glarmesteren ikke og borer huller for lidt til kagekassen desværre:beer:
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

Vandtryk eller ej!....silicone slipper før eller siden når det binder på PVC....hvis det er det du har gjort.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Raavig »

Fordi du måler i søjlen.
Tryk per overflade.
Hvis det helt rigtig burde vi beregne det i pascal.

Hvis du har et akvarium der er 20Lx20Dx20H cm vil trykket være lige så stort som et på 300x300x20 :)
Mvh. Christian Raavig
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

leifkrarup skrev:Vandtryk eller ej!....silicone slipper før eller siden når det binder på PVC....hvis det er det du har gjort.
Jo men ikke hvis det er primet, vel. Jeg ved godt at det ikke holder på ren pvc, men når det har fået primer så sidder det jo ganske glimrende. Det har jeg gjort flere gange i andre sammenhænge, og det sidder endda rigtig godt.
Brugeravatar
Preben
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
11
Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C

Indlæg af Preben »

Hej Ulrik jeg tror Carsten spørger efter plads for at hjælpe, med at borer
Mvh Preben
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

Raavig skrev:Fordi du måler i søjlen.
Tryk per overflade.
Hvis det helt rigtig burde vi beregne det i pascal.

Hvis du har et akvarium der er 20Lx20Dx20H cm vil trykket være lige så stort som et på 300x300x20 :)
Ja undskyld, men hvilken forskel gør det hvad du måler i. Trykket bliver ikke større fordi du omregner til pascal! 1 Meter vandsøjle = ca 98 Hektopascal men det gør vel ikke trykket større. Man kunne omregne til kilogram pr kvadratcentimeter og så nå frem til at 1 M vandsøjle svarer til 0,1 Kilogram-kraft pr kvadratcentimeter eller 0.1 bar Og da jeg nok ikke er over 1 mvs så vil trykket være forsvindende lille.
Dit lille regnestykke er fint nok, men det ændre jo ikke på at det tryk der er i begge eksempler er meget lille.
Nå nu bliver det måske også lidt for teoretisk det hele. Det er jo bare vand.....
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

Preben skrev:Hej Ulrik jeg tror Carsten spørger efter plads for at hjælpe, med at borer
Mvh Preben
Sorry, det havde jeg faktisk lidt overset :GO

Men såfremt det er derfor Carsten, så tak for det :K

Glasset er 16mm tykt, og man kan kun bore fra den ene side, men der er så rigeligt plads. Der sidder to huller i samme højde med omkring 5 cm imellem. Det er svært at understøtte på indersiden andet end man kan holde noget for, men at presse det ind mod glasset er ikke nemt.

Nå men det hele er klart nu, og jeg tror nok det skal holde tæt.
Tak for input
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Indlæg af Hvam »

du kan nemt bore/slibe det op med en drimmel det tager lidt tid men er ret sikkert :-)
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

På hvilken side af bunden er det til at komme til at bore fra??
Det vil være risikabelt at bore fra ydersiden og så ikke have glasset understøttet inden i akvariet.
Er helt enig med de andre i at den løsning du har valgt ikke er optimal, da silicone har det med på et tidspunkt at slippe, selvom det er primet.
Ulrik
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Ulrik »

Carsten skrev:På hvilken side af bunden er det til at komme til at bore fra??
Det vil være risikabelt at bore fra ydersiden og så ikke have glasset understøttet inden i akvariet.
Er helt enig med de andre i at den løsning du har valgt ikke er optimal, da silicone har det med på et tidspunkt at slippe, selvom det er primet.
Hullerne er i toppen, så det er fra siden der kan bores. Der er så ikke meget plads på indersiden til at understøtte glasset.

Jeg er også enig at det ikke er optimalt, men meningen var jo også at det skulle have været større huller og at jeg skulle have brugt alm gennemføringer. Når nu det så ikke kunne lade sig gøre, så tænker jeg at det var det meste optimale. Jeg fik faktisk ideen fra Carsten (decocean) som mener at det er det rigtige at gøre i denne situation.

U
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"