Pasning af Trachyphyllia
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2200 København N
- Saltvand siden?: 2010
Pasning af Trachyphyllia
Jeg har en Trachyphyllia som har set lidt træls ud i en uge efterhånden. Så træls at man kan ane skelettet inden under. Jeg vil høre om der er nogle i københavn som kan passe den indtil den er blevet frisk igen.
Jeg undrer mig over hvad der er skyld i den hænger med hovedet, for alle andre koraller står i fuldt flor. Jeg er for nylig skiftet fra korallen zucht`s aminosyre til Sangokai nutri-amin og så er jeg begyndt på Sangokai nutri-complete for at booste nitrat, som er gået fra 0,5 til 2,5 på 10 dage.
Jeg undrer mig over hvad der er skyld i den hænger med hovedet, for alle andre koraller står i fuldt flor. Jeg er for nylig skiftet fra korallen zucht`s aminosyre til Sangokai nutri-amin og så er jeg begyndt på Sangokai nutri-complete for at booste nitrat, som er gået fra 0,5 til 2,5 på 10 dage.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Re: Pasning af Trachyphyllia
Min ser træls ud hvis den får for meget lys eller hvis den får konstant strøm fra samme retning. Eller bare for meget cirkulation generelt.
Og så elsker den at blive fodret, enten med et stort stykke skalddyr fx en reje eller med artemia, mysis osv.
Hvis du har gjort alt det er jeg blank
Og så elsker den at blive fodret, enten med et stort stykke skalddyr fx en reje eller med artemia, mysis osv.
Hvis du har gjort alt det er jeg blank

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
Tak for svarene. Den ligger på sandbunden, og der er ikke for meget cirkulation. Jeg fodrer den ikke så tit må jeg indrømme. Men tilsætter reef pearls i støvform efter lyset slukker, så noget næring får den da
Ville blive meget ked af hvis jeg mistede den, da den har stået i akvariet siden dag et.

- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Lyder som om din står lige som min.
Er også super glad for den, især fin i månelys om aftenen når den har foldet tentaklerne ud.
Folder den sig ud når du fodre med reefpearls?
Prøv at give den et stykke musling eller en reje.
Det er ret sjovt hvor stor munden bliver og hvor hurtigt den faktisk spiser
Min spiste en kæmpe dannebrogreje på få timer
(Rejen var død i forvejen)
Er også super glad for den, især fin i månelys om aftenen når den har foldet tentaklerne ud.
Folder den sig ud når du fodre med reefpearls?
Prøv at give den et stykke musling eller en reje.
Det er ret sjovt hvor stor munden bliver og hvor hurtigt den faktisk spiser

Min spiste en kæmpe dannebrogreje på få timer

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Hva har du på af lys ? Er den gået hen og blive bleg altså mister farverne
De vil jo gerne have lidt beskidt vand så hvis de ikke har det må du sørge for og fodre den da den jo ikke selv kan fange det den har brug for
De vil jo gerne have lidt beskidt vand så hvis de ikke har det må du sørge for og fodre den da den jo ikke selv kan fange det den har brug for
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
- Geografisk sted: Lausanne, Schweiz
jallem skrev:Jeg har en Trachyphyllia som har set lidt træls ud i en uge efterhånden. Så træls at man kan ane skelettet inden under. Jeg vil høre om der er nogle i københavn som kan passe den indtil den er blevet frisk igen.
Hvis alle andre koraller har det fint og dine vandværdier også er fine + at den har en optimal placering i akvariet i forhold til lys og cirkulation, ja så er det nok korallen der fejler noget og det kunne ikke forestille mig en stressende flytning skulle hjælpe på - tværtimod.
/Kewin - 160L
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
Kasper T : Jeg kan slet ikke få den til at spise når den har trukket sig sammen på den måde.
Thue : Jeg har 6 stk HQI rør siddende i. 2 hvide, 2 røde og 2 blå. De har siddet i knap 7 måneder, så der skulle stadig være god sol i dem endnu. Den er ikke bleg overhovedet faktisk. Den har bare trukket sig fuldstændig sammen. Jeg tror jeg har semibeskidt vand. Er det mht til nitrat man måler det?
Kewin : Du har måske ret. Men jeg tænker at hvis jeg ikke snart gør noget drastisk, går den til. Kunne du have lyst til at passe den og se om den får det bedre? Den vil pynte i dit akvarie
Thue : Jeg har 6 stk HQI rør siddende i. 2 hvide, 2 røde og 2 blå. De har siddet i knap 7 måneder, så der skulle stadig være god sol i dem endnu. Den er ikke bleg overhovedet faktisk. Den har bare trukket sig fuldstændig sammen. Jeg tror jeg har semibeskidt vand. Er det mht til nitrat man måler det?
Kewin : Du har måske ret. Men jeg tænker at hvis jeg ikke snart gør noget drastisk, går den til. Kunne du have lyst til at passe den og se om den får det bedre? Den vil pynte i dit akvarie

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Så tror jeg den nok skal klare sig, men og flytte den vil bare stresse den endnu mere, nu ved jeg ikke hvor lang tid du har haft den, men de trækker sig jo sammen nogen gange men efter et par dage så puster de sig op igen.
Det er ikke sådan du evt har nogle fisk som driller den
Det er ikke sådan du evt har nogle fisk som driller den
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ikke at det har nogen større betydning, men hvordan ser dit lys ud?? Du skriver 6 hqi rør?? Og 2 stk af hver i 3 farver. Er det ikke led du mener??jallem skrev:Kasper T : Jeg kan slet ikke få den til at spise når den har trukket sig sammen på den måde.
Hvad har du i akvariet af fisk?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
Er det ikke t5 du tænker Carsten?Carsten skrev:Ikke at det har nogen større betydning, men hvordan ser dit lys ud?? Du skriver 6 hqi rør?? Og 2 stk af hver i 3 farver. Er det ikke led du mener??jallem skrev:Kasper T : Jeg kan slet ikke få den til at spise når den har trukket sig sammen på den måde.
Har du et billed af den?
Hvad siger dine værdier? Nok smartest at måle dem til at starte med
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Bingo: T5 var også min første tanke, men jeg kender ikke nogle fabrikanter af T5 som laver røde rør. Derfor tror jeg at det er led.Bingocaller skrev:Er det ikke t5 du tænker Carsten?Carsten skrev:Ikke at det har nogen større betydning, men hvordan ser dit lys ud?? Du skriver 6 hqi rør?? Og 2 stk af hver i 3 farver. Er det ikke led du mener??jallem skrev:Kasper T : Jeg kan slet ikke få den til at spise når den har trukket sig sammen på den måde.
Har du et billed af den?
Hvad siger dine værdier? Nok smartest at måle dem til at starte med
Men det er kun Jallem der kan opklare den ting
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
- Geografisk sted: Lausanne, Schweiz
Nok ville den pynte, men tror ikke i særligt lang tid. Mit akvarium er kun lidt over en måned gammelt og slet ikke stabilt nok til pasning af en koral der har det skidt - så den vil jeg ikke tage på min kappejallem skrev:Kasper T : Jeg kan slet ikke få den til at spise når den har trukket sig sammen på den måde.

/Kewin - 160L
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Har du prøvet at lægge noget mad på den?
Fx så det ligger der i 15 min?
Noget frost af en slags.
Fx så det ligger der i 15 min?
Noget frost af en slags.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Giv oz et billede af baljen.
Samt af den koral der ikke står godt.
Derudover dine værdier, samt en liste med fisk(mange fisk napper i den koral)
Så tror jeg du kommer tættere på fakta, end at vi gætter - selvom de gæt der har været, er reelle nok
Mvh
Peder
Samt af den koral der ikke står godt.
Derudover dine værdier, samt en liste med fisk(mange fisk napper i den koral)
Så tror jeg du kommer tættere på fakta, end at vi gætter - selvom de gæt der har været, er reelle nok

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
Undskyld min inaktivitet herinde. Ommøblering af hele lejligheden har taget meget af min tid, og det var ikke engang min ide (kærestens)
.
Thue : Jeg vil prøve at fodre den med mysis selvom den er trukket helt sammen. Det kan jo ikke skade ;D
Carsten : Det kan godt være jeg var lidt for hurtig da jeg skrev HQI rør. Jeg har lige kigget, men kan ikke se nogle steder på rørene hvad slags det er. Lidt pinligt. De er købt hos Decocean
Af fisk har jeg : Palet kirurg, Sejlfinne kirurg, Picasso aftrækker, Sekstribet gylte, Mandarinfisk og 3 klovnfisk. Picasso aftrækkeren kaster rigtig nok med sand og har gjort det siden den blev købt, men har aldrig været et problem for korallerne. Ingen af mine fisk napper til korallerne.
Peder og Bingocaller :
Mine værdier er således :
Salt 1.025 på grænsen til 1.024.
Nitrat 2.5
Calcium 415
KH 10.5
Magnesium 1370
PH 8.0
Jeg prøver lige at se om jeg kan finde ud af at uploade billeder af akvarie og koral. Jeg er ikke så ferm til den slags ;D

Thue : Jeg vil prøve at fodre den med mysis selvom den er trukket helt sammen. Det kan jo ikke skade ;D
Carsten : Det kan godt være jeg var lidt for hurtig da jeg skrev HQI rør. Jeg har lige kigget, men kan ikke se nogle steder på rørene hvad slags det er. Lidt pinligt. De er købt hos Decocean

Af fisk har jeg : Palet kirurg, Sejlfinne kirurg, Picasso aftrækker, Sekstribet gylte, Mandarinfisk og 3 klovnfisk. Picasso aftrækkeren kaster rigtig nok med sand og har gjort det siden den blev købt, men har aldrig været et problem for korallerne. Ingen af mine fisk napper til korallerne.
Peder og Bingocaller :
Mine værdier er således :
Salt 1.025 på grænsen til 1.024.
Nitrat 2.5
Calcium 415
KH 10.5
Magnesium 1370
PH 8.0
Jeg prøver lige at se om jeg kan finde ud af at uploade billeder af akvarie og koral. Jeg er ikke så ferm til den slags ;D
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvis du vil have den i pleje. Så kan den godt stå i mit indtil du finder ud af hvad du vil med den
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 14
Jeg har haft korallen i akvariet i 2,5 år efterhånden. Paletten i 1,5 år ca. Det er meget muligt den har nappet i den, men har dog aldrig set det. Men jeg vil ikke udelukke det, så jeg holder ekstra øje med paletten fremover.
Tak for tilbuddet Carsten, men afstanden er desværre for lang. Den ville dog helt klart pynte i dit akvarie. Uden nogensinde at have set det
Tak for tilbuddet Carsten, men afstanden er desværre for lang. Den ville dog helt klart pynte i dit akvarie. Uden nogensinde at have set det

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
hehe tænkte nok der var en palet i dit akvarie, og jeg ved ikke hvor mange gange jeg er stødt på de ord at palleten napper ikke i den.
Har 2 kammier der oplevede det samme som dig med traci, hvor jeg også sagde at det var deres palet som nappede i den, deres klare holdning var det gjorde den ikke, men lige pludselig så så de at den rent faktisk var henne og nappe i den, husk du sidder jo ikke 24 timer i døgnet og holder øje med den. Så jeg er ikke i tvivl om den napper i den.
Din picasso kan også irretere den rigtig meget med og puste sand på den, og dette kan også være nok til den trækker sig sammen, men mit bud er palletten, du er ikke den første ej heller ikke den sidste som mister lps til en palet
Mvh Thue
Har 2 kammier der oplevede det samme som dig med traci, hvor jeg også sagde at det var deres palet som nappede i den, deres klare holdning var det gjorde den ikke, men lige pludselig så så de at den rent faktisk var henne og nappe i den, husk du sidder jo ikke 24 timer i døgnet og holder øje med den. Så jeg er ikke i tvivl om den napper i den.
Din picasso kan også irretere den rigtig meget med og puste sand på den, og dette kan også være nok til den trækker sig sammen, men mit bud er palletten, du er ikke den første ej heller ikke den sidste som mister lps til en palet
Mvh Thue