Monti plader mister farve lige plusdelig (nu med fremgang)
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2013
Monti plader mister farve lige plusdelig (nu med fremgang)
Begge mine store monti plader Grøn og Lys rød har mistet næsten al sin farve da jeg var i London nu her de sidste 4 dage, også de små frags jeg hav liggende fra hver, den lille jeg har ser ikke ud til at være påvirket, ingen målinger viser ændringer overhovedet af noget som helst, den grønne var knald grøn for 4 dage siden, nu er den kun grønlig på toppen af de små forhøjninger den har, den røde har lidt mere farve tilbage med fader ud, den lille står fin og flot.
Senest rettet af pasex tors 13. mar 2014 08:47, rettet i alt 1 gang.
- kenneth olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: KBH V
Re: Monti plader mister farve lige plusdelig
Øv at høre!
Kom du forbi butikken i London?
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
viewtopic.php?f=94&t=53436
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Det er lidt surtkenneth olsen skrev:Øv at høre!

Ja det gjorde jeg

en rigtig fin "lille" butik de har der, der var dog mange kunder og kom lidt sent før vores afrejse så fik ikke noget med hjem desværre, vi var på den helt store gå tur dagen før på 20 km, der ville vi ellers lige ind og se det jeg ville ha med hjem dagen efter, men benene kunne desværre ikke klare mere

Men en god oplevelse, vi valgte at smutte en tur forbi london sealife aquarium som trøst, det var også rigtig godt

- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Virker bare underligt sådan bare lige pludselig, men jeg må holde et ekstra godt øje, nogen gode måder at så dem på, tid, form osv..?Carsten skrev:Kunne det tænkes at nogle små hvide snegle havde benyttet chancen nu du ikke var hjemme til at guffe lidt Montipora i sig?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg oplevede noget i samme stil her for en måneds tid siden.
En lilla plade blev lidt bleg, og dagen efter var halvdelen af den hvid, en skrig grøn plade blev lidt lysere men ikke mere. De andre var upåvirket af det hele.
En lilla plade blev lidt bleg, og dagen efter var halvdelen af den hvid, en skrig grøn plade blev lidt lysere men ikke mere. De andre var upåvirket af det hele.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Er den bleg, eller er huden død - jeg mistede en halv monti forleden pga Asterina søstjerne.....
Mvh
Peder
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
de er blege, kan se en hvid snegl på den grønne, men er ikke sikker på den det er en monti ædende. link til dem..?
PS, læste tråden om de snegle, det er IKKE denne, den der sidder på min grønne monti har helt rundt hus, og ligner mest dem jeg ahr mange af i akvariet der har forvildet sig derned.
PS, læste tråden om de snegle, det er IKKE denne, den der sidder på min grønne monti har helt rundt hus, og ligner mest dem jeg ahr mange af i akvariet der har forvildet sig derned.
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Det kan være vand cirkulationen som ikke er optimal.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Men intet er ændret, det er sket indenfor de sidste 4 dage. alt stod som guld i mandags. jeg prøver at fyre op for controleren.Kasper j. skrev:Det kan være vand cirkulationen som ikke er optimal.
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Okay men prøv at give dem noget mere cirkulation, dog må sps ikke stå direkte i vandstrålen 
Hvad ligger din Ca og Mg på. En meget høj Ca, over 500, kan få montipora til at trække polypperne ind.

Hvad ligger din Ca og Mg på. En meget høj Ca, over 500, kan få montipora til at trække polypperne ind.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
Jeg har hele tiden haft svært ved at holde den grønne farve på min grønne plademonti. Har aldrig haft den til at stå så flot som dine stod. Mine er mere gullige :/ men det lyder mærkeligt, når det både er din røde og grønne ?
Var du ikke begyndt at dosere et eller andet ?
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Mine værdier har hele tiden spillet Maks og som sagt Ingen ændringer der. Mg 1360 ca 450 kh 9 ph 8.1 salt 1.025. Det er virkelig underligt.Kasper j. skrev:Okay men prøv at give dem noget mere cirkulation, dog må sps ikke stå direkte i vandstrålen
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Det virker helt vildt mærkeligt det her. Alt stod jo bare som smurt da i var herSchwensen skrev:Jeg har hele tiden haft svært ved at holde den grønne farve på min grønne plademonti. Har aldrig haft den til at stå så flot som dine stod. Mine er mere gullige :/ men det lyder mærkeligt, når det både er din røde og grønne ?

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Du har set en hvid snegl siger du.....
Det er da årsag - lugter af en "smoking gun "
Mvh
Peder
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Men monti snegle spiser alt levende væv .. Sneglene efterlader et område som kun er kalkskelet, INGEN polypper.. Det ser ud til at det bare er farven der er forsvundet, vævet er stadig i live! Er det tilfælder er det ikke sneglene..
Har selv lige mistet alt farven på en plade ved at give den et vandbad.. Alt farven kunne jeg se sive ud af korallen over en halv times tid.. Det hjælper dig ikke så meget dog
Har selv lige mistet alt farven på en plade ved at give den et vandbad.. Alt farven kunne jeg se sive ud af korallen over en halv times tid.. Det hjælper dig ikke så meget dog
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Men den har hus og sidder lige midt på den grønne plade det ligner ikke en forbryderpederrevnørd skrev:Du har set en hvid snegl siger du.....
Mvh
Peder

-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Saltvand siden?: 2012
Hej Rasmus , velkommen hjem igen måske dine monti plader mangler sporstoffer ?
vh. Michael

-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Jeg har oplevet det samme ved for høj Kh, kunne det tænkes at du har haft en peakværdi.
SPS : Stability provides succes
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: middelfart
Sikke da en ærgelig ting og komme hjem til, jeg påtænker lidt om din kalium og evt strontium halter lidt.
Syntes også pladerne har det med og blive for blege hvis ens vand er alt for nærings fattigt eller får for meget lys
Syntes også pladerne har det med og blive for blege hvis ens vand er alt for nærings fattigt eller får for meget lys
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 13
- Geografisk sted: Nordsjælland
Har oplevet det samme, Montierne har stået fint en tid, er så blevet blege = blevet brændt af lyset, er kommet igen men skulle lige i tur i den blege kælder først.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Hej Rasmus ... Blot en tanke ... Da vi var til fragmentmøde i fredags , fik du da fragmenter af nogle af de andre?? Tænker om noget utøj har sneget sig med ind på den måde.??
Morten
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Jeg har nu gennemgået det hele, det ser ud til at selv min Tunze controler var gået på ferie, den har kørt mine 3 stk. 6055'ere på kun 25% alle dage gud ved hvorfor
Alle værdier ligger som de skal, jeg har aldrig tilsat andet end min balling lite og jod samt sps foder fra Sango.
Jeg lader være med at tænke skade dyr lige i første omgang, der er ikke døde områder eller tegn på stn på mine plader eller andre montier, bare de MEGET blege plader, jeg har nu skruet op på fuld drøn manuelt på controleren, tilført det daglige brød (sango, en smule reef pearls) og så ser jeg lige tiden an, vil ikke lave en masse indgreb så jeg ikke ved hvorfor og hvad der rettede det hele op igen, hvis det da retter sig op igen (håber)
Vil lige sige, dette er det eneste jeg har været ude for på det her år baljen nu idag er gammel, så er let sluppet, derfor giver jeg det nu bare ro og ser om de daglige rytmer kan hjælpe det hele igang igen
Mange tak for hjælpen til alle, jeg lover lige at smide en update når jeg ser og ved mere

Alle værdier ligger som de skal, jeg har aldrig tilsat andet end min balling lite og jod samt sps foder fra Sango.
Jeg lader være med at tænke skade dyr lige i første omgang, der er ikke døde områder eller tegn på stn på mine plader eller andre montier, bare de MEGET blege plader, jeg har nu skruet op på fuld drøn manuelt på controleren, tilført det daglige brød (sango, en smule reef pearls) og så ser jeg lige tiden an, vil ikke lave en masse indgreb så jeg ikke ved hvorfor og hvad der rettede det hele op igen, hvis det da retter sig op igen (håber)

Vil lige sige, dette er det eneste jeg har været ude for på det her år baljen nu idag er gammel, så er let sluppet, derfor giver jeg det nu bare ro og ser om de daglige rytmer kan hjælpe det hele igang igen

Mange tak for hjælpen til alle, jeg lover lige at smide en update når jeg ser og ved mere

- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Begge plader er stadig uden sin rigtige farve. Den grønne er nu mest brunlig og har fået nøgne pletter uden væv. Den røde er hvidlig men stadig ned væv. Jeg har siddet med lygte alle dage om aftenen og kikket. Kan slet ikke se skyggen af Monti snegle eller andet. Nogen ideer til hvad der kan være galt..? Min lilla Monti plade lige ved siden af den røde er ikke berørt overhovedet. .
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Lugter sindssygt af snegle - har du kigget under pladerne?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
Er pletterne i kanten af korallen? Eller er de inde midt på pladen?pasex skrev:Begge plader er stadig uden sin rigtige farve. Den grønne er nu mest brunlig og har fået nøgne pletter uden væv. Den røde er hvidlig men stadig ned væv. Jeg har siddet med lygte alle dage om aftenen og kikket. Kan slet ikke se skyggen af Monti snegle eller andet. Nogen ideer til hvad der kan være galt..? Min lilla Monti plade lige ved siden af den røde er ikke berørt overhovedet. .
Jeg ville tage dem op og give dem en inspektion! Krydser stadig fingre

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Kontakt:
Som de andre siger, men jeg vil bare anbefale lige at tage et frag fra korallen. Så kan du da redde lidt om det skulle gå helt galt!
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hmm! En plade Monti skifter ikke farve hvis den bliver angrebet af snegle.
Der er bare lige pludseligt bare pletter.
Jeg oplevede noget i samme stil med en lilla plade. Den blev bleg og døde hurtigt i den ene side, men resten overlevede og har fået farve igen.
Der er bare lige pludseligt bare pletter.
Jeg oplevede noget i samme stil med en lilla plade. Den blev bleg og døde hurtigt i den ene side, men resten overlevede og har fået farve igen.
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Så fik jeg taget lidt bedre billeder, her behandlet dem i lightroom så man bedre kan se farverne, den røde er blevet bar der hvor den selv skygger for sig selv, ellers bare mat i farven, den grønne er stort set ikke grøn mere, har meget mat lys brun farve og lidt bare pletter, den lilla står som ny lige ved siden af den røde, jeg tror ikke på snegle, som Carsten er inde på, så er de afbleget og har ikke de angrebs pletter man kan se ved snegle angreb.
Alle de frags jeg har af de røde osv der ligger på bunden på egg crate, de har ingen fejl eller misfarvninger.
Alle de frags jeg har af de røde osv der ligger på bunden på egg crate, de har ingen fejl eller misfarvninger.
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense c
Tilfældigheder.. Muligvis cirkulationen, den lilla kan bare være mere hårdfør! Hvis du siger alle værdier er som de skal, ville jeg ikke lægge mere i det! De skal nok være fine om 1,5 månede igen