detrius spisere/ cleanup crew?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

detrius spisere/ cleanup crew?

Indlæg af Anders månsson »

Hej
Jeg har pænt meget detrius i mit akvarie og kører for tiden bare bottom...
Det gælder vel egentlig om at have så mange forskellige snegle mm, men hvad har folk egentlig???

Jeg har selv kun turboer indtil videre, men vil gerne inspireres til hvad jeg også kan have :GO
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: detrius spisere/ cleanup crew?

Indlæg af Han$en »

Det gælder i bund og grund om at have cirkulation af passende mængde og indstilling således at detritus ikke lægger sig til rette i display tanken, men trækkes med ud i overløbet.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Enig med Mads. Slam vil med tiden blive et problem. Alt for meget næring kan gemme sig der.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Det eneste sted der i værste fald bør samle sig detritus er et eller andet sted i ens sump, hvor det nemt suges op ved vandskifte.

I og med du har pænt meget detritus fejler din cirkulation - Enten på pumpe retninger, eller mængden af pumper / vand de flytter. Du kan ikke afvikle dit problem med en snegl.

Selv hvis du læsser 10 snegle i der spiser detritus, kommer der noget ud den anden vej - Hvem skal spise det? ;)

Så få fikset din omrøring i baljen, således at skidt og lort ræser den rigtige vej. Og overvej evt enten filtervat eller filtersok. Så er det noget lettere at have med at gøre.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

detrius er skidt og cleanup crew´et spiser vel lidt af det der kan spises(mad) og resten skulle nok som I siger føres til sumpen...

så jeg må igang med at lege med pumperne... 3 tunzer (2stk 6045 og en stk 6055 med controller)

kan min ophobningen også skyldes jeg fodrer for meget?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Det hjælper vel heller ikke på det du ikke har nogen skummer på?

Sæt en moddet 6045 til at blæse langs bunden - sæt en filtersok på dit nedløb - og spul dine sten med en pumpe er par gange om ugen her i starten samtidigt med du suger det du har på bunden op - så får du tømt ud i det

Jeg kørte med BB i en lang periode og min bund var helt glat
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

minus skumer det er nok dér den halter!
Jeg sætter en af 45´erne til at blæse langs bunden, hvis det ikke er nok bliver den moddet!

Jeg vil helst undgå sokker og filtersvampe, så hellere lave et vandskift mere og suge detrius ud af systemet...
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Sokker er ellers genialt (for mig). :y Hvis jeg flytter lidt rundt på dekorationer eller roder lidt op i bunden, så får jeg svæv og skidt i vandet. Det ender ret hurtigt i overløbet og derefter i sokken. Den slammer så ret hurtigt til efter det og skal så gøres ren men det betyder også at den VIRKER..! Jeg har kun en lige nu og det er for lidt og jeg vil til at køre med 2 af gangen.

Piller jeg slet ikke i systemet, så kører jeg vel en uges tid på en rengøring af den ene sok. :y

Jeg har bestilt yderligere 6 stk. (2 i drift og 4 rene i reserve) så jeg blot trækker de 2 beskidte op og erstatter dem med 2 rene. :GO

Jeg vil ikke undvære dem for noget. Alt det svæv, detrius og skidt de tager (og det er meget) ender ikke i sumpen men fjernes helt fra systemet..!

Jeg kører ikke med Ozon eller andet tilsætning men har alligevel altid redox over 400 og normalt på 450.
Skummer, nitratfilter, fosfatfilter og 40 L vandskifte hver uge.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Anders månsson skrev:minus skumer det er nok dér den halter!
Jeg sætter en af 45´erne til at blæse langs bunden, hvis det ikke er nok bliver den moddet!

Jeg vil helst undgå sokker og filtersvampe, så hellere lave et vandskift mere og suge detrius ud af systemet...
Sådan en sok der er altså guld værd! Den fanger utroligt meget af det du aldrig ville kunne fange - prøv bare at køre med den en uge og se - der er jo ikke nogen der siger du skal have den på evigt - bare til du får tømt ud af lortet.

Køb bare de der 40 mikron nylon sokker fra netto og sæt på - de er ganske fine til forholdet
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

hejsa Anders,

Fine svar du har fået fra andre - det vil hjælpe, men kun lidt.

Skummer er dog af vital betydning.

Mht at køre BB, så er det af een simpel årsag - og det er at man kan se hvor skidtet samler sig - og det gør det, ligemeget om du har 80 gange turnover.

Der vil altid være steder med 'læ' og disse steder lærer du hurtigt at kende - og der skal du selvfølgelig lave manuel opsugning af detritus.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Anders månsson skrev:detrius er skidt og cleanup crew´et spiser vel lidt af det der kan spises(mad) og resten skulle nok som I siger føres til sumpen...

så jeg må igang med at lege med pumperne... 3 tunzer (2stk 6045 og en stk 6055 med controller)

kan min ophobningen også skyldes jeg fodrer for meget?
Logisk, meget mad ind, meget lort ud.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

pederrevnørd skrev: Mht at køre BB, så er det af een simpel årsag - og det er at man kan se hvor skidtet samler sig - og det gør det, ligemeget om du har 80 gange turnover.
Ahhh det kan nu også være meget fedt med de helt rene linier på glas istedet for sand der ligger hulter til bulter og har brune områder etc :beer:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Bingocaller skrev:
pederrevnørd skrev: Mht at køre BB, så er det af een simpel årsag - og det er at man kan se hvor skidtet samler sig - og det gør det, ligemeget om du har 80 gange turnover.
Ahhh det kan nu også være meget fedt med de helt rene linier på glas istedet for sand der ligger hulter til bulter og har brune områder etc :beer:
er stor fortaler af BB, eller Brasilian :K :K - men i baljen er jeg slet ikke personligt i tvivl om hvad der er kønnest, og det ER bundlag da helt klart.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

I forhold til mit ATS system ville jeg gerne undgå skummeren, men det kan godt være jeg skal have en på sigt...

Jeg vil gå ud og anskaffe mig en noget strømpeværk og mange tak for de gode råd!
Jeg savner også lidt det hvide sand i baljen... så det går nok den vej...
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"