Jeg er så småt ved at gøre klar til opstart igen....I den forbindelse har jeg fjernet (savet) midterstykket af på mit porsabord for
at give plads i højden under akvariet... Nu er jeg kommet i tvivl om bordet så kan bære (skulle jeg nok have overvejet inden)
Akvariet er ca 540 liter... Hvad siger I???
Jeg vil mene Carsten har ret det bliver et langt stykke med kun stabilitet i en retning
Jeg ville nok kikke på, at få en mere på tværs hen over pumpen
Mvh Preben
Som Carsten skriver er den jo med til at gøre bordet stabilt, så kan du ikke sætte en over sumpen?
Du kunne jo bare bore et hul i bennene over sumpen også købe en firkantet liste i træ som passer imelem bennene også skrue den på
Eller en vinkel på hver ben
Jeg har lavet samme 'nummer' og fjernet midter sprosen og har ikke haft udfordringer på det grundlag.
Har set nogle størrere akvarier hvor stellet er lavet uden tværstivere i bunden.
dine konstruktionsændringer både på langs og på tværs er ikke skide godt ,svare jo lidt til kun og køre med 2 hjulbolte i din personbil jeg ville ikke tage chancen vh. Michael
Det eneste den gør er vel at sikre at de midterste ben ikke kan skride ud eller ind. Tror ikke de lader sig rykke alligevel, når først der er vægt på..
Du kan evt. lave noget på den plade benene står på, så de bliver hvor de er. Så er det så godt som nyt..
Super, tak for hjælpen... Jeg tror at jeg sætter nogle "stoppere" for fødderne og borer en ny stiver i lidt over sumpen....Så går jeg lidt med livrem og seler, men hellere det og så samtidig beholde frihøjden...
Der er sådan set ikke grund til at fortage sig noget, men hvis man ønsker ar stabilisere et Porsa bord, er det bedste man kan gøre, at sætte plader ind i de åbninger man ikke har brug for at kunne komme gennem. Faktisk er en enkelt plade på langs, og evt. en plade i hver gavl, nok til at sikre at bordet ikke giver sig overhovedet, og dermed er mere stabilt end det er med alle stivere på plads.
Bare tænk over, at hvis du borer i benene, så laver du rent faktisk en ændring i den bærende konstruktion. Det vil nok have en meget lille betydning i dette tilfælde...
Helt ok
Jeg havde mit kørende i 3 år uden andre problemer end højden under....
Jeg kravlede gerne indover det når ting skulle i eller op ad baljen og synes bestemt ikke det virkede ustabilt
Et lille tip: Det er ofte stort set samme pris, at få en smed til at lave et bord i stål, som at lave et Porsa bord, og der er en verden til forskel i stabilitet, især ved høje borde.