funktion af sump
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2013
funktion af sump
er lige begyndt at rode lidt med sump under akvariet,
og tænker hvordan man skal styre at vandet fra sump ikke ender i akvariet og omvendt, er det meningen at det kun skal styres via kuglehane??
og tænker hvordan man skal styre at vandet fra sump ikke ender i akvariet og omvendt, er det meningen at det kun skal styres via kuglehane??
- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8380 Trige
- Saltvand siden?: 2011
- Kontakt:
Re: funktion af sump
Altså der er et hav af tråde om sump og funktion. Læs dem og Google er også din ven.
En ting du kan være sikker på er at vand løber nedad og det udnytter man på smarteste måde.
En ting du kan være sikker på er at vand løber nedad og det udnytter man på smarteste måde.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....!
[/center]

- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 12
- Kontakt:
Her f.eks. er der en masse fra det helt enkle til de helt avancerede:
http://www.melevsreef.com/allmysumps.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.melevsreef.com/allmysumps.html" onclick="window.open(this.href);return false;
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....!
[/center]

-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 2670 Greve
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Greve
- Kontakt:
Din returpumpe skal have frit løb til at simide vandet op i akvariet og helt bøjninger end 90grader vinkler der give mere modstand.
Grunden er at du så ikke brænder din retur pumpe af.
Hovederøret fra overløbet skal have en kulehane så du kan justere vandstanden i overløbet samt sumpen.
Sikkerhedsrøret er der hvis hovederøret stopper. Man plejer også at sige at sikkerhedsrøret skal tage ca 5 % vand fra overløbet så vandstanden den skal helst være høj i overløbet også larmer dette ikke. Se overløb på wiki der har jeg lagt en tegning ind i tidernes morgen.
Dette er en måde at mave overløb på samt koble din sump til på.
Dit hovederør skal helt ned i sumpen hvor du har skummeren og returpumpen skal side i sidste kammer i sumpen. På den måde får du renset vandet fra akvariet samt sendt dit rene vand fra sumpen op i akvariet igen.
Hovederøret fra overløbet skal have en kulehane så du kan justere vandstanden i overløbet samt sumpen.
Sikkerhedsrøret er der hvis hovederøret stopper. Man plejer også at sige at sikkerhedsrøret skal tage ca 5 % vand fra overløbet så vandstanden den skal helst være høj i overløbet også larmer dette ikke. Se overløb på wiki der har jeg lagt en tegning ind i tidernes morgen.
Dit hovederør skal helt ned i sumpen hvor du har skummeren og returpumpen skal side i sidste kammer i sumpen. På den måde får du renset vandet fra akvariet samt sendt dit rene vand fra sumpen op i akvariet igen.
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
for at lette "arbejdet"Steen skrev:Din returpumpe skal have frit løb til at simide vandet op i akvariet og helt bøjninger end 90grader vinkler der give mere modstand.

http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Overl%C3%B8b" onclick="window.open(this.href);return false;
DET virker...

-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Kontakt:
Husk også at vandstanden i sumpen ikke skal være højere end hvis strømen går og retur pumpe. Stopper at alt vandet så kan være i sumpen.
Derfor skal røret fra returpumpen ikke stikke meget mere end 1cm ned i vandoverfladen i hovede akvariet.
Hvis du afligevel vælger dette skal du lavet et par huller lige under vandstanden på røret at det ikke kan lave en hæver efekt. Og du tømmer hovedebaljen for vand og prøver at holde det i sumpen. Dette går næsten altid galt da sumpen som regel altid er mindre end selve baljen
Derfor skal røret fra returpumpen ikke stikke meget mere end 1cm ned i vandoverfladen i hovede akvariet.
Hvis du afligevel vælger dette skal du lavet et par huller lige under vandstanden på røret at det ikke kan lave en hæver efekt. Og du tømmer hovedebaljen for vand og prøver at holde det i sumpen. Dette går næsten altid galt da sumpen som regel altid er mindre end selve baljen

-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Kontakt:
Jeg har selv lavet tegningen og skrevet det der står på wiki.pasex skrev:for at lette "arbejdet"Steen skrev:Din returpumpe skal have frit løb til at simide vandet op i akvariet og helt bøjninger end 90grader vinkler der give mere modstand.
Dit hovederør skal helt ned i sumpen hvor du har skummeren og returpumpen skal side i sidste kammer i sumpen. På den måde får du renset vandet fra akvariet samt sendt dit rene vand fra sumpen op i akvariet igen.![]()
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Overl%C3%B8b" onclick="window.open(this.href);return false;
DET virker...
Så mon ikke jeg overlever at gentage det her.
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
Det var nu også det jeg menteSteen skrev:Jeg har selv lavet tegningen og skrevet det der står på wiki.pasex skrev:for at lette "arbejdet"Steen skrev:Din returpumpe skal have frit løb til at simide vandet op i akvariet og helt bøjninger end 90grader vinkler der give mere modstand.
Dit hovederør skal helt ned i sumpen hvor du har skummeren og returpumpen skal side i sidste kammer i sumpen. På den måde får du renset vandet fra akvariet samt sendt dit rene vand fra sumpen op i akvariet igen.![]()
DET virker...
Så mon ikke jeg overlever at gentage det her.

Og jeg bruger fuldstændig samme setup på mit system og det virker bare... så tak for hjælpen

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
tak for alle svarene,
det er stort set som jeg havde regnet med ,ud fra det som jeg har kunne læse mig frem til,
jeg syntes dog det må være svært at styre frem og retur på en kuglehane, alt andet end lige må der jo på et tidspunkt komme ubalance i det, enten for meget op eller for meget ned,
så bider jeg mærke i at der nævnes et sikkerhedsrør, det mangler jeg på det akvarie som jeg har, der har jeg overløbskasse med et rør, som er hovedrør og et retur som kommer separat ved siden af,
jeg ved ikke om det bliver et problem, men jeg er lige blevet færdig med at bygge sump og har fået sat det hele i gang og det har nu kørt i 4 dage, og i de fire dage der er gået har jeg netop gået og tænkt på
om der det mon nu var rigtigt sat op,
men jeg må gå i tænkeboks igen og se hvad jeg kan finde på,
det er stort set som jeg havde regnet med ,ud fra det som jeg har kunne læse mig frem til,
jeg syntes dog det må være svært at styre frem og retur på en kuglehane, alt andet end lige må der jo på et tidspunkt komme ubalance i det, enten for meget op eller for meget ned,
så bider jeg mærke i at der nævnes et sikkerhedsrør, det mangler jeg på det akvarie som jeg har, der har jeg overløbskasse med et rør, som er hovedrør og et retur som kommer separat ved siden af,
jeg ved ikke om det bliver et problem, men jeg er lige blevet færdig med at bygge sump og har fået sat det hele i gang og det har nu kørt i 4 dage, og i de fire dage der er gået har jeg netop gået og tænkt på
om der det mon nu var rigtigt sat op,
men jeg må gå i tænkeboks igen og se hvad jeg kan finde på,
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Kontakt:
Du må IKKE sætte kuglehane på returpumpen. Det eneste du får ud af det er at den brænder af hvis du begynder at lukke for den.
Det ER til at styre med en kulehane og vandstanden ændres kun ved vand der fordamper. Derfor brug osmolator så vandstanden er konstant i sumpen. Så sikrer du også at det hele kan styres med kun en kuglehane.
Sikkerhedsrøret er der også kun hvis hovederøret til sumpen stopper til.
Stopper det rør til og du bliver ved med at sende vand fra sumpen op i akvariet vil det flyde over. Derfor er sikkerhedsrøret der.
Men check dit system ved at slukke returpumpen og se hvad der sker.
Men vær klar til at starte den igen hvis vandet ikke kan være i sumpen. For så har du lavet en kæmpe fejl
Det ER til at styre med en kulehane og vandstanden ændres kun ved vand der fordamper. Derfor brug osmolator så vandstanden er konstant i sumpen. Så sikrer du også at det hele kan styres med kun en kuglehane.
Sikkerhedsrøret er der også kun hvis hovederøret til sumpen stopper til.
Stopper det rør til og du bliver ved med at sende vand fra sumpen op i akvariet vil det flyde over. Derfor er sikkerhedsrøret der.
Men check dit system ved at slukke returpumpen og se hvad der sker.
Men vær klar til at starte den igen hvis vandet ikke kan være i sumpen. For så har du lavet en kæmpe fejl

-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 11
ok tak for svar,
jeg har tjekket at vandet fra overløbet kan være i sumpen ved strømsvigt, og det kan sagtens lade sig gøre,
så der er vel ikke andet at gøre end at lade det køre og følge med i hvad der sker.
jeg har tjekket at vandet fra overløbet kan være i sumpen ved strømsvigt, og det kan sagtens lade sig gøre,
så der er vel ikke andet at gøre end at lade det køre og følge med i hvad der sker.

- FEM64
- Dragefisk
- Reactions:
- 12
- Kontakt:
Ellers tag nogle billeder og læg dem herind. Så er det nemmere at komme med gode råd eller opdage en evt. bommert. Dem laver vi alle og hjælpen er nær.
VH Flemming

VH Flemming
[/center]

- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
returen må godt begrænses på puste siden men ikke på sugesiden
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2012
Jeg kan bare ikke se nogen grund til at nedsætte returpumpningen??
Det giver jo bare øget cirkulation.
Men der er måske noget jeg ikke lige har bidt mærke i...
Mvh

Mvh
Martin Larsen
Slagelse
Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Slagelse
Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har f.eks været nødt til at dæmpe retur pumpen, da mit overløb ellers ikke kan følge med.DrMonty73 skrev:Jeg kan bare ikke se nogen grund til at nedsætte returpumpningen??
Mvh
Hvorfor det er sådan ved jeg ikke, og overløbet laver jeg om engang i løbet af året.
Dimissionerne på rørene er fuldstændig de samme som i det gamle akvarie og pumpen er den samme.
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
jeg har al overløbsvand til af rende gennem skummeren derfor har jeg måtte begrænse retur
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje