Entacmaea quadricolor, at holde den.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2013

Entacmaea quadricolor, at holde den.

Indlæg af pasex »

Jeg søger mere viden omkring min Entacmaea quadricolor.

Idag blev jeg belært at den for det første ikke skal fodres overhovedet, jeg fodre en gang om ugen, en lille optøet reje, dernæst at den deler sig hvis den befinder sig i et dårligt miljø, min har siddet det samme sted i et år nu og har delt sig 5 gange, afsætterne har siddet lige ved siden af moder anemonen.

Jeg kan ikke lige finde hoved og have i det mere, min er fuld oppustet hele dagen, den har stærke mørke farver og ser sund og rask ud.

Alle andre steder jeg har læst og lyttet, lyder det som om at når man behandler den som jeg gør, og den ser ud som den gør her, så har den det aller bedst, men der må være nogen herinde der ved en masse mere omkring den..?

på forhånd tak.

Rasmus.

:f2: :f3: :f2: :f3: :f2: :f3: :f2: :f3:
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Re: Entacmaea quadricolor, at holde den.

Indlæg af pasex »

må gerne flyttes til bløddyr.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Hej Rasmus,

Har ingen erfaring med den (tør ikke rigtigt anemoner) men så vidt jeg har læst kan den finde på at reproducere både hvis den har det godt og hvis den har det dårligt og er stresset, så alt det du har fået at vide kan MÅSKE være rigtigt, selv om det synes at være i modstrid. Anyway, James W. Fatherree hævder i al fald at have meget erfaring med dem. Han har skrevet denne artikel: http://www.advancedaquarist.com/2010/6/inverts" onclick="window.open(this.href);return false;
Vil tro du kan finde noget brugeligt der
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Raavig »

Hej Rasmus.
Jeg er som sagt på jagt efter artiklen.
At den ikke skal fodres overhovedet er en overdrivelse.
Som vi også snakkede om i tråden.

Jeg mener og påstår at langt størstedelen og vigtigeste del af anemonernes behov består i lys.
Og at større animalske foderemner ikke er nødvendigt - da langt de fleste (nu nævnte jeg jo ingen konkrete arter) vil leve af større zoo plankton og krill.

Selvom anemonen er i stand til at optage og fastholde et større bytte vil det være minimalt hvad den får i naturen. Og har derfor behov for at overleve på andre grundlag.

Så der er det jeg personligt argumentere for at:
Stabile værdier, pods, zooplankton, frostfoder du køre med i forvejen - sammen med rigeligt lys. Så har du/den ikke behov for at fodre den med rejer.
Mvh. Christian Raavig
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af pasex »

Raavig skrev:Hej Rasmus.
Jeg er som sagt på jagt efter artiklen.
At den ikke skal fodres overhovedet er en overdrivelse.
Som vi også snakkede om i tråden.

Jeg mener og påstår at langt størstedelen og vigtigeste del af anemonernes behov består i lys.
Og at større animalske foderemner ikke er nødvendigt - da langt de fleste (nu nævnte jeg jo ingen konkrete arter) vil leve af større zoo plankton og krill.

Selvom anemonen er i stand til at optage og fastholde et større bytte vil det være minimalt hvad den får i naturen. Og har derfor behov for at overleve på andre grundlag.

Så der er det jeg personligt argumentere for at:
Stabile værdier, pods, zooplankton, frostfoder du køre med i forvejen - sammen med rigeligt lys. Så har du/den ikke behov for at fodre den med rejer.

Ja det kan også forstås forkert når man skriver overhovedet :) mener selvfølgelig den ikke skal fodres ud over det den selv kan fange ;)

Som jeg også skrev til dig så må du lige råbe op hvis du falder over den artikel :)

jeg har fundet en masse forskelligt, men intet der siger så meget andet end jeg "vidste" i forvejen :) at den deler sig ved både godt eller skidt tilpas kan jeg intet finde om, kun at den deler sig når den har det godt men flytter sig hvis den ikke har det godt :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

pasex skrev: at den deler sig ved både godt eller skidt tilpas kan jeg intet finde om, kun at den deler sig når den har det godt men flytter sig hvis den ikke har det godt :)
Står da i den artikel jeg linker til
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12

Indlæg af pasex »

ja der står at sakset direkte ud og oversat (En ting du behøver at bemærke her er, at du ikke skal altid kan antage, at reproduktion er forbundet med et godt helbred. Tværtimod kan BTA også dele sig når de er stressede. Mens den præcise årsag er ikke klart, har jeg hørt talrige rapporter om BTA gøre det lige efter et stort vandskifte, og jeg har også set dem dele sig lige før blegning (miste deres zooxanthellae grund af stress), som er aldrig et godt tegn. Så jeg er under det indtryk, at enhver væsentlig ændring i vandkvaliteten samt over / under belysning, eller en uacceptabel stigning eller fald i temperaturer.)

Må derfor konkludere at min deler sig grundet godt helbred, og det vist tyder mest på det er derfor de deler sig generelt, men mindre de er ved at blege ud (dø) hvilket ikke burde være svært at se, jeg skifter ikke meget vad, mine værdier er klippe stabile, min temperatur ligger fast på 25ºc :y
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Jeg har efterhånden haft mange forskellige anemoner og de er kun blver fodret meget sporadisk med en halv reje som party trick når der har været gæster - ellers har de fået hvad de kunne fange selv.

Ergo har jeg ikke oplevet noget behov for at fodre dem MEN den observation jeg gjorde var at når mine fisk fik hakket rejer i store stykker fodrede min Klovnfisk hun altid sin grønne bubbletip - så om der noget i naturen der gør i symbiosen at anemonerne bliver fodret med større foder end de selv lige kan fange kunne være interessant at undersøge
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"