Red Sea Seawater Refractometer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Red Sea Seawater Refractometer

Indlæg af rfalken »

Hej,
Jeg skal bruge noget til at måle saltindhold i vandet med. Jeg har ingenting, er helt nybegynder.

Så faldt jeg over den der og ydermere påstår de så at den er bedre en alle andre :) der er nok en del salgsgas i det men, nogen der kender den eller har en anden de vil anbefale.

Her var et link til der hvor de påstod at det er the one and only http://reefbuilders.com/2014/02/12/red- ... actometer/ :)
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Red Sea Seawater Refractometer

Indlæg af Carsten »

rfalken skrev:Hej,
Jeg skal bruge noget til at måle saltindhold i vandet med. Jeg har ingenting, er helt nybegynder.

Så faldt jeg over den der og ydermere påstår de så at den er bedre en alle andre :) der er nok en del salgsgas i det men, nogen der kender den eller har en anden de vil anbefale.

Her var et link til der hvor de påstod at det er the one and only http://reefbuilders.com/2014/02/12/red- ... actometer/ :)
Helt salgs gas er det ikke, et refraktometer er meget mere præcist end alt andet.
De koster ikke alverden. Hvis du køber dem i kinaland.
http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid= ... &_from=R40" onclick="window.open(this.href);return false;

Og bed blot sælger om at nedskrive værdien til under US$14,- så kommer der ikke moms og gebyr på
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Indlæg af rfalken »

Ja ok, men jeg læser det Red Sea skriver at alle de andre der laver sådan nogle Refractometer gør det forkert, og den nye fra Red Sea gør det korrekt :) i hvert fald hvis man læser den der blog post.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

rfalken skrev:Ja ok, men jeg læser det Red Sea skriver at alle de andre der laver sådan nogle Refractometer gør det forkert, og den nye fra Red Sea gør det korrekt :) i hvert fald hvis man læser den der blog post.
Ja Ja og så tror vi på den. Det er til gengæld salgs gas. Uden nogen hold i virkeligheden
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Der ER forskel. Hvis du køber en kina model, så er den lavet til alm. kogesalt. Dvs. den viser konsekvent for lavt.
Det virker dog fint, bare man lige husker at trække 1,7 promille fra..

Tror ikke redsea's er bedre end DD's, da en vanddråbe jo bliver til stuetemperatur så snart den ryger på prismen. Eller rettere, så burde man nok vælge mellem de to ud fra om man har 20 eller 25 grader i stuen ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:Der ER forskel. Hvis du køber en kina model, så er den lavet til alm. kogesalt. Dvs. den viser konsekvent for lavt.
Og hvem har så lige defineret at alle refraktometre fra Kina kun er til kogesalt??

Her står der da lige frem Salt Water Marine Aquarium i overskriften
http://www.ebay.com/itm/Salinity-Refrac ... 4d122231c5" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:
PederP skrev:Der ER forskel. Hvis du køber en kina model, så er den lavet til alm. kogesalt. Dvs. den viser konsekvent for lavt.
Og hvem har så lige defineret at alle refraktometre fra Kina kun er til kogesalt??

http://www.ebay.com/itm/Salinity-Refrac ... 4d122231c5" onclick="window.open(this.href);return false;
Det siger jo ikke andet end at kinamanden har kunnet stave til Marine Aquarium.

I beskrivelsen står der på det ene:

Product Description :

Salinity Refractometer is designed for testing the concentration of salt water and brine and used for quality control in research and clinical laboratories and marine industry. Its scale enables the direct determination of salinity in water that contains dissolved salt and little or no other dissolved solids. It is suitable for a marine saltwater tank.

På det andet:

Measuring Range: 0-100 ppt of NaCl and 1.000 to 1.070 SpecificGravity (0-10%)

Så de definerer det sådan set selv..
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Randy Holmes-Farley om problemet:

Refractometers can lead to incorrect readings in additional ways and, again, these issues abound for reef aquarists. One is that many refractometers are intended to measure sodium chloride solutions, not seawater. These are often called salt or brine refractometers. Despite the scale reading in ppt (‰) or specific gravity, they are not intended to be used for seawater. Unfortunately, many refractometers used by aquarists fall into this category. In fact, very few refractometers used by hobbyists are true seawater refractometers.

Fortunately for aquarists, the differences between a salt refractometer and a seawater refractometer are not too large. A 35 ppt sodium chloride solution (3.5 weight percent sodium chloride in water) has the same refractive index as a 33.3 ppt seawater solution, so the error in using a perfectly calibrated salt refractometer is about 1.7 ppt, or 5% of the total salinity. This error is significant, in my opinion, but not usually enough to cause a reef aquarium to fail, assuming the aquarist has targeted an appropriate salinity in the first place. Figure 23 shows the relationship between a perfectly calibrated and accurate salt refractometer and a perfectly calibrated and accurate seawater refractometer when the units are reported in salinity.

http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Mange saltvandsakavarister kører jo med et betydeligt højere Mg indhold end der er i NSW. Da magnesiumsalt ikke har samme brydningsindeks som andre salte vil dette jo i sig selv medføre en ikke totalt ubetydelig fejlmåling.

Nok på kanten af kværulanteri, men skal det måle meget nøgagtigt duer det altså ikke engang at skalaen er kalibreret til havvand, så skal den være kalibreret til akvarievand. Der kan sagtens være en forskel på 1%

NSW Mg 1280 = 35ppt (~ SG 1.02637 ved 25 gr. C)
Relativ høj Mg 1500, men stadig reelt 35 ppt tørstof, vil måle 35.4ppt med samme refraktometer (= 1.1% fejlvisning)
Senest rettet af PoulD man 17. feb 2014 19:26, rettet i alt 2 gange.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:
Carsten skrev:

Product Description :

Salinity Refractometer is designed for testing the concentration of salt water and brine and used for quality control in research and clinical laboratories and marine industry. Its scale enables the direct determination of salinity in water that contains dissolved salt and little or no other dissolved solids. It is suitable for a marine saltwater tank.

På det andet:

Det var nok mig der fik mig udtrykt forkert.
Hvem garanter at et der angiveligt skulle være til akvarie brug, ikke i virkeligheden er et af dem til 20 dollars?
Jeg har aldrig hørt om nogen som har købt mange hjem for at kontrollere om det er det ene eller andet man har fået fat i.
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Indlæg af rfalken »

Super nice :) nåhh hvad bruger i andre til at måle salt med, helst noget man kan købe i en butik i DK, og gerne en hvor jeg også kan købe de andre test ting såsom PO4 og NO3 :)
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:
PederP skrev:
Carsten skrev:

Product Description :

På det andet:

Hvem garanter at et der angiveligt skulle være til akvarie brug, ikke i virkeligheden er et af dem til 20 dollars?
Jeg har aldrig hørt om nogen som har købt mange hjem for at kontrollere om det er det ene eller andet man har fået fat i.
Jeg bruger f.eks. et gammelt aquamedic - som ikke er specificeret til havvand, min bror bruger et DD. Der er lige netop den forskel som RH beskriver i sin artikel og som DD også selv beskriver.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:Mange saltvandsakavarister kører jo med et betydeligt højere Mg indhold end der er i NSW. Da magnesiumsalt ikke har samme brydningsindeks som andre salte vil dette jo i sig selv medføre en ikke totalt ubetydelig fejlmåling.

Nok på kanten af kværulanteri, men skal det måle meget nøgagtigt duer det altså ikke engang at skalaen er kalibreret til havvand, så skal den være kalibreret til akvarievand. Der kan sagtens være en forskel på 1%

NSW Mg 1280 = 35ppt (~ SG 1.02637 ved 25 gr. C)
Relativ høj Mg 1500, men stadig reelt 35 ppt tørstof, vil måle 35.4ppt med samme refraktometer (= 1.1% fejlvisning)
En god pointe. Selvom du jo nok har ret i det med kværulanteriet :T
Er det ikke noget med at rødehavet har lidt mere af det hele - måske skulle man vælge redsea 8)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:
Carsten skrev:
PederP skrev:
Carsten skrev:

Product Description :

På det andet:

Jeg bruger f.eks. et gammelt aquamedic - som ikke er specificeret til havvand, min bror bruger et DD. Der er lige netop den forskel som RH beskriver i sin artikel og som DD også selv beskriver.
Da du købte det AM refraktometer, var der ingen som fortalte dig det. Og du betalte en formue for det
Derfor er der ingen grund til, efter min opfattelse, at ofre så pokkers mange penge på det, når pris ikke er en garanti for at det vi får også er det vi skal bruge
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Jeg tror såmænd heller ikke det kommer sig så nøje om det måler lidt fra eller til. Bare det måler ens fra gang til gang, så saltindholdet ikke svinger for meget og for hurtigt.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Jamen Carsten, de skrev heller ikke at det var til havvand. Skulle man ikke lige kigge nærmere på de, i hvert fald to, fabrikanter der garanterer det i deres produktinfo?
Det er gør da en betydelig forskel.

Ellers så prøv at læse anmeldelserne. Der findes så rigeligt hvis du ikke tror på min sammenligning.
Det det kræver for at lave et havvands refraktometer, er at have en anden skala trykt på prismen. Så der er IMO ingen grund til at tro at der pludselig skulle komme forklædte kogesalts refraktometere..
Så en test af et mærke, er vel så god en garanti som der findes i vores verden.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:Jeg tror såmænd heller ikke det kommer sig så nøje om det måler lidt fra eller til. Bare det måler ens fra gang til gang, så saltindholdet ikke svinger for meget og for hurtigt.
Delvis enig.

Hvis vi nu tager din betragtning med den høje MG med i billedet, så er afvigelsen fra NaCl kun det større end hvad Randy beskriver.
Om det så er fint at ligge på 1.023 hvis man sigter efter 1.025 - det er et religions spørgsmål.

Jeg vil dog altid fortrække så præcist måleværktøj som muligt. Hvis jeg ligger lavt i salt er det IMO til min fordel at vide det. :wink:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

PederP skrev:
PoulD skrev:Jeg tror såmænd heller ikke det kommer sig så nøje om det måler lidt fra eller til. Bare det måler ens fra gang til gang, så saltindholdet ikke svinger for meget og for hurtigt.
Delvis enig.

Hvis vi nu tager din betragtning med den høje MG med i billedet, så er afvigelsen fra NaCl kun det større end hvad Randy beskriver.
Om det så er fint at ligge på 1.023 hvis man sigter efter 1.025 - det er et religions spørgsmål.

Jeg vil dog altid fortrække så præcist måleværktøj som muligt. Hvis jeg ligger lavt i salt er det IMO til min fordel at vide det. :wink:
Tror faktisk vi er mere end delvis enige :-) Jeg udtrykte mig bare dårligt. Det jeg egentlig mente var, at tallene ikke kommer sig så nøje (lidt som oliepinden i bilen, der har et min og et max mærke. Så behøver man jo ikke gå så højt op i om mærket nu svarer til 3,472L eller 3,400L ved 95 gr. C ).
Man kan jo bare vælge sin "ideal linie" på skalaen (f.eks. v.h.a. en 36,5ppt natriumklorid opløsning) Dette bør kun være nødvendigt en gang for alle i hele refraktometrets levetid. Skalaen ændrer sig jo aldrig, så efterfølgende er det nok at checke regelmæssigt (og om nødvendigt kalibrere) med DI vand.
Dermed er det så ligegyldigt om refraktometret er fremstillet til formålet at måle havvand eller urin :-)

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"