Noegn der har prøvet Fauna Marine balling lite
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Noegn der har prøvet Fauna Marine balling lite
Nogen som har prøvet dette ?
Umiddelbart ser det noget koncentreret ud da men eks. skal bruge 2 kg calcium til 4 liter RO-vand. Men plejer da at bruge 250 gram eller noget i den retning.
Der er da meget mere end med den gamle balling opskrift.
De anbefaler at man dosserer 50 ml pr. uge til et 500 liters. Selvfølgelig kan de variere efter belastning, men det er da ikke ret meget.
Her er et link: http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det vil været rart ikke at skulle fylde balling op sås tit. Pt. bruger jeg 90 ml calcium opløsning pr. dag.
Umiddelbart ser det noget koncentreret ud da men eks. skal bruge 2 kg calcium til 4 liter RO-vand. Men plejer da at bruge 250 gram eller noget i den retning.
Der er da meget mere end med den gamle balling opskrift.
De anbefaler at man dosserer 50 ml pr. uge til et 500 liters. Selvfølgelig kan de variere efter belastning, men det er da ikke ret meget.
Her er et link: http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Det vil været rart ikke at skulle fylde balling op sås tit. Pt. bruger jeg 90 ml calcium opløsning pr. dag.
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Re: Noegn der har prøvet Fauna Marine balling lite
Du kan sagtens bruge deres opskrift og lave en mere koncentreret calcium blanding.
Så skal du jo bare kigge på hvor meget du putter i nu og sænke tilsætningen tilsvarende til den højere koncentration.
En anbefalet dosering kan du ikke bruge til noget, det er 100% individuelt.
Hvis du plejer at bruge 250 g til 4 liter og du går over til 2 kg pr. 4 liter, så skal du jo bare sænke doseringen fra 90 ml pr. dag til ca. 11 ml pr. dag.
Så skal du jo bare kigge på hvor meget du putter i nu og sænke tilsætningen tilsvarende til den højere koncentration.
En anbefalet dosering kan du ikke bruge til noget, det er 100% individuelt.
Hvis du plejer at bruge 250 g til 4 liter og du går over til 2 kg pr. 4 liter, så skal du jo bare sænke doseringen fra 90 ml pr. dag til ca. 11 ml pr. dag.
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Ok.
Hvilke balling produkter vil i anbefale ? Sidst jeg selv blandede skulle man bruge klor fri salt og jeg synes ikke altid at jeg kunne få det helt opløst.
Jeg kan se at man nu kun skal bruge et pulver til Ca og et til KH.
Hvilke balling produkter vil i anbefale ? Sidst jeg selv blandede skulle man bruge klor fri salt og jeg synes ikke altid at jeg kunne få det helt opløst.
Jeg kan se at man nu kun skal bruge et pulver til Ca og et til KH.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Der er mange meninger om det her, men her får du så min.
Dunk 1: 400 g calcium chloride (dihydrate) pr. liter osmose vand
Dunk 2: 84 g sodium bicarbonate pr. liter osmose vand
Tilsæt evt. elements 1-3 sådan som det står i balling lite vejledningen til de to dunke hvis du ønsker at tilsætte disse sporestoffer.
Køb calcium chloride (dihydrate) og sodium bicarbonate (sodium = natrium på dansk) hos dem du bedst kan lide at handle hos. De fleste butikker har det både online og fysisk.
Der kan godt være stor prisforskel og nogle har givet det underlige navne, men der er en del forhandlere som har det til fornuftig pris her hjemme.
Det er en smagssag om man vil tilsætte NaCl frit salt, men de fleste mener vist at det er overflødigt hvis du skifter ca. 10% vand ugentligt alligevel.
Personligt bruger jeg det ikke.
Jeg har lavet et lille program som kan hjælpe dig med at estimere hvor meget man skal dosere, det kan du se på hvis du har lyst
Beregner: http://reefapp.net/dosing/calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
Lidt generelt om de her tilsætningsstoffer og beregneren: http://reefapp.net/help/calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
Tilsæt evt. elements 1-3 sådan som det står i balling lite vejledningen til de to dunke hvis du ønsker at tilsætte disse sporestoffer.
Køb calcium chloride (dihydrate) og sodium bicarbonate (sodium = natrium på dansk) hos dem du bedst kan lide at handle hos. De fleste butikker har det både online og fysisk.
Der kan godt være stor prisforskel og nogle har givet det underlige navne, men der er en del forhandlere som har det til fornuftig pris her hjemme.
Det er en smagssag om man vil tilsætte NaCl frit salt, men de fleste mener vist at det er overflødigt hvis du skifter ca. 10% vand ugentligt alligevel.
Jeg har lavet et lille program som kan hjælpe dig med at estimere hvor meget man skal dosere, det kan du se på hvis du har lyst

Beregner: http://reefapp.net/dosing/calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
Lidt generelt om de her tilsætningsstoffer og beregneren: http://reefapp.net/help/calculator" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Takker så vil jeg nok til at blande igen 

- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det var så lidt, når man lige kommer i gang med det er det jo rimelig nemt at have med at gøre 

- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2013
KasperT skrev:Der er mange meninger om det her, men her får du så min.
Hey Kasper.
Hvad er det der gør du du rammer de to mål for tilsætningen kontra den "rene" tilsætnings mængde hvis man følger opskriften 100%..? ved du bruger meget tid på det program osv så du har jo undersøgt meget mere end jeg selv der "bare" er bruger og har lavet en fin guide.
Tilsætningen af NaCl frit salt var jo noget omkring forskydning af ioner osv, noget der vist aldrig rigtig blev bevist noget steder efter hvad jeg har set og hørt, eller..? jeg laver sjældent vandskifte, vi snakker 60 liter max hver 2 måned det er 5 % om måneden, men jeg kan ikke se hvad det gør at jeg køre ud fra den light opskrift og ikke skifter det "anbefalede" mængde vand.
Jeg ved ihvertfald ikke hvad jeg skal kikke efter som skulle være galt

vh Rasmus.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Pasex, det er vist blevet diskuteret rigeligt i den tidligere tråd:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=65116" onclick="window.open(this.href);return false;
Kort sagt så er det fordi dette produkt "Balling ® salts - Carbonate-Mix 4 KG (BIOPOLYMER)"
http://www.faunamarin.de/balling/salze/ ... ymer/a-95/" onclick="window.open(this.href);return false;
efter min bedste overbevisning, beregninger og citat fra Fauna Marine selv ikke er rent sodium bicarbonate.
Fauna Marine bekræfter det selv på dette forum:
http://www.ultimatereef.net/forums/arch ... 04755.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Balling Lite opskriften siger at man skal opløse 100 g Carbonate-Mix pr. liter og det er altså ikke det samme som at opløse 100 g rent sodium bicarbonate pr. liter hvis du spørger mig.
Jeg har ikke så meget behov for at diskutere det yderligere.
Jeg synes jeg har prøvet at argumentere så godt jeg kunne i den gamle tråd selv om den er lidt roddet, så her fra må i drage jeres egen konklusion.
Når det er sagt så sker der jo ikke noget ved at bruge 100 g sodium bicarbonate pr. liter så længe man bare gør det konsekvent.
Problemet kan opstå hvis man skifter mellem rent sodium bicarbonate og FMs carbonate mix, og det var egentlig bare denne forskel jeg ville gøre opmærksom på da jeg ser en del som faktisk køber FM saltet trods det koster lidt mere.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=65116" onclick="window.open(this.href);return false;
Kort sagt så er det fordi dette produkt "Balling ® salts - Carbonate-Mix 4 KG (BIOPOLYMER)"
http://www.faunamarin.de/balling/salze/ ... ymer/a-95/" onclick="window.open(this.href);return false;
efter min bedste overbevisning, beregninger og citat fra Fauna Marine selv ikke er rent sodium bicarbonate.
http://www.ultimatereef.net/forums/arch ... 04755.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Balling Lite opskriften siger at man skal opløse 100 g Carbonate-Mix pr. liter og det er altså ikke det samme som at opløse 100 g rent sodium bicarbonate pr. liter hvis du spørger mig.
Jeg synes jeg har prøvet at argumentere så godt jeg kunne i den gamle tråd selv om den er lidt roddet, så her fra må i drage jeres egen konklusion.
Når det er sagt så sker der jo ikke noget ved at bruge 100 g sodium bicarbonate pr. liter så længe man bare gør det konsekvent.
Problemet kan opstå hvis man skifter mellem rent sodium bicarbonate og FMs carbonate mix, og det var egentlig bare denne forskel jeg ville gøre opmærksom på da jeg ser en del som faktisk køber FM saltet trods det koster lidt mere.
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
KasperT skrev:Pasex, det er vist blevet diskuteret rigeligt i den tidligere tråd:
Nu var det ikke et oplæg til diskution, men et faktisk spørgsmål da den anden tråd som du selv siger ikke er ret informativ.

Du skriver bare din egen anbefaling, men den gælder så ikke hvis man bruger citat: "Balling ® salts - Carbonate-Mix 4 KG (BIOPOLYMER)"..?
Jeg spørger jo selv om det her, og skriver også Citat: Hvad er det der gør du du rammer de to mål for tilsætningen kontra den "rene" tilsætnings mængde hvis man følger opskriften 100%..? ved du bruger meget tid på det program osv så du har jo undersøgt meget mere end jeg selv der "bare" er bruger og har lavet en fin guide.
det er da et konkret spørgsmål og ikke et angreb på din viden, tvært imod

jeg har begge pulver, altså FA's egen som du ikke mener er ren, og det næste jeg skal bruge som er det Carsten kalder kh+ eller som du selv skriver er sodium bicarbonate. og hvis jeg bare følger den originale opskrift skrives der jo ikke de samme mængder som du nævner i "din" opskrift

Håber du forstår, jeg prøver ikke at lyde hverken klog eller begavet

Vh Rasmus.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Der skulle nok ha været et par smilies et sted.
Man kommer nemt til at virke sur og i forsvar på tekst, men det er ikke tilfældet her. Sorry hvis det virkede sådan.
Nej min anbefaling gælder ikke FM carbonate mix, der skal man følge FM opskrift.
Jeg er dog ikke helt sikker på jeg forstår spørgsmålet?
Man kommer nemt til at virke sur og i forsvar på tekst, men det er ikke tilfældet her. Sorry hvis det virkede sådan.
Nej min anbefaling gælder ikke FM carbonate mix, der skal man følge FM opskrift.

Senest rettet af KasperT ons 12. feb 2014 17:45, rettet i alt 1 gang.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg vil tro at du vil opleve et lille fald i KH når du skifter til rent sodium bicarbonate.
Så du skal nok justere mængden op med ca. 12% for at holde KH stabil.
Men det finder du jo ud af, vil gerne høre dit resultat efter lidt tid med rent sodium bicarbonate.
Hvor stort er dit akvarie og hvor meget tilsætter du?
Så du skal nok justere mængden op med ca. 12% for at holde KH stabil.
Men det finder du jo ud af, vil gerne høre dit resultat efter lidt tid med rent sodium bicarbonate.

Hvor stort er dit akvarie og hvor meget tilsætter du?
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
Sådan er det med skrevet sprogKasperT skrev:Der skulle nok ha været et par smilies et sted.

Det var det jeg mente, jeg skifter mærke når jeg løber tør, så vil jeg opleve et eller andet efter det du siger, så jeg skal nok lige råbe op med eller uden smilies

HAR skiftet væk fra FM Mg, og bruger nu Carstens pulver, der er ingen målbar ændring, væsken bundfælder lidt og er gullig, men det er værdien jeg går op i, og den er uændret.
tilsætter nu 120 ml Mg, 144 Kh og 40 Ca. men det er en arine Source DSP-1 og den tæller sek, ikke ml efter deres oplysning, dog har jeg ikke oplevet andet end det passer lige over stort set

500 liter + 160 sump, regner med 600 liter.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ja så vil der nok ikke være noget problem, da udsvinget er ret lille med det forbrug du har.
Men tror du kan se det efter en 5 dages tid
Ca og Mg saltene tror jeg ikke der er nogen mærkbar forskel på selv om FM skriver at de tilsætter et eller andet.
Så dem skal du bare dosere som hidtil.
Men tror du kan se det efter en 5 dages tid

Ca og Mg saltene tror jeg ikke der er nogen mærkbar forskel på selv om FM skriver at de tilsætter et eller andet.
Så dem skal du bare dosere som hidtil.