Jeg overvejer at nedgradere grundet fugtproblemer, tidmangel mv. Men men men..... Det gør ondt, så beslutningen er endnu ikke taget. Jeg overvejer at nedgradere til et akvarium i noget mindre skala(omkring 70-100 liter), men ønsker stadig at holde koraller. Ønsker dog at det skal køre ULTRA simpelt! Det betyder uden tilsætninger af noget som helst, men blot med ugentlige vandskifte og en smule rowaphos. Hvilke typer af koraller kan klare dette?
Regner med at holde et par klovnfisk, mandarin, gramma loreto og nogle rejer.
SPS: udelukket(?)
LPS: ville euphyllia, caulestrea, fungia mv. kunne klare dette? Er ikke helt sikker på hvor stort forbruget af KH, ca og mg er for sådanne typer af koraller? Men der vil alt andet lige være lidt udsving i værdierne ved vandskifte.
Blødkoraller: regner ikke med der er problemer med denne type. Har sådan kun en sarcophyton, jeg ønsker at flytte over.
Polypper og skiver: kan zoanthus, discoma, ricordea og yuma skiver klarer denne simple metode at holde akvarium på?
Forskellige krav til forskellige koraller
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Re: Forskellige krav til forskellige koraller
Come on boys
I gemmer jo på svarene !

- Allan M
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 2011
Altså jeg har et sådan setup kørende som du beskriver - hvor alt fungerer. Har til og med en enkelt SPS. I mit står Blastomussa, Scolymis, Cynarina, Zoa, Paly Euphyllia etc etc.
Jeg tilfører dog Grotech A, B og C.
Ellers er det et meget simpelt Aqua Medic Blenny akvarie.
Life is a beach and then you dive.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2013
du kan fx. se min tråd i min signatur
lige nu har jeg alger, men jeg har SPS koraller der vokser som aldrig før
og her snakker vi også acropora, så jeg vil ikke sige størrelsen på akvariet giver ret store begrænsninger 
medmindre du kan fodre din mandarin vil jeg nok ikke smide sådan en i
hvis det er for at slippe af med skadedyr vil jeg mene den seksstribet gylte er meget mere effektiv 

medmindre du kan fodre din mandarin vil jeg nok ikke smide sådan en i

240 liters DSB + 120 liter sump 
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Grotech a, B og c er sporstoffer? Indeholder det også ca og kh?Allan M skrev:Altså jeg har et sådan setup kørende som du beskriver - hvor alt fungerer. Har til og med en enkelt SPS. I mit står Blastomussa, Scolymis, Cynarina, Zoa, Paly Euphyllia etc etc.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Hvis du ikke vil tilsætte noget som helst er det vel primært blødkoraller du skal gå efter, da de ikke rigtig optager calcium (Ca) og karbonat (KH) fra vandet.
Så kan du jo supplere med stenkoraller, enten LPS eller SPS, men du bliver nød til at begrænse antallet af disse sådan at du kan holde værdierne oppe kun med vandskift.
Med et lavt forbrug er balling en ret nem løsning hvis du alligevel vil have flere stenkoraller.
Så skal du bare fylde op med væske en gang hver 1-3 måned alt efter forbrug og størrelse på dunken
Det kræver selvfølgelig også at man holder lidt øje med værdierne løbende, fx en gang om ugen.
Så kan du jo supplere med stenkoraller, enten LPS eller SPS, men du bliver nød til at begrænse antallet af disse sådan at du kan holde værdierne oppe kun med vandskift.
Med et lavt forbrug er balling en ret nem løsning hvis du alligevel vil have flere stenkoraller.
Så skal du bare fylde op med væske en gang hver 1-3 måned alt efter forbrug og størrelse på dunken

Det kræver selvfølgelig også at man holder lidt øje med værdierne løbende, fx en gang om ugen.