Forskellige krav til forskellige koraller

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Forskellige krav til forskellige koraller

Indlæg af Schwensen »

Jeg overvejer at nedgradere grundet fugtproblemer, tidmangel mv. Men men men..... Det gør ondt, så beslutningen er endnu ikke taget. Jeg overvejer at nedgradere til et akvarium i noget mindre skala(omkring 70-100 liter), men ønsker stadig at holde koraller. Ønsker dog at det skal køre ULTRA simpelt! Det betyder uden tilsætninger af noget som helst, men blot med ugentlige vandskifte og en smule rowaphos. Hvilke typer af koraller kan klare dette?

Regner med at holde et par klovnfisk, mandarin, gramma loreto og nogle rejer.

SPS: udelukket(?)

LPS: ville euphyllia, caulestrea, fungia mv. kunne klare dette? Er ikke helt sikker på hvor stort forbruget af KH, ca og mg er for sådanne typer af koraller? Men der vil alt andet lige være lidt udsving i værdierne ved vandskifte.

Blødkoraller: regner ikke med der er problemer med denne type. Har sådan kun en sarcophyton, jeg ønsker at flytte over.

Polypper og skiver: kan zoanthus, discoma, ricordea og yuma skiver klarer denne simple metode at holde akvarium på?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Re: Forskellige krav til forskellige koraller

Indlæg af Schwensen »

Come on boys :) I gemmer jo på svarene !
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Allan M »

Altså jeg har et sådan setup kørende som du beskriver - hvor alt fungerer. Har til og med en enkelt SPS. I mit står Blastomussa, Scolymis, Cynarina, Zoa, Paly Euphyllia etc etc.
Jeg tilfører dog Grotech A, B og C.
Ellers er det et meget simpelt Aqua Medic Blenny akvarie.
Life is a beach and then you dive.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

du kan fx. se min tråd i min signatur :-) lige nu har jeg alger, men jeg har SPS koraller der vokser som aldrig før :-) og her snakker vi også acropora, så jeg vil ikke sige størrelsen på akvariet giver ret store begrænsninger :-)
medmindre du kan fodre din mandarin vil jeg nok ikke smide sådan en i :-) hvis det er for at slippe af med skadedyr vil jeg mene den seksstribet gylte er meget mere effektiv :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Schwensen »

Allan M skrev:Altså jeg har et sådan setup kørende som du beskriver - hvor alt fungerer. Har til og med en enkelt SPS. I mit står Blastomussa, Scolymis, Cynarina, Zoa, Paly Euphyllia etc etc.
Jeg tilfører dog Grotech A, B og C.
Ellers er det et meget simpelt Aqua Medic Blenny akvarie.
Grotech a, B og c er sporstoffer? Indeholder det også ca og kh?
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af KasperT »

Hvis du ikke vil tilsætte noget som helst er det vel primært blødkoraller du skal gå efter, da de ikke rigtig optager calcium (Ca) og karbonat (KH) fra vandet.
Så kan du jo supplere med stenkoraller, enten LPS eller SPS, men du bliver nød til at begrænse antallet af disse sådan at du kan holde værdierne oppe kun med vandskift.

Med et lavt forbrug er balling en ret nem løsning hvis du alligevel vil have flere stenkoraller.
Så skal du bare fylde op med væske en gang hver 1-3 måned alt efter forbrug og størrelse på dunken :-)
Det kræver selvfølgelig også at man holder lidt øje med værdierne løbende, fx en gang om ugen.
/Kasper

Website: Reef App
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"