Palet gemmer sig

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
bepunited
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Søborg, KBH

Palet gemmer sig

Indlæg af bepunited »

Har 2 paletkirurg og 1 gul og en brun.
De har gået fint sammen i mere end 1 år, men nu er den gule blevet aggressiv, og jager de andre.

Det har resulteret sig i at den ene palet har gemt sig under den største sten i akvariet.

Jeg troede den var død da jeg opdagede den efter 5 dage men kunne kun se halen, så jeg besluttede mig for at få fat i den og smide den ud, da jeg var nervøs for værdierne.

Den blev godt nok hidsig og fejlede tilsydenladende ikke noget, men jeg lagde den i sumpen hvor den igen ligger under en sten på andet døgn.

Hvad sker der?

Ved godt de er underlige, men...?

Skal jeg af med den, eller kan den komme i akvariet igen?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Paletkirurgerne reagerer ret tit underligt på ændringer i deres miljø. Hver gang jeg vender en sten i min balje, ser jeg ikke paletten det næste døgn. Den ligger - som du også beskriver - klemt ind under en sten et sted og gemmer sig.
Det er nogle underlige fisk...

Lad den komme lidt til hægterne og hvis den ellers har det udemærket, ville jeg ikke have betænkeligheder ved at smide den tilbage i baljen.
Men hold nu øje med, at den gule ikke tager for hårdt fat i den. Ellers ender den bare med at dø for dig.

Måske du skulle putte den gule i karantæne et stykke tid ?

/Kim
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9330 Dronninglund
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af Mathias_C »

ellers vil det måske være en idé at smide et spejl mod glasset når du putter den i baljen igen så den måsk efor lidt ro fra den gule kirug til at finde sig tilrette igen
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
jolle
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
20
Postnummer: 3230 Græsted
Geografisk sted: Græsted nordsjælland

Indlæg af jolle »

hvis det stadig er et problem og du overvejer at skille dig af med den så køber jeg den gerne!
bepunited
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Søborg, KBH

Indlæg af bepunited »

Tak for svarene.

Og tak for tilbuddet.

Jeg har allerede afsat den hvis det skulle blive nødvendigt. Det håber at den vil finde sit gamle jeg, da det altid har været en fornøjelse at følge dem som de gik parvis.

Tror jeg prøver det med spejlet.
Mvh Brian. 670 liter
Brugeravatar
Jalockin
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 3200 Helsinge
Geografisk sted: Helsinge

Indlæg af Jalockin »

desuden kan det være "farligt" at sætte den aggresive fisk i karantæne, da den skal være i karantæne i en god tid vil den territorie forsvinde og de andre fisk vil overtage dette, og når den så kommer tilbage vil den ikke være særlig velkommen så det kan gå galt - sådan er det ihvertfald med ferskvand, kunne forestille mig at det måske er lidt være i saltvand da fiskene er lidt mere teritoriale
360L under planlægning
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"