Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Køreplan for 2880 L display tank (opgradering)

Indlæg af StarF »

Steen skrev:Helt klart Ole. Jeg har også respekt for at du gider lave anderledes baljer end de fleste.
Jeg ville bare aldrig selv gide kigge på en bunke sand og en tot alger.
Men jeg ved at det er det du elsker og går op i så selvfølig er det da det du skal have.
Men at du så skulle bruge en masse penge på led er da også lidt sygt hvis det bare er sand du vil have oplyst. At du så vælger HQI på 600w er en anden sag og med en kelvin på ca 7000 , kan ikke lige huske hvad du har men det ser pisse gult ud.. Haha
Jeg havde nok stadig valt lidt mindre lys end det også.
Men nu kender jeg dig jo, og du går kun op i det der virker så det skal der også være plads til og det samme gør vi andre. Derfor er det lidt svært for mig at du udtaler dig om led og HQI i forhold til koraler.
Men som sagt jeg er ligeglad med hvad folk vælger af lys. Syndes bare ikke at man skal skære alle led over en kam og sige det er lort bare pga man ikke gider ofrer de penge der skal og vælger gammelt teknologi for at spare penge.

Jeg siger ikke at alle dyre led er de bedste jeg siger bare at tit hænger penge og kvalitet sammen og folk skal ikke rakke ned på led bare pga deres dårlige valg igennem led junglen.
Enig her. for what its worth.. Mine sps acropora/montipora vokser og har super fin farve under mine Mitras lamper. For mig, minder hele den her den diskution der var i sin tid med hqi og t5. Køber man en ordenlig led lampe(kan anbefale mitras, men der er også andre lamper på marked der er gode), er der ingen problemer med at holde sunde flotte koraller under dem, tjek reefcentral og andre steder, vi snakker efterhånden folk der har haft samme lampe over et akvarie i 2 år +- uden at opleve negative ting.

eksempel fra reefcentral, akvarie under 1 gen radion lampe
http://i193.photobucket.com/albums/z245 ... lltank.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
2 år efter + lidt extra frags
http://i193.photobucket.com/albums/z245 ... 9b64c0.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2290355" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MarkBruhn »

Pris og kvalitet hænger sammen. Sådan er det bare. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Nu er lys jo ikke den eneste faktor der gør om man har farverige koraller, der er da mange andre ting som gør sig gældne.

Personligt tror jeg da man kan holde alle ting om enten man bruger t5 hqi eller led eller måske en kombi at de forskellige dele

Mr olsen hva du skal vælge af lys er nok svært og svare på, for tit handler det jo også om penge. Men jeg syntes også man skal over veje både fordele og ulemper ved dem alle.

Tænk også på evt varmeproblemer, 4 stk 400 w hqi ville være træls og køre med hvis du ikke kan holde temp nede og evt må hen og sætte en køler på, omvendt med feks led så ville det også være træls hvis du skal hen og køre 24/7 med 600w varmelegme.

Jeg tror hvis det var mig så ville jeg punkt belyse over dine øer med feks ghl mitras eller dine hqi hvis pengene ikke er der til det og så fylde ud med t5,

Ulemper ved og købe led lamper er nok de mange penge som skal udbetales men så slipper du for og smide 1500-2000 ud hvert år på nye pærer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Nu nævner Thue T5 det får mig da lige til at tænke på om det ikke var noget du burde overveje.
En omgang 54w og en omgang 80w burde kunne dække akvariet i længden.
Om du så vil have 6-8-10 rør i bredden skal jeg ikke kunne svare på.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Petercw »

Helt ærligt tror jeg ikke på at nogen af de tre lys kilder, kan siges at være BEDRE end de andre.

Jeg har læst flere steder, at man har lavet forsøg med de tre lys kilder, og fundet at VÆKSTEN er en smule større ved HQI lys. Vi har haft flere tråde om det herinde i det nye år. Kan ikke huske hvor de ligger.

Nogen siger også at man har mere vækst, hvis man øger KH'en.
Spørgsmålet er så om mere vækst er BEDRE end hvad vi har med de andre lys kilder. Det tror jeg ikke.

Jeg tror at de ligger så tæt op af hinanden, at det er uden betydning for dine koraler, hvilken lys kilde du køre med. Blot du har kvalitet. Altså ikke billige Kina LED'er eller den billigste HQI du kan finde.

Jeg tror det er rigtigt at kvalitet og pris hænger sammen, men jeg er ikke så radikal at tro at en GHL lampe til en formue er voldsomt meget bedre end en af de nye Maxspect lamper.

Jeg tror at meget er individuelle præferencer og personlige erfaringer, som ikke er videnskabeligt påvist.

Blot min tanke om emnet :)
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

enig peter,det jo stadig folk der behandler koraller som planter måske det er der forvirringen ligger LOL
Steen
Foxface
Foxface
Reactions:
11
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Greve
Kontakt:

Indlæg af Steen »

Sikkert Ole.
Kigger du på led der sælges her inde er de fleste købt på enten eBay eller fish Street ellers er det hjemme byg.
Da Ecotech Radion led kom på markedet med deres første led var de allerede forældet pga gamle led i lampen.
Folk købte dem og hvis man kigger på de akvarier hvor de blev sat over så er de skiftet ud.
Det er så fint nok ... Men jeg syndes stadig at det var spild at penge den gang at investere i de lamper og i dag er de ingen penge værd hvis du spørger mig.
Men de er jo stadig i omløb samt alle de andre ældre led og der er sket meget inde for den verden.
Det samme kan man sige om de første skummer der kom på markedet og til nu.
Køber man en gammel skummer i dag skal man nok ikke forvente mirakler.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Producere Pigmenter Koster og Hvis det induceres via uv vil det formentlig aendres i fangenskab.det kan ogsaa vaere det Gör en forskael fordi dyrene sulter og har mindre energi Til at Öse lös paa Pigment produktion.sa uden foder og skummer fjaerner foder SAA kan det vaere at dyrene ikkemhar de rigtig bygge sten at producere Pigment Ikke NOK Amino Syrer og Andet kemi forlöbere.flere Faktorer Spilder IND.det mer kompliceret som SAA og det Kunne vaere sjovt Projekt at pröve Men som Ökonomien ser ud Bliver det Ikke inden den naermeste Fremtid
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Vildt gode inputs fra alle jer her i tråden. Tak for det! Jeg vakler stadigvæk mellem HQI og LED, men hælder mest til ekstra HQI lamper... meeen man skal jo aldrig sige aldrig ;)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"