hvide pletter
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5230 Odense M
- Saltvand siden?: 1995
hvide pletter
Hej SF
Har lavet vandskifte i stor stil over en uges tid, da knægten har haft sit legetøj nede at vende i baljen, skiftet 10 % hver dag.. alt ser fint ud, intet at se på koraller, klovne, kardinaler, reje men men min fine kirurg (Acanthurus lineatus) har fået lidt hvide/ gennemsigtige pletter på hoved og finner! den virker som om den er i topform som den plejer, glubsk som bare fanden, tilbyder den alt den mad systemet tillader, ingen målbar nitrit el. nitrat har dæmpet lyset, fred og ro.. hvad andet skal/kan jeg gøre
Har lavet vandskifte i stor stil over en uges tid, da knægten har haft sit legetøj nede at vende i baljen, skiftet 10 % hver dag.. alt ser fint ud, intet at se på koraller, klovne, kardinaler, reje men men min fine kirurg (Acanthurus lineatus) har fået lidt hvide/ gennemsigtige pletter på hoved og finner! den virker som om den er i topform som den plejer, glubsk som bare fanden, tilbyder den alt den mad systemet tillader, ingen målbar nitrit el. nitrat har dæmpet lyset, fred og ro.. hvad andet skal/kan jeg gøre
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: hvide pletter
Du skriver intet om hvor længe du har haft fisken.
Og hvad pokker var det for noget legetøj der kan svine vandet så meget til at du er nødt til at skifte vand hverdag.
Og mon ikke du har fået skiftet det vand der er nødvendigt, så det er ro og atter ro der nu skal til.
Hvor stort er akvariet?
Og hvad pokker var det for noget legetøj der kan svine vandet så meget til at du er nødt til at skifte vand hverdag.
Og mon ikke du har fået skiftet det vand der er nødvendigt, så det er ro og atter ro der nu skal til.
Hvor stort er akvariet?
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Den fisk egner sig slet ikke til 170 liter.
Det er mange gange for lidt plads, hvilket resultere i stress som viser sig ved at den får pletter.
Det er mange gange for lidt plads, hvilket resultere i stress som viser sig ved at den får pletter.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Helt på linie med Kasper. 170 liter incl. sump er alt for lidt til den type fisk.
Hvad er så den reelle vandmængde?
Den stresser meget let.
Jeg havde en i et 1100 liters engang, og den stressede rundt og døde til sidst af det. Den fik ingen pletter, men havde ingen ro, og spiste aldrig.
så det er en flot fisk, men absolut ingen begynderfisk
Hvad er så den reelle vandmængde?
Den stresser meget let.
Jeg havde en i et 1100 liters engang, og den stressede rundt og døde til sidst af det. Den fik ingen pletter, men havde ingen ro, og spiste aldrig.
så det er en flot fisk, men absolut ingen begynderfisk
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
hold da op.. vil da gerne beklage hvis jeg har virket over frisk og smart i en fart i min tekst.. men jeg er altså 39 år.. og har haft saltvand on/off i genne 2 årtier jeg kan godt forstå almindelig pæn dansk tale, i behøver skam ikke formulere jer som om jeg er 16 år. jeg havde et spørgsmål vedr. min bekymring for min fisk, spurgte ikke efter en irettesættelse om hvad der er rigtigt og for forkert.. og er man nu nybegynder fordi man ikke har 22 millioner liter vand i sin balje??
OG fri mig for jeres dobbeltemoralske hykleri om det er synd for fisken.. gu er det da det, men er fisken er da dødsmærket i det øjeblik den fjernes fra revet, kun et spørgsmål om udløbsdato! Og når i fjerner en fisk fra revet, frarøver i revet for 5 til måske 50 nye fremtidige individer af nævnte art.. og hvormange går der så lige til under indfangning, transport og
dyrehandleren? og hvor stor en procentdel herinde har kirurger gående i for små akvarier? tro mig, rigtig mange!
Egentlig havde jeg tænkt at lade den her ligge.. men fandeme nej, men hurra for de selv udråbte saltvands orakler.. OG vær nu de store mennesker og lade den ligge her.. OG en eller anden IT fyr.. slet min profil kan ikke finde SLET-MIG knappen for vandet i mine øjne.. tak og ha en fornøjelig aften..
OG fri mig for jeres dobbeltemoralske hykleri om det er synd for fisken.. gu er det da det, men er fisken er da dødsmærket i det øjeblik den fjernes fra revet, kun et spørgsmål om udløbsdato! Og når i fjerner en fisk fra revet, frarøver i revet for 5 til måske 50 nye fremtidige individer af nævnte art.. og hvormange går der så lige til under indfangning, transport og
dyrehandleren? og hvor stor en procentdel herinde har kirurger gående i for små akvarier? tro mig, rigtig mange!
Egentlig havde jeg tænkt at lade den her ligge.. men fandeme nej, men hurra for de selv udråbte saltvands orakler.. OG vær nu de store mennesker og lade den ligge her.. OG en eller anden IT fyr.. slet min profil kan ikke finde SLET-MIG knappen for vandet i mine øjne.. tak og ha en fornøjelig aften..
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2013
Er jeg gået glip af en af de lidt for mange diskussioner herinde, eller hidser du dig op over, at Carsten og Casper siger at man ikke kan have en kirurg i 170 liter?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Der er ingen grund til at blive børnesur fordi svaret ikke var som forventet.
Achanthurus arterne er fisk der er hurtigt svømmende og derfor kræver plads. Og får de ikke den plads, stresser de. Længere er den ikke.
Havde det været en Z. scorpas havde svaret nok været anderledes.
Achanthurus arterne er fisk der er hurtigt svømmende og derfor kræver plads. Og får de ikke den plads, stresser de. Længere er den ikke.
Havde det været en Z. scorpas havde svaret nok været anderledes.
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Det var skam ikke for at tale til dig som en 16 årig eller for at indikere at man er begynder pga. akvarie størrelse, fortalte dig bare hvad den mest sandsynlige årsag til pletterne er.
Endda helt uden at bruge nogen form for skældsord
Beklager at du blev så sur over mit indlæg, men ser ingen grund til at pakke fakta ind i vat.
Man kan tit diskutere hvor meget plads en fisk egentlig har behov for, men lige præcis den der egner sig altså ikke til 170 liter, beklager.
Om det så er 500 liter som saltvandswiki fortæller eller 2500 liter som reeflex mener, det kan vi diskutere.
Endda helt uden at bruge nogen form for skældsord

Beklager at du blev så sur over mit indlæg, men ser ingen grund til at pakke fakta ind i vat.
Man kan tit diskutere hvor meget plads en fisk egentlig har behov for, men lige præcis den der egner sig altså ikke til 170 liter, beklager.
Om det så er 500 liter som saltvandswiki fortæller eller 2500 liter som reeflex mener, det kan vi diskutere.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hejsa Claus,
Ingen her betvivler din intelligens eller din alder, ok
Her tales faktisk heller ikke ned til dig, derimod har du modtaget fakta.
Jeg synes endda at der er glemt en ting i den forbindelse, og det er at din balje som er 1,5 måned gammel ikke er klar til så svær en fisk.
I min verden er det endnu mere vigtigt end pladsen - selvom denne art kræver meget plads.
Beklager du ikke kunne lide svarene, men vi kommer alle længst med åbenhed.
I øvrigt velkommen på forum, vi prøver jo blot at hjælpe
Held og lykke med baljen og bamsen
Mvh
Peder
Ingen her betvivler din intelligens eller din alder, ok

Her tales faktisk heller ikke ned til dig, derimod har du modtaget fakta.
Jeg synes endda at der er glemt en ting i den forbindelse, og det er at din balje som er 1,5 måned gammel ikke er klar til så svær en fisk.
I min verden er det endnu mere vigtigt end pladsen - selvom denne art kræver meget plads.
Beklager du ikke kunne lide svarene, men vi kommer alle længst med åbenhed.
I øvrigt velkommen på forum, vi prøver jo blot at hjælpe

Held og lykke med baljen og bamsen
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Copepod
- Reactions:
- 11
Ok for lige at stoppe den her. Ingen svarer på det jeg spørger om!
Hvis man nu læser hvad jeg skriver i første indlæg! jeg har haft et uheld.. rigtigt nok skriver jeg at intet andet er påvirket efter uheldet, andet end kirurgen!
de formaninger jeg får er jeg helt klar over, står skrevet aller steder på nettet, men nu har jeg altså fisken og kan ligesom ikke trylle et større frem over et par dage.. skulle jeg selvfølgelig havde gjort for længe siden, men det gik jo fint..
Ja, jeg skulle aldrig havde haft købet fiske, den er ikke ret stor, burde havde slået den op på mobilen ude ved forhandleren, men forhandleren mente bestemt ikke det var et problem.. stadig væk min egen fejl, men endnu engang er den altså i min balje.. den er håndtam, tøffer stille og roligt rundt og græsser, virker ikke stresset..
Ville egentlig gerne bare havde hørt om der var et vidunder middel a´la det til ferskvand som jeg kunne behandle med.. da jeg har været væk fra hobbyen i længere tid, kunne jo være der var et eller andet nyt på fronten.
_og ja, baljen er 1,5 måned men havde et andet der var indkørt, ved godt det ikke er det samme.. men alle værdier er 100 % lige i skabet også efter uheldet..
Kan i skrivende stund berette at kirurgen stort set er plet fri her til morgen..
Tak
og slet nu denne tråd og min profil
på forhånd tak. claus
Hvis man nu læser hvad jeg skriver i første indlæg! jeg har haft et uheld.. rigtigt nok skriver jeg at intet andet er påvirket efter uheldet, andet end kirurgen!
de formaninger jeg får er jeg helt klar over, står skrevet aller steder på nettet, men nu har jeg altså fisken og kan ligesom ikke trylle et større frem over et par dage.. skulle jeg selvfølgelig havde gjort for længe siden, men det gik jo fint..
Ja, jeg skulle aldrig havde haft købet fiske, den er ikke ret stor, burde havde slået den op på mobilen ude ved forhandleren, men forhandleren mente bestemt ikke det var et problem.. stadig væk min egen fejl, men endnu engang er den altså i min balje.. den er håndtam, tøffer stille og roligt rundt og græsser, virker ikke stresset..
Ville egentlig gerne bare havde hørt om der var et vidunder middel a´la det til ferskvand som jeg kunne behandle med.. da jeg har været væk fra hobbyen i længere tid, kunne jo være der var et eller andet nyt på fronten.
_og ja, baljen er 1,5 måned men havde et andet der var indkørt, ved godt det ikke er det samme.. men alle værdier er 100 % lige i skabet også efter uheldet..
Kan i skrivende stund berette at kirurgen stort set er plet fri her til morgen..
Tak
og slet nu denne tråd og min profil
på forhånd tak. claus
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Medicin kan man bruge i ferskvand. Problemet med saltvand er,(kan jeg forestille mig) at de fleste former for medicin indeholder stoffer,(hovedsageligt kobber) som dræber bløddyr, hvorfor der også står på dem, at man bør fjerne rejer og snegle fra akvariet.
Men i saltvand har du jo lidt et problem, for der slår du både rejer, snegle, søstjerne, søpølser, pods osv. ihjel. Og når det nu er hvide pletter, tror jeg at det er endnu værre. Det er nemlig en parasit, altså et dyr, så medicinen er rettet mod at slå små dyr ihjel.
Ikke ønskværdigt i saltvand...
Jeg ved ikke så meget om fiskesygdomme i saltvand, da jeg ikke har haft behov for den viden endnu, men lige hvide pletter er vist den samme som i ferskvand.
Så kan du give den et dyp i noget medicin eller måske ferskvand for at dræbe parasitterne på fisken, men de vil jo stadig være i akvariet.
Jeg håber, aten anden kan komme med en bedre løsning
Men i saltvand har du jo lidt et problem, for der slår du både rejer, snegle, søstjerne, søpølser, pods osv. ihjel. Og når det nu er hvide pletter, tror jeg at det er endnu værre. Det er nemlig en parasit, altså et dyr, så medicinen er rettet mod at slå små dyr ihjel.
Ikke ønskværdigt i saltvand...
Jeg ved ikke så meget om fiskesygdomme i saltvand, da jeg ikke har haft behov for den viden endnu, men lige hvide pletter er vist den samme som i ferskvand.
Så kan du give den et dyp i noget medicin eller måske ferskvand for at dræbe parasitterne på fisken, men de vil jo stadig være i akvariet.
Jeg håber, aten anden kan komme med en bedre løsning

- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Altså pletterne kommer af dårligt immunforsvar. Typisk pga dårlig vandkvalitet eller stress pga. flytning, pladsmangel, fisk der slås eller lign.
Du vil altid ha den parasit i vandet, den er sindsyg svær at komme af med, men hvis fisken trives skal den nok få et stærkt nok forsvar til at undgå parasitter.
Du kan sætte UV på, det kan hjælpe, men det er altså en midlertidig løsning.
Nogle siger hvidløg foder tilsætning hjælper, men det er ikke nogen mirakelkur.
Det handler altså om ar fjerne stress faktore, fodre med kvalitetsfoder evt lidt vitamin tilskud og så bare give det tid.
Det er træls at forhandleren anbefalede den, der er en chance for at den i 170 liter aldrig kommer af med pletterne desværre.
Mål evt din næringsværdier i vandet for at se hvordan det ser ud.
Du vil altid ha den parasit i vandet, den er sindsyg svær at komme af med, men hvis fisken trives skal den nok få et stærkt nok forsvar til at undgå parasitter.
Du kan sætte UV på, det kan hjælpe, men det er altså en midlertidig løsning.
Nogle siger hvidløg foder tilsætning hjælper, men det er ikke nogen mirakelkur.
Det handler altså om ar fjerne stress faktore, fodre med kvalitetsfoder evt lidt vitamin tilskud og så bare give det tid.
Det er træls at forhandleren anbefalede den, der er en chance for at den i 170 liter aldrig kommer af med pletterne desværre.
Mål evt din næringsværdier i vandet for at se hvordan det ser ud.
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Men nu ved vi jo ikke, hvor stor den kirurg er? Eller også er det bare gået min næse forbi?
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Hvis man skulle fokusere på det oprindelige problem, så ville jeg kigge på hvor læderbamsen var produceret. Tror der er en hvis forskel på om den er fra "urtekram" eller den er lavet i indien eller kina.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Han skrev den er lille.TOSTRA skrev:Men nu ved vi jo ikke, hvor stor den kirurg er? Eller også er det bare gået min næse forbi?
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg mente vist mere cm, for "lille" er et temmelig relativt begreb.
En fuldvoksen oscar er også lille, hvis man sammenligner den med en haj
En fuldvoksen oscar er også lille, hvis man sammenligner den med en haj