Jeg synes dette emne er rigtigt interessant og spændende at høre de forskellige meninger og holdninger der er rundt omkring.
Jeg skal skynde mig at sige, at jeg selv er farvet som forhandler af koraller som er aquacultured og af nogen derfor kan virke "farvet" i holdningerne. Ikke desto mindre har jeg en tankegang og holdning til vores hobby, hvor jeg tror på vi kan gøre en forskel.
Jeg tror Ikke vi skaber den altoverskyggende ændring på koralrevene, men i små step kan vi gå fra at akvaristikken går fra at være "forbruger" af koraller og fisk, til at blive så vidende på området at vi i langt højere grad, kan hjælpe koralrev og bestande på fode igen, ved hjælp af den viden vi har tillært os.
Se bare på den udvikling der har været indenfor saltvandshobbyen bare de sidste 15 år! Dengang troede man døde hvide koraller udgjorde det sublime i akvarierne, for man anede praktisk talt ikke andet.
I dag har vi alle her på forum, flotte rev med stor diversitet. Der er sket så meget. Alene den gang i 1997, eksporterede man 3000 tons koraller på verdensplan om året til akvaristikken!
http://www.coral.org/node/127" onclick="window.open(this.href);return false;
Det tal er mange gange større i dag, uden jeg kender dette tal til bunds.
For mig er der adskillige gode grunde til at ville vælge dyr der er opdrættet og ikke fra det vilde. Jeg tænker primært på to ting.
1. Revene får mere fred!
De fisk, koraller og andet vi kan opdrætte i kunstige miljøer, tilgodeser havets egne ressourcer der dermed kan få fred og til at sænke hastigheden hvormed koralrevene hele tiden mindskes. Jeg husker et tal på 2 procent om året bliver revene formindsket med.
2. Dyrene har en højere overlevelsesevne
De dyr vi vælger at placere i vores akvarier og som er opvokset i vores kunstige miljøer, som vores akvarier jo er, hvor meget vi end gør ud af det, har en langt bedre tilpasningsevne til akvariemiljøerne rundt omkring. Dyrene trives simpelthen bedre med langt færre dødelighed. Dette til gavn for akvaristen selv, men igen vinder naturen også her, da efterspørgslen på de vilde dyr dermed mindskes.
Jeg føler mig ikke selv frelst på nogen måde og ønsker heller ikke at blive sat i den bås, for ind imellem ønsker man sig brændende et af de dyr, man bare ikke kan få endnu som opdrættet. Sådan har jeg det også! Men kan jeg vælge mellem en opdrættet fisk contra en vildt fanget – er mit valg ikke ret svært. Ligeså med korallerne.
Der er mange der ligesom mig tror på vi kan gøre en væsentlig forskel. Se bl.a. dette link fra wikipedia om aquaculture of corals
http://en.wikipedia.org/wiki/Aquaculture_of_coral" onclick="window.open(this.href);return false;
Det blev til lidt mere en blot et pip fra mig

- men et spændende og vigtigt issue der her blev bragt på banen