Har denne CO2 flaske stående i kælderen som jeg gerne vil sælge. Jeg kan ikke huske hvad den kostede overhovedet....er der nogen der kan sige hvad den evt. kan sælges for ?
På forhånd mange tak

Den kan du da godt få 50kr for så betaler jeg også porto oven iLennart skrev:Hejsa
Har denne CO2 flaske stående i kælderen som jeg gerne vil sælge. Jeg kan ikke huske hvad den kostede overhovedet....er der nogen der kan sige hvad den evt. kan sælges for ?
På forhånd mange tak
Det kommer an på om der er en rør det går til bunden af flasken eller ej. Det skal jo være gas og ikke væske der kommer ud.Lennart skrev:Nå jeg har da haft min stående på det stativ altså på hovedet ! Men det er måske forkert ?
der er uden betydning hvordan flasken vender/ligger, co2 er ikke flydende under tryk. Det er kun alm. kosan gas der er detRyom skrev:Det kommer an på om der er en rør det går til bunden af flasken eller ej. Det skal jo være gas og ikke væske der kommer ud.Lennart skrev:Nå jeg har da haft min stående på det stativ altså på hovedet ! Men det er måske forkert ?
Tror du skal ha dine kemi penge igenBarner skrev:der er uden betydning hvordan flasken vender/ligger, co2 er ikke flydende under tryk. Det er kun alm. kosan gas der er detRyom skrev:Det kommer an på om der er en rør det går til bunden af flasken eller ej. Det skal jo være gas og ikke væske der kommer ud.Lennart skrev:Nå jeg har da haft min stående på det stativ altså på hovedet ! Men det er måske forkert ?
har selv brugt co2 slukkere til akvarie brug, og nej det betyder ikke noget da den lille mængde gas vi leder ud af reduktionsventilen er så lille at gassen overgår fra flydende til luftart inden den når nåleventil osv. men det er stadig ikke såden den er bygget til at ståLennart skrev:Nå jeg har da haft min stående på det stativ altså på hovedet ! Men det er måske forkert ?
Co2 i 3 former er korrekt. Som udgangspunkt i 20°C ved jordens overflade (1 atm) er Co2 en gas. Ved at fryse co2 gassen til -78,5 °C. bliver det til fastform også kaldt tøris for at få Co2 gas til at forekomme i flydende form skal den op på et tryk 60 atm altså 60 gange større tryk end ved jordens overflade og en ny alm. Co2 flaske er fyldt til ca. 40 bar omregnet 1 bar =0.98 atm så bliver det til et atm tryk på 39.48 atm altså en del under grænsen på de 60 atm for co2 i flydende formpasex skrev:Tror du skal ha dine kemi penge igenBarner skrev:der er uden betydning hvordan flasken vender/ligger, co2 er ikke flydende under tryk. Det er kun alm. kosan gas der er detRyom skrev:Det kommer an på om der er en rør det går til bunden af flasken eller ej. Det skal jo være gas og ikke væske der kommer ud.Lennart skrev:Nå jeg har da haft min stående på det stativ altså på hovedet ! Men det er måske forkert ?
Co2 findes i 3 faser, væske, fast stof og gas.
Co2 under tryk (i flasker) er flydende.
PoulD skrev:Måske lidt OT, måske er jeg bare miljøskadet fra en anden hobby, måske tager jeg endda fejl. Jeg ved jo heller ikke hvor gammel flasken er, men bare lige så I er opmærksomme på at der muligvis kan være et issue. Der er vistnok et lovkrav om at trykflasker skal trykprøves hvert 5. år.
PoulD skrev:Måske lidt OT, måske er jeg bare miljøskadet fra en anden hobby, måske tager jeg endda fejl. Jeg ved jo heller ikke hvor gammel flasken er, men bare lige så I er opmærksomme på at der muligvis kan være et issue. Der er vistnok et lovkrav om at trykflasker skal trykprøves hvert 5. år.
Carsten skrev:PoulD skrev:Måske lidt OT, måske er jeg bare miljøskadet fra en anden hobby, måske tager jeg endda fejl. Jeg ved jo heller ikke hvor gammel flasken er, men bare lige så I er opmærksomme på at der muligvis kan være et issue. Der er vistnok et lovkrav om at trykflasker skal trykprøves hvert 5. år.
Det tror jeg ikke er noget problem. Det ses på flasken at det er en JBL flaske, så den ombyttes bare
Jeps.nielsk skrev:CO2 er flydende i vores flasker, det er vel også derfor de afregnes i kg. Ellers kunne der ikke være ret meget deri. Man pumper vel op til flydende tryk. De holder jo det samme tryk i næsten indtil 1 år hos mig også når den falder går det stærkt.
Ellers giver det absolut ingen mening