JBL testsæt til Fosfat

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

JBL testsæt til Fosfat

Indlæg af Lennart »

image.jpg
Hej

Har så idag købt et JBL fosfat testsæt. Jeg har jo læst mange skrækhistorier om dette frygtelige stof. Der omend det er en vækstfaktor kun bør findes i minimale mængder, var det 0.07 mg/l

Havde jo godt læst at Salifert ikke var så godt, men snuppede denne med hjem for ca. 100 kroner, der er 50 tests i sådan en kasse.

Spændingen var høj da jeg nøje gennemgik proceduren og blandede pulver akvarievand og dråber. Til alt held ser det ud til at jeg har en minimal fosfat mængde. Var faktisk i tvivl om der overhovedet skete en farvning af vandet. Men jo en ganske ganske svag grålig farve svarende til omkring 0,05 mg/l

Pyhhhh........men tænker så nu bagefter om sættet er overhovedet er sikkert og præcist nok ? Nogen der har erfaringer med JBL tests ?
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
aamann
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2010

Re: JBL testsæt til Fosfat

Indlæg af aamann »

Tror du skal regne med at det er præcist lige så ubrugeligt som salifert desværre
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Petercw »

Til PO4 ville jeg bruge Rowa (det bruger jeg selv), Hanna (det har jeg hørt en del positivt om) eller elektronisk måle udstyr (det er alt for dyrt)

Så Rowa eller Hanna er mit bud, på de eneste "præcise" testsæt til PO4.

Har du alger, så har du også PO4. Specielt grønne alger. I så fald også mere end 0,05 ppm.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Jeg har ikke alger af betydning, dog nogen. De kan nu sagtens stamme fra tidligere tider hvor jeg havde højt nitratindhold. Alger kan så vidt jeg forstår opbygge et fosfat lager og bruge af dette i en rum tid.
Syns måske i skal se farveskalaen da sættet skulle være specielt sensitivt. Skal bestemt ikke reklamere for JBL ,men alligevel tænker jeg man får en rimelig rettesnor om fosfatniveauet er meget højt, eller nogenlunde i orden. Helt 100 procent præcist er det jo selvfølgelig ikke.

Der står endda at dem der oplever at farven bliver helt mørkeblå kan fortynde prøven og herefter gange resultatet med en bestemt faktor.
Vedhæftede filer
image.jpg
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er nok ikke så meget andet at gøre end at få vandet testet, både med et Rowa sæt, hvis de stadig findes og så en Hanna for at se præcisionen i det sæt
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

Mener i at man slet ikke kan stole på sådan et sæt ? At resultatet kan være hip som hap eller hvordan, hvor stor mener i at usikkerheden er ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Lennart skrev:Mener i at man slet ikke kan stole på sådan et sæt ? At resultatet kan være hip som hap eller hvordan, hvor stor mener i at usikkerheden er ?
Sandheden er nok at ikke ret mange har brugt det, og derfor er erfaringen med det minimal.
Samtidig sker der jo fra tid til anden, at sættene udvikles
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Petercw »

De eneste test som er præcis, udføres i et laboratorium.

I virkeligheden er der ingen af os som ved, hvor præcise vores test sæt er. Hvor skulle vi vide det fra?

Det bedste vi kan gøre, er at bruge øjnene og observere vores baljer.
Vi kan teste for po4, men vi har ingen måde at vide hvor troværdigt resultatet er.

Min opfattelse er at det er spild af penge. Brug hellere pengene på baljen.
Det kan give et billede af om du ligger lavt eller højt på skalaen, men det er ikke at tage for gode vare.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
12

Indlæg af Lennart »

100 procent enig i ovenstående.

Kan dog tilføje:
Da jeg testede høj nitrat på 100 kunne jeg ikke se noget som helst i vejen i akvariet, men det var kun et spørgsmål om tid før det hele ville vælte og alle korallerne ville dø.Jeg fik jo ikke en nøjagtig og præcis viden om nitratindholdet blot at der var noget helt galt.
Netop denne test iværksatte en kæmpe ændring i min måde at tænke på, selvfølgelig med jeres hjælp. Jeg tror ikke dette sæt er så dårligt at det vil vise flere hundrede procent forkert. Men ja et præcist digitalt aflæst tal er det jo ikke :0)
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"